کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

برگزاری امتحان شفاهی برای متقلبان

20 بهمن 1399 ساعت 11:13


گروه جامعه: معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با انتقاد از قطع برق در ایام امتحانات گفت: انتظار ما این است که وزارت علوم با وزارت نیرو در رده بالا وارد مذاکره شوند و از آن‌ها بخواهد که اگر می‌خواهند قطعی برق را ادامه دهند از ۷ شب تا ۸ صبح این کار را کنند.«سید محمدحسین کریمیان» معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی امیرکبیر  در خصوص تامین امنیت امتحانات مجازی اظهار داشت: به طرق مختلفی می‎توان از امنیت امتحانات مجازی مطلع شد، به طور مثال در سامانه‌ای که امتحان انجام می‌شود به همه دانشجویان گفته شود که دوربین‌هایشان را روشن کنند، ولی مشکل این است که دوربین روی صورت فرد و میز او است و خیلی بیشتر از این نشان داده نمی‌شود. از طرفی دیگر همه دانشجویان نیز دوربین ندارند و امکانات در کشور ما طوری نیست که همه دوربین داشته باشند. وی درباره مشکلات دیگر امتحانات مجازی اظهار داشت: یکی از دیگر مشکلات دانشجویان خطوط اینترنت است، همچنین قطعی برق نیز از جمله مشکلاتی است که می‌تواند وجود داشته باشد. برخی از دانشجویان در حین امتحان، ناگهان برقشان قطع شده و دیگر کنترلی نداشتند؛ اما تا جایی که بشود تلاشمان این است که امنیت امتحان را رعایت کنیم. 

کریمیان درباره نحوه سوالات امتحانات مجازی اظهار داشت: نوع سوالات در امتحانات مجازی به گونه‌ای است که دانشجویان به راحتی نمی‌توانند همه را با هم ببینند و پاسخ دهند. سوالات متنوع است و تقریبا دسته به دسته دانشجویان سوالات متفاوت دارند، ضمن اینکه پرسش‌ها به گونه‌ای طراحی شده که به قدری فکر کردن و ابتکار نیاز دارد و نمی‌تواند عین این ابتکار را به فرد دیگری انتقال داد. معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد: ترتیب سوالات نیز به گونه‌ای است که پس از پاسخ دادن یک سوال دیگر نمی‌توانند به سوالات قبلی برگردند. سیستم به آن‌ها اجازه نمی‌دهد که همه سوالات را یکجا ببینند و بعد حل کنند. در کل باید گفت که تقلب در دانشگاه‌های سطح یک خیلی کمتر رخ می‌دهد. ضمن اینکه تقلب باید طبق آیین نامه مسجل شود، در صورتی که در زمان امتحان حضوری اثبات تقلب کار آسانی نبود. اگر مشخص شود کسی تقلب کرده از او مجددا امتحان شفاهی گرفته می‌شود. 

وی در خصوص چالش قطعی برق که اخیرا دانشجویان حین امتحان با آن مواجه می‌شوند و نامه وزارت علوم مبنی بر مساعدت دانشگاه با دانشجویان گفت: نامه دادن و اینکه دانشگاه مساعدت کند، مشکلی را حل نخواهد کرد، مشخصا دانشگاه این کار را می‌کند. دانشگاه و استاد تلاش می‌کند دانشجویی که دچار این مشکل شده، ضربه نخورد و این بدیهی است. از وزارت علوم انتظاری نیست که یک نامه بدهد و بگوید مساعدت می‌شود و این کار حُسنی ندارد. کریمیان خاطر نشان کرد: انتظار ما این است که وزارت علوم با وزارت نیرو در رده بالا وارد مذاکره شود و از آن‌ها بخواهد که اگر می‌خواهند، قطعی برق را ادامه دهند از هفت شب به بعد یا تا هشت صبح این کار را کنند. به اساتید گفته شده با دانشجویی که برقش حین امتحان قطع شده، همکاری کنند و استادان هم همکاری می‌کنند و اگر بشود از دانشجو امتحان شفاهی یا یک امتحان دیگر می‌گیرند. 

وی اضافه کرد: اینکه زمان امتحان ناگهان برق قطع شود قطعا به دانشجو لطمه خواهد زد و به او استرس وارد می‌شود. ما متوجه این موضوع خواهیم بود و حتی نگرانشان هستیم که استرس به آن‌ها وارد نشود. از طرفی اگر برق دانشگاه قطع شود کل سرورها خاموش می‌شود و مشکل بزرگی ایجاد خواهد شد و کل امتحانات به هم می‌خورد. البته ما برای این مساله راه حل داریم، اما مشکل اصلی دانشجویان و استرسی است که به آن‌ها تحمیل می‌شود. همین که دانشجو در خانه سر امتحان نشسته و تنهاست که این خودش یک استرس است. در حالی که وقتی به صورت حضوری سر جلسه امتحان هستند همه باهمند و به استاد می‌گویند وقت اضافه بدهد، یکی می‌خندد، دیگری سوالی می‌پرسد و نکته‌ای می‌گوید و استاد به او جواب می‌دهد. معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی امیرکبیر اظهار داشت: در کل در امتحان حضوری فضایی که حاکم است خیلی روحیه‌بخش است. مشکل اصلی فضای حاکم بر امتحان در منزل است که باید به آن توجه کنیم ممکن است منزل همه دانشجویان آرامش کافی را برای شرکت در امتحان نداشته باشد.


کد مطلب: 255466

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/255466/برگزاری-امتحان-شفاهی-متقلبان

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir