به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۱/۲۱ ساعت ۱۲:۰۵
کد مطلب : ۲۵۵۶۹۸

ابرشهری از جنس آینده در عربستان

ابرشهری از جنس آینده در عربستان
گروه بین الملل:رویای اقتصاد بدون نفت دارد، به دنبال جذب گردشگر است و تبدیل شدن به قطب تکنولوژی؛ ولیعهد عربستان ابرشهری به نام نئوم می‌سازد. شهر خطی دِلاین هم قرار است راه‌حلی باشد برای تمام مشکلات شهرنشینی نوین.
نام این پروژه عظیم، این ابرشهر که قرار است از دل صحراهای عربستان بدرخشد، "نئوم" است؛ پروژه‌ای دربرگیرنده‌ی چندین "نوین‌شهر" با تمرکز بر اصل پایداری  و همخوانی با محیط زیست. مکانی که عربستان برای تولد این نوین‌شهر در نظر گرفته است، در شمال غربی این کشور است، در نزدیکی خلیج عقبه و مشرف بر ساحل دریای سرخ.نوین‌شهرها یا "شهر جدید"، شهرهایی هستند که از ابتدا ساخت آنها اغلب با اهداف مشخص زیست‌محیطی، اقتصادی و سیاسی اجتماعی برنامه‌ریزی شده است.از آنجا که بخشی از پروژه‌ی نئوم، یکی از نوین‌شهرها، در امتداد خطی به درازای ۱۷۰ کیلومتر بنا می‌شود -الگویی برای ساخت شهرها که به شهرخطی موسوم است- به این پروژه نام "د ِلاین" را داده‌اند. این شهر قرار است شهری شود بدون خودرو و بدون آلاینده‌ای برای هوا.
هزینه بنای شهر آینده، ۲۰۰ میلیارد دلار برآورد شده؛ بخشی از پروژه ۵۰۰ میلیارد دلاری نئوم در دل عربستان.
قرار است این پروژه‌ی شهرسازی دولتی-خصوصی تلفیقی باشد از پایداری، همخوانی با محیط زیست، های‌تک و فناوری ارتباطات. شینکانسن‌ها (قطارهای تندرو) و تاکسی‌های هوایی و یک ماه مصنوعی متشکل از دسته‌ای از پهپادهای کوچک، بخشی از خواب‌هایی دیده‌شده برای این شهرند.
این خواب‌های دیده شده و برنامه‌های ریخته شده نه تنها باید توانایی جذب گردشگران را به این شهر داشته باشند که باید بتوانند سرما‌یه‌گذاران را هم به سرمایه‌گذاری در بخش املاک در این شهر مشتاق کنند. این کار بر دوش تبلیغات گذاشته شده.، در یک ویدیوی تبلیغاتی به همین منظور، از نئوم و دِلاین به عنوان راه‌حلی برای تمامی دردها و مشکلات شهرنشینی مدرن یاد شده است.
 این پروژه تا حدی نمادی است برای کاهش وابستگی به نفت و تبدیل عربستان به هاب تکنولوژی؛ بخشی از پروژه چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان سعودی که محمد بن‌سلمان، ولیعهد این کشور جزییات آن را در سال ۲۰۱۶ اعلام کرد. چشم‌انداز ۲۰۳۰ دربرگیرنده ۸۰ پروژه است.
برچسب ها: عربستان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها