به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۳:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۱/۱۹ ساعت ۱۷:۰۱
کد مطلب : ۲۵۵۳۴۷

آیا می‌توان متوجه فرسودگی انسان شد؟

آیا می‌توان متوجه فرسودگی انسان شد؟
گروه علمی: دانشمندان مدعی هستند یک دستگاه پوشیدنی کوچک با ردیابی میزان کورتیزول عرق فرد می‌تواند فرسودگی روانی، جسمی و عاطفی وی را تشخیص دهد.به گزارش ایسنا، برای همه ما پیش آمده است که در یک لحظه استرس زیادی را تجربه کرده باشیم و بسیاری از ما در واقع به حدی رسیده‌ایم که فرسودگی(burnout) را تجربه کرده‌ایم. علت این امر تا حدی این است که تحت فشار، همیشه علائمی را نشان نمی‌دهیم که نشان می‌دهد از استرس شدید رنج می‌بریم و باید از اضطراب خود بکاهیم یا کمی استراحت کنیم.به همین ترتیب، وضعیت ما بدون تغییر ادامه می‌یابد تا اینکه سرانجام کم می‌آوریم و دچار فروپاشی می‌شویم. اما اگر راهی برای اندازه‌گیری و نظارت بر میزان استرس وجود داشته باشد تا مطمئن شویم هرگز از کنترل خارج نمی‌شویم، بسیار خوب خواهد بود.فرسودگی یا فرسودگی شغلی واکنشی به فشار روانی طولانی مدت یا مزمن است و با سه بُعد اصلی خستگی، بدبینی(آشنایی کمتر با شغل) و احساس کاهش توانایی حرفه‌ای مشخص می‌شود.
 
فرسودگی شغلی یا کارزَدگی را از لحاظ لغوی می‌توانیم تحلیل قوای روانی که گاهی با افسردگی همراه است و از تلاش برای کمک به بیماران روانی یا افراد تحت فشار روانی ناشی می‌شود، تعریف کرد.  فرسودگی شغلی نشانگان خستگی مفرط عاطفی به دنبال سال‌ها درگیری و تعهد نسبت به کار و مردم است. به عبارت دیگر فرسودگی شغلی خستگی فیزیکی، هیجانی و روانی به دنبال قرار گرفتن طولانی مدت در موقعیت کار سخت است. این نشانگان حالتی است که در آن قدرت و توانایی افراد کم و رغبت و تمایل آنها برای انجام کار و فعالیت کاهش پیدا می‌کند.مهندسان موسسه پلی‌تکنیک فدرال لوزان(EPFL) در سوئیس اکنون یک حسگر پوشیدنی کوچک ساخته‌اند که می‌تواند به طور مداوم غلظت کورتیزول که نشانگر اصلی فشار روانی است را در عرق فرد اندازه‌گیری کند."آدریان یونسکو" سرپرست این پروژه می‌گوید: کورتیزول می‌تواند به شکل ناگهانی ترشح شود. شما احساس خوبی دارید و ناگهان اتفاقی می‌افتد که شما را تحت فشار روانی قرار می‌دهد و بدن شما شروع به تولید بیشتر این هورمون می‌کند.

کورتیزول به منظور کمک به ما در پاسخگویی به موقعیت‌های استرس‌زا ترشح می شود و معمولاً طبق ریتم شبانه‌روزی در طول روز ترشح می‌شود."یونسکو" توضیح داد: اما در افرادی که از بیماری‌های مرتبط با استرس رنج می‌برند، این ریتم شبانه‌روزی کاملاً مختل و کنار گذاشته می‌شود و اگر بدن بیش از حد یا مقدار ناکافی کورتیزول تولید کند، می‌تواند به سلامت فرد آسیب برساند که به طور بالقوه منجر به چاقی، بروز بیماری‌های قلبی و عروقی، افسردگی یا فرسودگی می‌شود.دستگاه ابداعی مهندسان EPFL انقلابی است، زیرا در حال حاضر هیچ روش دیگری برای نظارت مداوم بر غلظت کورتیزول در طول چرخه شبانه‌روزی وجود ندارد."یونسکو" می‌گوید: این مزیت اصلی و ویژگی ابتکاری دستگاه ماست. دانشمندان می‌توانند با استفاده از این دستگاه، داده‌های کمی و عینی را درباره برخی بیماری‌های مرتبط با استرس جمع آوری کنند و همچنین می‌توانند این کار را به روشی غیرتهاجمی، دقیق و فوری انجام دهند.جمع آوری این داده‌ها ممکن است به این معنی باشد که دانشمندان می‌توانند روش‌های جدیدتر و بهتری برای مقابله با استرس پیدا کنند.
برچسب ها: افسردگی
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها