به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۱/۱۸ ساعت ۰۹:۱۹
کد مطلب : ۲۵۴۹۸۲

نبرد پایانی کیانوش رستمی و سهراب برای توکیو

نبرد پایانی کیانوش رستمی و سهراب برای توکیو
گروه ورزشی: رقابت‌های وزنه‌برداری گزینشی کلمبیا و مسابقات آسیایی بزرگسالان در تاشکند ازبکستان 2 رویداد باقی‌مانده و 2 فرصت‌ طلایی سرنوشت‌سازی‌ است که نهایتاً 4 ملی‌پوش پرامید وزنه‌برداری ایران (کیانوش رستمی، سهراب مرادی در دسته 96 کیلوگرم، علی هاشمی در دسته 109 کیلوگرم و علی داودی در دسته 109+ کیلوگرم) با حضور در این دو تورنمنت می‌توانند تکلیف 2 سهمیه اختصاص یافته به وزنه‌برداری ایران برای بازی‌های المپیک 2021 ژاپن و حضور در توکیو را مشخص و قطعی کنند. البته سوای رقابتی که این 4 ملی‌پوش برای المپیکی شدن دارند، قطعاً جدال و نبرد پایانی کیانوش رستمی و سهراب مرادی 2 وزنه‌بردار شاخص و طلایی ایران در تاریخ بازی‌های المپیک برای پیوستن به کاروان المپیکی ایران در توکیو در نوع خود بسیار جذاب و مهیج خواهد بود.

رتبه امتیازی کیانوش بالاتر از سهراب!
وقتی به رنکینگ امتیازی دسته‌های وزنی مختلف در اوزان قانونی وزنه‌برداری برای حضور در بازی‌های المپیک نگاه می‌اندازیم، در دسته‌های وزنی‌ که بچه‌های ما برای المپیکی شدن شانس بیشتری دارند وضعیت امتیازی علی هاشمی و علی داودی باتوجه به اینکه آنها به نسبت دو رقیب نامدار و اسم‌ و رسم‌دار خود یعنی کیانوش رستمی و سهراب مرادی در 2، 3 سال قبل، میادین گزینشی بیشتری را پشت سر گذاشته و امتیازات خوبی برای خود در اوزان 109 و 109+ کیلوگرم دست و پا کردند فعلاً روی کاغذ برای حضور در المپیک بهتر و بیشتر است.البته در دسته 96 کیلوگرم اگرچه ابتدا اینطور پیش‌بینی می‌شد که کیانوش رستمی به خاطر ناکامی‌های پی‌درپی و حذف از رویدادهای معتبر گزینشی در سه، چهار سال گذشته شانس‌اش را برای حضور در المپیک 2021 توکیو از دست داده است اما تغییرات عجیب و غریبی که در نحوه امتیازدهی به المپیکی‌ها رخ داد و تغییر و تحولات گسترده‌ای که در شاکله اصلی و تصمیم‌ساز فدراسیون جهانی وزنه‌برداری- از رأس تا پایین‌ترین سطح- ایجاد شد، همه و همه دست به دست هم داد تا دوباره امید به المپیکی شدن در دل کیانوش رستمی زنده شود. کیانوش رستمی در حال حاضر با داشتن امتیاز 2/852/2052 در جایگاه سی و دوم جدول رده‌بندی دسته 96 کیلوگرم امتیازی برای حضور در بازی‌های المپیک قرار دارد.

رستمی به نسبت رقیب قلدر و نامدار داخلی خود یعنی سهراب مرادی که با امتیاز 2/137/1034 فعلاً در جایگاه پنجاه و چهارم جدول رده‌بندی دسته 96 کیلوگرم قرار دارد، چند قدم جلوتر است. هرچند سهراب به خاطر آسیب‌دیدگی‌های پی‌درپی و جدی که زمینگیرش کرده بود، مسابقات متعدد و مهمی را برای افزایش امتیاز المپیکی خود از دست داد، ولی 2 رویداد مهم گزینشی پیش روی تیم ملی وزنه‌برداری (رقابت‌های اوپن کلمبیا که قرار است اواخر اسفند در شهر کالی برگزار شود و مسابقات آسیایی ازبکستان که فروردین ماه در تاشکند کلید می‌خورد) رویدادهایی سرنوشت‌ساز و مهم برای کیانوش رستمی و سهراب مرادی که هردو مدعی المپیکی شدن هستند خواهد بود.کلمبیا رقابت سیلور (نقره‌ای) المپیک به شمار می‌رود و ازبکستان نیز رقابت گلد (طلایی) گزینشی المپیک توکیو محسوب می‌شود. رقابت‌هایی که ثبت رکورد و امتیازات بالا برای المپیکی شدن هردو وزنه‌بردار حیاتی و سرنوشت‌ساز است. البته خیال علی هاشمی و علی داودی به نسبت سهراب و کیانوش راحت‌تر است، زیرا آنها امتیازات مهم خود را در وقتش گرفتند و در این 2 مسابقه اگر اعزام شوند با خیالی آسوده‌تر و دغدغه‌ای کمتر به مصاف هالتر و رقبای خود می‌روند.

علی هاشمی در حال حاضر با ثبت امتیاز 3/560/2642 در جایگاه هفتم جدول رده‌‌بندی دسته 109 کیلوگرم قرار دارد. همچنین علی داودی نیز با داشتن امتیاز 3/638/5158 فعلاً رتبه پنجم جدول رده‌بندی دسته 109+ کیلوگرم را به خود اختصاص داده است. طبق اعلام فدراسیون جهانی وزنه‌برداری قرار است 9 وزنه‌بردار برتر اوزان مختلف المپیکی به همراه برترین‌های 5 قاره جهان در این اوزان به صورت مستقیم جواز حضور در بازی‌های المپیک 2021 توکیو را کسب کنند. بر همین اساس، شرایط داودی و هاشمی فعلاً باتوجه به قرار گرفتنشان در بین 9 وزنه‌بردار برتر اوزان 109 و 109+ کیلوگرم برای المپیکی شدن بهتر است اما باید منتظر ماند و دید نهایتاً پس از پایان مسابقات گزینشی المپیک مخصوصاً دو رویداد پیش روی وزنه‌برداری ایران (کلمبیا و ازبکستان) کدام یک از این 4 وزنه‌بردار صاحب 2 سهمیه المپیکی اختصاص یافته به کاروان جمع و جور وزنه‌برداری ایران در توکیو می‌شوند.

تعیین مسافران کلمبیا بعد از فینال لیگ
اگرچه مسئولان فدراسیون وزنه‌برداری نام کیانوش رستمی، سهراب مرادی، علی هاشمی و علی داودی را برای اعزام به تورنمنت گزینشی کلمبیا ارسال کردند و دیگر مثل قبل در معرفی اسامی به مسئولان برگزاری این تورنمنت کاهلی نکردند اما طبق اعلام برخواه سرمربی تیم ملی وزنه‌برداری کشورمان تکلیف قطعی تعداد مسافران اعزامی به تورنمنت کلمبیا قرار است بعد از برگزاری مرحله نهایی لیگ برتر در رده سنی جوانان و بزرگسالان که از روز ۲۷ بهمن تا ۲ اسفندماه به میزبانی باشگاه ملی حفاری در سالن شهدای اهواز برگزار می‌شود معین شود.ملی‌پوشان کشورمان تقریباً یک ماهی می‌شود که در استان خوزستان و شهر اهواز اردوی آماده‌سازی خود را برپا کرده‌اند و تا زمان برگزاری فینال لیگ نیز در این شهر تمرینات خود را ادامه می‌دهند. به همین دلیل باید منتظر ماند و دید که بعد از خاتمه مسابقه فینال لیگ در اهواز که قرار است با حضور تمامی ستاره‌های ملی‌پوش (به جز سهراب مرادی که در لیگ امسال بدون تیم بود) برگزار شود، چه گزینه‌هایی از بین این 4 نفر با نظر سرمربی تیم ملی مجوز اعزام به کلمبیا را دریافت می‌کنند.شواهد و قراین موجود حاکی از آن است که به واسطه عقب‌افتادگی امتیازی کیانوش رستمی و سهراب مرادی، اعزام این دو وزنه‌بردار به تورنمنت کلمبیا در هر شرایطی قطعی‌تر و مسجل‌تر از 2 وزنه‌بردار دیگری است که شرایط مساعدتر امتیازی در رنکینگ المپیکی دارند.
مرجع : ایران ورزشی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها