به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۰۰:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۱/۱۹ ساعت ۱۰:۲۳
کد مطلب : ۲۵۵۲۲۲

فیلم‌کوتاه را فقط در ویترین جشنواره نگذارید

فیلم‌کوتاه را فقط در ویترین جشنواره نگذارید
گروه فرهنگی: "همیشه فرصت به نمایش گذاشتن فیلم‌کوتاه بسیار اندک بوده تا آنجا که بسیاری از مردم نمی‌دانند فیلم کوتاه حرفه‌ای وجود دارد. تمایز فجر با دیگر جشنواره‌ها در این است که مخاطبان بیشتری را به سمت خود می‌کشاند بنابر این دیده شدن فیلم‌های کوتاه در این شرایط اتفاق بسیار مهمی است و نباید تنها در ویترین و برای ظاهرنمایی استفاده شود."به گزارش ایسنا، امسال در سی و نهمین دوره برگزاری جشنواره فیلم فجر، به گفته مدیران این رویداد به دلیل محدودیت‌های موجود و حفظ پروتکلهای بهداشتی در مقابل شیوع ویروس کرونا، سانسی برای نمایش فیلمهای کوتاه و مستند راه یافته به جشنواره فجر در نظر گرفته نشد که همین امر موجب واکنش‌هایی شد. این در حالی است که به طور کلی منتقدانی به برگزاری جشنواره فجر به صورت حضوری انتقاد داشتند و این شیوه اجرایی را مناسب ندانستند.
 
برای بررسی و ارزیابی این شرایط موجود و حذف فیلم‌های کوتاه و مستند از جدول نمایش فیلم‌های جشنواره، ایسنا گفت‌وگویی داشته با برخی از کارگردانان فیلم کوتاه که اثرشان در این دوره جشنواره حضور دارند.
برخی از آنان معتقدند امکان نمایش تمام فیلم‌های کوتاه به صورت یک پکیج و در یک سانس مانند دیگر آثار حاضر در جشنواره و با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی وجود داشت و برخی دیگر معتقدند با حضور فیلم‌های مستند و کوتاه در جشنواره و عدم نمایش آنها، تنها ویترین جشنواره حفظ شده است در عین حال برخی دیگر با توجه به شرایط بحرانی موجود بر این باروند همین که جشنواره‌ای برگزار شد و اختتامیه‌ای وجود خواهد داشت، دلگرمی به حساب می‌آید.در ادامه مشروح این گفت‌وگوها را می‌خوانید.فرید حاجی کارگردان فیلم کوتاه «گوشت تلخ» درباره نمایش نداشتن فیلم‌های کوتاه در این دوره جشنواره فیلم فجر، بیان‌ کرد: اتفاق عجیبی بود که نمایشی برای فیلم‌های کوتاه و مستند اختصاص داده نشد. وقتی تمهیداتی برای فیلم بلند درنظر گرفته می‌شود پس این امکان وجود داشت که همان را برای فیلم‌های کوتاه هم در نظر بگیریم.

او ادامه داد: شاید این نکته که اخیر تمامی این آثار در جشنواره حقیقت و فیلم‌کوتاه نمایش داشتند، باعث شد این تصمیم گرفته شود با این حال هرچقدر برای سینمای کوتاه و مستند فرصت نمایش بیشتری گذاشته شود بهتر است. زیرا همیشه فرصت به نمایش گذاشتن این مدیوم سینمایی بسیار اندک بوده تا آنجا که بسیاری از مردم هنوز نمی‌دانند فیلم کوتاه حرفه‌ای وجود دارد و وقتی اسم آن آورده می‌شود در نظر همان فیلم‌های کوتاهی می‌آید که در مترو و تبلیغات و ... از آنها استفاده می‌شود.این کارگردان با تاکید بر اینکه "فیلم کوتاه به عنوان یک شکل هنری تعریف نشده است" اضافه کرد: جشنواره فجر به عنوان بزرگترین رویداد سینمایی کشور فرصت خوبی برای شناساندن این گونه سینمایی به مردم است.حاجی در پاسخ به این پرسش که چه راهکاری برای برون‌رفت از این شرایط میتوان پیشنهاد کرد، گفت: من به عنوان یک کارگردان نمی‌توانم راهکاری ارائه دهم و به غیر از اکران‌های آنلاین با وجود آنکه خطر کپی شدن فیلم وجود دارد، راه آسان دیگری وجود ندارد و دیدیم جشنواره‌های اخیری که به صورت آنلاین برگزار شد فضای خوبی را ایجاد کرد اما هنوز مشخص نیست که آیا ضبط و پخشی برای آثار نمایش داده شده به صورت آنلاین رخ داده است یا خیر. با این حال ایجاد بسترهای مناسب پخش آنلاین میتواند تاحدودی به فرهنگ سینمایی کشور کمک کند.

در ادامه، مریم اسمی‌خانی کارگردان فیلم‌کوتاه «وضعیت اورژانسی» با بیان اینکه "من هم در ابتدا وقتی این موضوع بیان شد که فیلمها کوتاه و مستند اکرانی در جشنواره فجر امسال نخواهند داشت ناراحت شدم، گفت: در آن لحظه به این فکر کردم که متاسفانه همیشه اولین مدیومی که کنار گذاشته می‌شود، فیلم‌های کوتاه است و می‌گویند خیلی مهم نیست. نکته دیگر ماجرا آنجا بود که هر 6فیلم کوتاه منتخب جشنواره فجر می‌توانستند در یک سانس و در یک پکیج ارائه شوند.وی افزود: اگر بخواهیم مقداری منصفانه‌تر به ماجرا نگاه کنیم، هم اکنون هجمه‌هایی که برای برگزاری حضوری جشنواره فجر وجود دارد بسیار زیاد است و طبیعی است مسئولین بخواهند جشنواره را در مدت زمان کوتاه‌تری به سرانجام برسانند. بنابر این همین که جشنواره‌ای برگزار شد و اختتامیه‌ای وجود خواهد داشت برایمان دلگرمی است.این کارگردان با تاکید براینکه "در حال حاضر شرایط فیلم کوتاه بسیار بهتر از چند سال گذشته است" اظهار کرد: ما نمی‌توانیم به سازمان سینمایی یا وزارت ارشاد فشار وارد کنیم که خواهشا ما را ببینید و به عنوان بخش جدایی ناپذیر سینما به رسمیت بشناسید، بلکه باید این اتفاق از بالا رخ دهند و این نگاه وجود داشته باشد که به هیچ عنوان نتوان فیلم کوتاه را حذف کرد.

احسان معجونی دیگر کارگردان فیلم کوتاه که امسال اثرش به نام «جلد» در جشنواره فیلم فجر حضور دارد، بیان کرد: وقتی بستری فراهم می‌شود که فیلم‌های کوتاه و مستند در جشنواره‌ای پذیرفته شوند، به خصوص رویدادی مانند جشنواره فجر باید مانند دیگر آثار حاضر در جشنواره با آنها برخورد شود.او ادامه داد: با توجه به موقعیت ایجاد شده، اکنون شرایط به گونه‌ای است که گویی فیلم‌های کوتاه و مستند در ویترین قرار گرفته‌اند و تنها ظاهرنمایی است. اگر قرار است به این مدیوم ها نگاهی ویژه‌ای شود و اصحاب رسانه و منتقدان درباره آنها صحبت کنند و این بستر برایشان فراهم شود تا فیلم‌های کوتاه هم دیده شود نیاز به اجرای صحیح دارد. تمایز فجر با دیگر جشنواره‌ها در این است که این قابلیت را دارد که مخاطبان بیشتری را به سمت خود بکشاند بنابر این دیده شدن فیلمهای کوتاه در این شرایط اتفاق بسیار مهمی است.این فیلمساز با تاکید بر اینکه "همه میدانیم که شرایط به دلیل شیوع ویروس کرونا بسیار ویژه است" بیان کرد: در این موقعیت باید بیشتر از همیشه از هم مراقبت کنیم و اما در این یک سال که سپری شد،  هیچ اتفاق ویژه و تمهیدات و تسهیلاتی برای هنرمندان در نظر گرفته نشد و حتی حالشان را جویا نشدند. اکنون همه چیز روال عادی خودش را دارد و تنها سینما و تئاتر وضعیت مشخصی ندارد و برای آن برنامه ریزی نشده است.

به طور مثال برای تمام تردد های درون شهری و برون شهری مغازه ها و مشاغل مختلف فکر شده است اما برای بخش فرهنگی کشورمان مثل سینما و تئاتر هیچ برنامه ریزی و تصمیم‌گیری جدی وجود ندارد درصورتی که می‌توانست قواعد خاص خودش را داشته باشد و اینگونه رها نشود.معجونی افزود: کاش حواس‌مان از دیگر ابعاد ماجرا پرت نشود و صرفاً سینما و فیلم کوتاه را به عنوان یک ویترین نگاه نکنیم. وقتی برای همه فیلم‌ها اکران گذاشتند و با رعایت مقررات و تمهیدات خاصی، فیلم‌ها روی پرده رفتند این امکان وجود داشت که این 6فیلم کوتاه هم در یک پکیج و در یک سانس اکران شوند و همان شکل و همان پروتکل‌هایی که برای فیلم‌های بلند در نظر گرفته شد، برای فیلم‌های کوتاه نیز اعمال شود.
برچسب ها: فیلم کوتاه
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها