به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۱/۱۹ ساعت ۱۳:۱۷
کد مطلب : ۲۵۵۳۰۶

کشف روشی جالب برای پیش‌بینی زوال عقل

کشف روشی جالب برای پیش‌بینی زوال عقل
گروه علمی: دانشمندان انگلیسی موفق شدند به روشی ساده برای پیش‌بینی ابتلای افراد به زوال عقل دست یابند.زوال عقلی و آلزایمر یکی از بیماری‌هایی است که افراد کهنسال را درگیر می‌کند. به هر میزان که سن افراد بالا می‌رود، خطر ابتلا به این عارضه نیز افزایش می‌یابد. زوال عقلی یا دمانس به اختلال مزمن و گاهی حاد فرآیند‌های روانی به علت بیماری عضوی مغز که با تغییر شخصیت و موقعیت ناشناسی و اختلال در حافظه اطلاق می‌شود.شایع‌ترین نوع زوال عقلی، آلزایمر بوده که در افراد سالخورده شایع‌تر است. با این حال، به تازگی دانشمندان روشی جدید برای پیش‌بینی ابتلای افراد به این بیماری کشف کرده‌اند.دانشمندان دانشگاه آکسفورد انگلیس موفق به کشف یک آزمایش خون شده اند که می‌تواند ابتلای افراد به زوال عقلی و آلزایمر را با دقت ۹۰ درصد پیش‌بینی کند.مسعود حسین، یکی از استادان دانشگاه آکسفورد در این زمینه گفت: این یک موفقیت تاثیرگذار در زمینه کشف بیماری زوال عقلی است.
 
او افزود: برای نخستین بار ما موفق به توسعه یک آزمایش خون ساده شده‌ایم که می‌تواند ابتلای افراد به زوال عقلی را پیش‌بینی کند. گرچه ما نیازمند آزمایشات بیشتر در این زمینه هستیم، اما براساس یافته‌های فعلی این اقدام گامی بزرگ در پیش‌بینی ابتلا به زوال عقلی در افراد است.آلزایمر به دلیل تجمع پروتئین در مغز رخ می‌دهد که باعث از بین رفتن نورون‌ها می‌شود. دانشمندان در این تحقیقات اطلاعات بیش از ۵۰۰ نفر از افرادی که به مشکلات ملایم شناختی مبتلا بودند را جمع آوری کردند. سنجش داده‌ها نشان داد می‌توان با برآورد تجمع پروتئین در مغز، احتمال ابتلای افراد در آینده به زوال عقلی را پیش‌بینی کرد.

مشکلات شناختی خفیف شامل علائمی مانند فراموشی، مشکلات مرتبط با منطق، برنامه ریزی و حل مسائل است. برآورد‌ها حاکی از آن است نیمی از کسانی که به مشکلات شناختی خفیف مبتلا هستند به زوال عقل مبتلا می‌شوند اما تشخیص و پیش‌بینی آنکه کدام یک از آن‌ها دچار این بیماری می‌شوند تاکنون میسر نبوده است اما اکنون دانشمندان انگلیسی موفق شدند با توسعه یک آزمایش خون ساده، به پیش‌بینی ابتلای افراد به زوال عقلی کمک کنند.این محققان امیدوارند بتوانند به زودی از این روش به طور گسترده در افراد مبتلا به بیماری‌های شناختی خفیف بهره بگیرند.
برچسب ها: زوال عقل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها