به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۰/۰۱ ساعت ۲۰:۵۹
کد مطلب : ۲۵۵۳۲

5 اکتشاف علمی جهان در سال 2013

گروه علمي وفناوري: سایت نشنال جئوگرافیک در پایان سال جاری میلادی اقدام به معرفی 5 اکتشاف مهم علمی سال کرده است .
5 اکتشاف علمی جهان در سال 2013
پایگاه خبری نشنال جئوگرافیک ( National Geographic ) از سال 1888 میلادی و 9 ماه پس از آغاز فعالیت انجمن جغرافیای ملی، در آمریکا شروع به فعالیت کرد. این سایت یکی از منابع رجوع تحولات علمی در جهان است که 5 رویداد مهم امسال را به شرح ذیل اعلام کرده است:

1ـ 100 میلیارد سیاره شبیه زمین با قابلیت سکونت درکهکشان راه شیری وجود دارد
براساس نظریه پژوهشگران دانشگاه اوکلند آمریکا ادعا کردند، حدود صد میلیارد دنیای دیگر شبیه زمین با قابلیت سکونت در کهکشان راه شیری وجود دارد . ناسا در ماه نوامبر اعلام کرد در کنار یکی از هر پنج ستاره می تواند سیاره ای مانند زمین وجود داشته باشد. قبلا تخمین زده بودند که فقط حدود 17 میلیارد سیاره شبیه زمین با ویژگی سکونت در این کهکشان وجود دارد. علاوه براین گفته شد حدود 500 میلیارد کهکشان در جهان وجود دارد که این موضوع به این معنی است که درکیهان به میزان (5 ضربدر 10 به توان 22) سیاره وجود دارد.

2- شبیه سازی ساقه جنینی انسان
پس از یک دهه تلاش ناموفق پژوهشگران دانشگاه اورگان Oregon آمریکا توانستند سلول های ساقه جنینی انسان را با شبیه سازی به دست آورند. این گام نخست برای استفاده از این سلول ها در علم پیوند اعضا به شمار می رود.

3- سفینه وویجر به محدوده بادهای خورشیدی رسید
خبر ناسا مبنی بر اینکه سفینه وویجر به فضای بین ستاره را پیدا کرده است یکی از بزرگترین خبرهای علمی سال 2013 بود. کاوشگر «وویجر 1» با وزن 722 کیلوگرم در 5 دسامبر سال 1977 میلادی توسط اژانس فضایی امریکا ناسا برای مطالعه سیاره های مشتری، کیوان، اورانوس و نپتون ، و فضای ژرفتر به فضاپرتاب شد. 13 سپتامبر 2013 (22 شهریور 1392) ناسا رسما خروج وویجر 1 از منظومه شمسی را تایید کرد.

4- کشف دریاچه ای با نشانه های حیات قدیمی در مریخ
کشف دریاچه خشک شده توسط کاوشگر کنجکاوی Curiosity بر روی سطح سیاره سرخ تاییدی بر تلاشهای دانشمندان ناسا برای یافتن نشانه های حیات در این سیاره بود. براساس یافته های این کاوشگر سه میلیون سال پیش در این دریاچه حیات وجود داشته است.

5- آیا فیلم ارباب حلقه ها یک مستند واقعی است؟
کشف جمجمه ای با قدمت 1.8 میلیون سال نشان داد آنچه به عنوان گونه های متفاوت انسانی در گذشته یاد می شود در واقع یک گونه واحد به نام هوموارکتوس Homo erectus می باشد . سال 2013 در زمینه تحقیقات مربوط به پیشینه انسانی و «دی ان ای» نیز شاهد دستاوردهای مهمی بود. برای نمونه، در سایت باستان شناسی «دمانیسی» در جمهوری گرجستان، پژوهشگران دریافتند که آنچه پیش از این به عنوان گونه های مختلف انسانی از آن یاد می شد، در حقیقت گونه ای واحد با نام «هومو اِرکتوس» بوده است.
در حوزه ژنتیک، مشخص شد آنچه به عنوان استخوانی از یک انسان نئاندرتال در غاری در اسپانیا از آن یاد می شد، در حقیقت دارای ژن های یک گونه نابود شده انسانی به نام «دنیسووانس» بوده است. در همین حال، در غار دنیسووا در صربستان که فسیل های دنیسووانس ها نخستین بار در آن کشف شد، استخوان انگشتی یافت شد که متعلق به یک زن نئاندرتال در140 هزار سال پیش بود. این یافته ها نشان داد که انسان آرکائیک با هوموارکتوس و همچنین با گونه برخی انسان های مدرن در دوره پیش از تاریخ همسانی داشته اند؛ بنابراین، بسیاری از انسان های مدرن، اندکی ژن انسان آرکائیک را نیز با خود دارند.