کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ارسال ۴ مدارگرد به مریخ برای کشف یخ!

19 بهمن 1399 ساعت 9:58


گروه علمی: مریخ برای داشتن آب به حالت مایع در سطح، بسیار سرد است اما ممکن است یخ‌های زیادی درست در زیر سطح آن در مکان‌هایی خاص وجود داشته باشند. ماموریت‌های آینده انسان به مریخ می‌تواند از این یخ‌ها به عنوان منبعی برای مطالعه‌ی گذشته‌ی این سیاره استفاده کنند.به گزارش ایسنا، آژانس فضایی ایتالیا، آژانس فضایی کانادا، آژانس اکتشافات هوا و فضای ژاپن و ناسا اعلام کردند که می‌خواهند برنامه‌ای برای نقشه‌برداری رباتیک از مناطق حاوی یخ مریخ طراحی کنند.همه‌ی این آژانس‌ها با یکدیگر گروهی برای انجام این ماموریت تشکیل خواهند داد. این ماموریت که به "نقشه‌برداری از یخ‌های مریخ" معروف است شامل ۴ مدارگرد خواهد بود. اگر ماهیت این ماموریت توسط آژانس‌های فضایی تایید شود این ۴ مدارگرد در سال ۲۰۲۶ ارسال خواهند شد.این مدارگردها در کنار هم می‌توانند یخ‌های ذخیره شده در زیر سطح مریخ را پیدا کنند و عمق، مکان، توزیع و فراوانی آنها را مشخص کنند. یکی از این مدارگردها مجهز به رادار است که می‌تواند اطلاعاتی در مورد قابل دسترس بودن یخ‌ها جمع آوری کند. مخصوصا با بررسی اینکه آیا غبار و لایه‌های سنگی اطراف یخ‌ها سخت و محکم هستند یا نه.

اولین ماموریت ارسال انسان به مریخ احتمالا شامل ۳۰ روز جستجو و کاوش در سطح مریخ خواهد بود. این مدارگردها می‌توانند به تعیین مکان مناسب برای فرود و همچنین تعیین اهداف علمی برای ماموریت‌های فضایی کمک کنند.

در ماموریت‌های طولانی‌تر در مریخ می‌توان از این نقشه‌ها برای مطالعه جوی و زمین‌شناسی مریخ استفاده کرد و از مکان‌های خطرناک پرهیز کرد. از هیدروژن و اکسیژن موجود در یخ می‌توان به عنوان منابعی برای تامین سوخت موتورها استفاده کرد و همچنین برای استخراج منابع، کشاورزی، تولیدات و به دست آوردن هر آنچه که فضانوردان به آن نیاز دارند. همچنین پشتیبان خوبی برای سیستم‌های حفظ حیات است.انتقال آب به مریخ سنگین و هزینه بر است. بنابراین استفاده از یخ‌های موجود در سیاره‌ی سرخ می‌تواند چالش‌های مربوط به انتقال این منبع به مریخ را کاهش دهد.این موضوع می‌تواند گسترش یافته و به سایر آژانس‌های فضایی نیز برسد و شرکای تجاری دیگری به آن اضافه شوند.جیم واتزین(Jim Watzin)، مشاور ارشد ناسا می‌گوید: این همکاری برای یافتن یخ‌های مریخ باعث می‌شود که تجارب جهانی همه ما در کنار هم جمع شود و هزینه‌ها تقسیم شده و کاهش یابد تا انجام این ماموریت برای علاقه‌مندان ممکن شود. اکتشافات انسان و ربات‌ها دست در دست هم می‌دهند و به یافتن راهی هوشمندانه‌تر و امن‌تر برای انجام ماموریت‌های انسانی در منظومه‌ی شمسی کمک می‌کنند. با هم می‌توانیم بشریت را برای جهش بزرگ بعدی یعنی سفر به مریخ آماده کنیم.

تمام اطلاعاتی که توسط مدارگردها جمع‌آوری می‌شود هم برای موارد تحقیقاتی و هم برای اکتشافات کلی مریخ، با تمام دنیا به اشتراک گذاشته خواهد شد.پیش از آن‌ که ناسا کسی را به مریخ بفرستد قصد دارد تحت عنوان ماموریت آرتمیس فضانوردانی را به ماه بفرستد که طی آن اولین زن به همراه مردی دیگر پای بر ماه خواهند گذاشت. آن‌ها در سال ۲۰۲۴ به قطب جنوبی ماه که دست نخورده و کاوش نشده است خواهند رفت.اما پیش از آن ناسا قصد دارد که ماه‌نورد وایپر(VIPER) را به ماه بفرستد تا از نزدیک از یخی که در این منطقه در بخش سایه‌ای ماه وجود دارد بازدید کند. این یخ می‌تواند کاربردهای گوناگونی برای خدمه‌ی آرتمیس داشته باشد و به ناسا کمک می‌کند تا بفهمد چگونه باید از منابع موجود در مریخ و ماه استفاده کرد.ماه زمینه‌ی مناسبی برای انجام ماموریت‌های آینده به مریخ است. انتظار می‌رود وایپر در سال ۲۰۲۳ روی ماه فرود بیاید.اریک ایانسون(Eric Ianson)، معاون بخش علوم سیاره ناسا و مدیر برنامه اکتشاف مریخ، در بیانیه ای گفت: این برنامه علاوه بر حمایت از ماموریت‌های انسانی آینده در مریخ، به افزایش دانش ما در مورد یخ‌های زیرسطحی کمک می‌کند و فرصت‌های زیادی برای اکتشافات علمی در اختیار ما می‌گذارد.نقشه برداری از یخ‌های نزدیک به سطح می‌تواند به یافت بخش‌هایی از هیدروسفر(hydrosphere) و بخش‌های بالایی آن که از آن‌ها بی‌خبریم کمک کند و این یافته‌ها به کشف تغییرات محیطی مریخ در گذشته و پاسخ به سوالات اساسی در مورد مریخ کمک خواهد کرد. ماند این سوال که آیا مریخ زمانی محل زندگی موجودات میکروبی بوده است یا آیا روزی خواهد بود یا خیر؟


کد مطلب: 255210

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/255210/ارسال-۴-مدارگرد-مریخ-کشف-یخ

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir