به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۶:۴۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۱/۲۱ ساعت ۱۹:۲۵
کد مطلب : ۲۵۵۸۱۰

ادعای همکاری موشکی ایران و کره ‌شمالی

ادعای  همکاری موشکی ایران و کره ‌شمالی
گروه بین الملل: یک گروه از کارشناسان سازمان ملل که بر تحریم‌های کره شمالی نظارت می‌کنند گزارش دادند که ایران و کره شمالی از سال ۲۰۲۰ دوباره شروع به همکاری در زمینه توسعه موشک‌های دوربرد و انتقال قطعات ساخت این موشک‌ها کرده‌اند.
 این گزارش  به شورای امنیت سازمان ملل ارسال شده است و در آن کره شمالی متهم به نقض صریح تحریم‌های سازمان ملل شده است.
در گزارش کارشناسان سازمان ملل تاکید شده است که همکاری‌های ایران و کره‌ شمالی در حالی دوباره آغاز شده است که کره‌ شمالی اقدام به آزمایش کلاهک‌های اتمی جدید برای موشک‌های بالستیک دوربرد کرده است.خبرگزاری بلومبرگ هم با اشاره به گزارش کارشناسان سازمان ملل نوشته است که یافته‌های این کارشناسان نشان می‌دهد که «مرکز تحقیقاتی شهید حاجی علی موحد» در ساخت موشک ماهواره‌بر از «کمک و پشتیبانی» متخصصان کره‌ شمالی بهره برده است.
دولت آمریکا شهریور امسال با تاکید بر این که تولیدکنندگان موادی که کاربرد دوگانه در تولید موشک‌های بالستیک دارند تحریم می‌شوند، گفت در همین راستا شرکت «شهید حاج علی موحد» نیز تحریم می‌شود. ‎میراحمد نوشین، محمد غلامی و اصغر اسماعیل‌پور نیز سه فردی هستند که در ارتباط با شرکت «شهید حاج علی موحد» به لیست تحریم‌ها افزوده شده‌اند.
نام میراحمد نوشین قبلا هم در ارتباط با همکاری‌های موشکی ایران و کره‌ شمالی مطرح شده بود.
وزارت خزانه‌داری آمریکا دی‌ماه سال ۹۴ در گزارشی که پیرامون تحریم برخی مقام‌ها و شرکت‌های ایرانی مرتبط با برنامه موشکی ایران نوشت که گروه صنعتی شهید همت (SHIG) که مرکز تولید پیشران با سوخت مایع است در حال همکاری با کره‌ شمالی برای توسعه موتوری با رانش ۸۰ تن بوده و رئیس این مرکز، میراحمد نوشین برای مذاکره درباره قراردادهایی در این زمینه به پیونگ‌یانگ سفر کرده بود.گروه شهید همت از سوی دولت آمریکا به عنوان نهاد اصلی مرتبط با برنامه موشکی بالیستیک ایران معرفی شده است.


 
برچسب ها: کره شمالی ایران
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها