به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۲:۵۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۱/۲۱ ساعت ۰۹:۲۴
کد مطلب : ۲۵۵۶۳۴

اتحادیه اروپا سه دیپلمات روس را اخراج کرد

اتحادیه اروپا سه دیپلمات روس را اخراج کرد
گروه بین الملل: آلمان، لهستان و سوئد  در یک اقدام هماهنگ و به تلافی اخراج سه دیپلمات اروپایی توسط روسیه همزمان با سفر جوزپ بورل به مسکو در روز جمعه، سه دیپلمات روس را اخراج کردند.
این اقدامات تلافی‌جویانه نشان‌دهنده تیره شدن مناسبات دو طرف است. اتحادیه اروپا روسیه را به تلاش برای بی‌ثبات کردن کشورهای عضو این اتحادیه متهم می‌کند و در مقابل روسیه ضمن رد این اتهام، کشورهای اروپایی را به دخالت در امور داخلی آن کشور متهم کرده است.مقامات اتحادیه اروپا ضمن دفاع از سفر جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی این اتحادیه به مسکو گفتند که او هنگام دیدار با سرگئی لاورف در روز جمعه از طریق شبکه‌های اجتماعی از خبر اخراج سه دیپلمات اروپایی مطلع شد.
دمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین،  گفت اخراج سه دیپلمات لهستانی، آلمانی و سوئدی به دلیل شرکت در تظاهراتی که برای آزادی الکس ناوالنی برگزار شده بود یک روز قبل از سفر جوزپ بورل صورت گرفته است.  روسیه بیش از گذشته از اروپا فاصله می‌گیرد و معیارهای دمکراتیک را تهدیدی برای موجودیت خود تلقی می‌کند. این بر عهده کشورهای عضو است که در مورد گام‌های بعدی در مناسبات با روسیه تصمیم بگیرند و این می‌تواند شامل تحریم هم باشد.
وزارت خارجه آلمان در بیانیه‌ای گفت که دیپلمات این کشور «صرفا به دلیل انجام وظیفه خود که گزارش‌دهی از وقایع جاری و به شکلی کاملا قانونی است» از روسیه اخراج شده است.
وزارت خارجه سوئد نیز در واکنش مشابهی اخراج دیپلمات خود از مسکو را «غیرقابل پذیرش» توصیف کرد.وزارت خارجه لهستان نیز گفت طبق اصول دیپلماتیک اقدام متقابل، یک دیپلمات کنسولگری روسیه در شهر پوزنان را اخراج کرده است.سخنگوی وزارت خارجه روسیه  گفت: «تصميم سه کشور عضو اتحادیه اروپا غیرموجه، غیردوستانه و تداوم اقدامات غرب علیه کشور ماست که آن را دخالت در امور داخلی خود تلقی می‌کنیم».
پارلمان اروپا چند هفته پیش از کشورهای عضو خواست در واکنش به بازداشت آلکسی ناوالنی، تحریم‌های جدیدی علیه مسکو وضع کرده و تکمیل پروژه خط لوله انتقال گاز «نورد استریم۲» بین روسیه و آلمان را متوقف کنند.


 
برچسب ها: روسیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها