به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۱:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۱/۲۳ ساعت ۲۱:۰۰
کد مطلب : ۲۵۵۹۸۵
اگر اراده برای مذاکره نباشد هیچ کشوری نمی‌تواند میانجی‌گری کند

امکان افزایش تنش بین ایران و آمریکا وجود دارد

امکان افزایش تنش بین ایران و آمریکا وجود دارد
گروه سیاسی: یك استاد مسائل ژئوپلتیک سخنان اخیر رهبری و نظرات مقامات آمریکایی را مورد بررسی قرار داد و تاکید کرد تنها باید اراده آمریکا حاکم باشد تا روابط ایران و‌آمریکا شکل بگیرد در غیر این صورت هیچ کشوری نمیـ‌واند میانجی‌گری کند و با توجه به شرایط، امکان تنش میان دو کشور وجود دارد.
امیرعلی ابوالفتح، درباره این که آیا باید به گزارش‌های اخیر رسانه‌ها در مورد تسهیل در روابط ایران و ایالات متحده و مطرح شدن رفع بخشی از تحریم‌ها و دریافت وام از صندوق بین المللی پول توجه کرد یا سخنان اخیر دولتمردان آمریکایی، اظهار داشت: هیچ کدام از این مسائل را نباید مدنظر قرار داد، بلکه باید سخنان اخیر رهبری که در جمع فرماندهان و پرسنل نیروی هوایی مطرح شد را مد نظر قرار داد.
وی افزود: توئیتی هم منتسب به رهبری در فضای مجازی منتشر شد که با صراحت و با هشتگ «حرف قطعی» مطرح و تاکید کردند که باید تمام تحریم‌ها یکجا برداشته شود، ایران راستی‌آزمایی کند و پس از اطمینان خاطر نسبت به اینکه تحریم‌ها برداشته شده است سپس به تعهدات خود در برجام باز خواهد گشت؛ بنابراین اگر ملاک، حرف رهبری باشد که صریح عنوان کردند و به ویژه تاکید داشتند که این حرف نظام است. اصرار به این نکته که در مورد برجام حرف قطعی چیست، پیامی برای خارج از کشور دارد که تصور نشود مقامات ایرانی در این موضوع دچار اختلاف نظر و اختلاف برداشت‌ها می‌شوند. این حرف اول و آخر است تا زمانی که دوباره رهبری سیاستگذاری یا موضع دیگری اتخاذ کنند.
وی گفت: بنابراین تا آن زمان آمریکا یا باید تحریم‌ها را بردارد و ایران پس از راستی‌آزمایی به تعهدات خود عمل کند یا در غیر اینصورت همین مسیری که وجود دارد ادامه پیدا می‌کند و احتمالاً شاهد تشدید تنش‌ها نیز خواهیم بود. در نتیجه صحبت‌های بلینکن، سالیوان، بایدن و دیگران به حاشیه می‌رود.این کارشناس ارشد مسائل بین الملل درباره اظهارات اخیر رسانه‌ها مبنی بر تسهیل در روابط ایالات متحده و آمریکا، تاکید کرد: اینها گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای است و هیچ الزامی ندارد که ما آن را به عنوان سیاست رسمی دولت ایالات متحده قلمداد کنیم. ممکن است این مباحث در جلساتی مطرح شده باشد و کارشناسان ایده‌هایی داده باشند اما برای نظام تصمیم‌گیری جمهوری اسلامی ایران اقدامات و عمل دولت آمریکا ملاک است نه اینکه رسانه‌ها چه گفتند و یا چه توصیه‌ای کرده‌اند. چرا که مشخص نیست که دولت بایدن بخواهد این کارها را انجام بدهد یا ندهد.وی یادآور شد: در دوره ترامپ نیز بسیاری از رسانه‌ها ایده‌هایی را مطرح می‌کردند و می‌گفتند که تا این بن‌بست شکسته شود، اما نه تنها دولت ترامپ به آن گوش نمی‌کرد، بلکه شرایط را نیز وخیم‌تر می‌کرد؛ بنابراین نمی‌توان در مورد آن گمانه‌زنی کرد چرا که حرف یک رسانه است اما اگر به حرف رسمی دولت ایالات متحده آمریکا تبدیل شود می‌تواند نشانه‌ای از حسن نیت قلمداد شود.ابوالفتح با تاکید براینکه مطلبی که رسانه‌های آمریکایی نوشته‌اند با سخنانی که رهبری جمهوری اسلامی مطرح کرده‌اند فاصله بسیار زیادی دارد،اظهار کرد: اینکه ایران بتواند از صندوق بین‌المللی پول پنج میلیارد دلار وام بگیرد با اینکه همه تحریم‌ها برداشته شوند، فاصله بسیار زیادی دارد. بنابراین حتی اگر این حرف بخواهد توسط دولت آمریکا گفته یا اجرا شود، راه‌گشا نیست. جمهوری اسلامی ایران خواهان برداشته شدن تحریم‌ها است، یا امریکایی‌ها می‌توانند این کار را انجام دهند یا نمی‌توانند یا نمی‌خواهند انجام دهند، با این وضعیت بینابینی و انجام برخی اقدامات که تامین کننده خواست ایران نباشد اتفاق خاصی نمی‌افتد.
وی درباره نقش روسیه و چین درباره تسهیل روابط آمریکا و ایران با بیان اینکه هیچ کشوری نمی‌تواند در این خصوص نقش بازی کند مگر این که اراده دولت ایالات متحده بر آن قرار گیرد، ادامه داد: روسیه و چین با ایالات متحده دشمنی و رقابت نیز دارند. بایدن در سخنرانی اخیر خود به روسیه و چین تاخت. آنها جنگ‌های سیاسی، سایبری، اطلاعاتی، اقتصادی و تجاری دارند.
این تحلیل‌گر ارشد مسائل بین‌المللی بیان داشت: این دو کشور جزو متحدین ایالات متحده حساب نمی‌شوند و خودشان به قدری مشکل دارند که نمی‌تواند اثرگذار باشند، اما حتی کشورهایی هم که از متحدان نزدیک ایالات متحده محسوب می‌شوند مثل انگلستان یا اسرائیل نیز، نمی‌توانند اثرگذار باشند، مگر اینکه دولت آمریکا خودش بخواهد.وی در پایان تصریح کرد: اگر آمریکایی‌ها به این جمع‌بندی برسند که مصلحت و منافع ملی‌شان اقتضا می‌کند که با ایران به گونه‌ای دیگر وارد میدان شوند، نیازی به واسطه و میانجی گری ندارند؛ اما اگر راضی به این کار نشوند، هیچ کس نمی‌تواند آنها را وادار کند، چین و روسیه که دیگر جای خود دارند.


 
برچسب ها: ایران
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها