به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۹ - ۰۱:۰۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۱/۲۴ ساعت ۱۰:۲۷
کد مطلب : ۲۵۶۰۴۳

اوپک: تقاضا برای نفت رشد کمتری خواهد داشت

اوپک: تقاضا برای نفت رشد کمتری خواهد داشت
گروه اقتصادی: اوپک در گزارش ماهانه خود پیش بینی کرد تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۱ بسیار آهسته تر از تصور قبلی بهبود خواهد یافت.به گزارش ایسنا، اوپک در گزارش ماهانه خود پیش بینی کرد تقاضا برای نفت امسال ۵.۷۹ میلیون بشکه در روز رشد کرده و به ۹۶.۰۵ میلیون بشکه در روز می رسد. برآورد مذکور ۱۱۰ هزار بشکه در روز کمتر از رقم پیش بینی شده در گزارش ماه پیش این سازمان است.چشم انداز تقاضای ضعیفتر باعث شده اوپک و متحدانش که به اوپک پلاس معروف هستند، طرح خود برای افزایش تولید را بازبینی کنند. عراق روز چهارشنبه اعلام کرد تقاضای بیشتر، قیمتهای بالاتر و عرضه کمتر از سوی رقیب می تواند زمینه را برای تسهیل محدودیت عرضه اوپک پلاس فراهم کند اما این گروه احتمالا محدودیت عرضه فعلی را در مارس هم ادامه خواهد داد.
 
در گزارش اوپک آمده است: در حالی که اقتصاد جهانی نشانه های احیای مطلوب در سال ۲۰۲۱ را نشان می دهد اما تقاضا برای نفت در حال حاضر ضعیف مانده و پیش بینی می شود در نیمه دوم سال اوج بگیرد.اوپک پیش بینی خود از میزان رشد تقاضا برای نفت در سال ۲۰۲۱ را از هفت میلیون بشکه در روز که در ژوئیه سال ۲۰۲۰ پیش بینی کرده بود به طور مستمر پایین برده اما پیش بینی اخیر قویتر از پیش بینی است که در گزارش داخلی اوپک مطرح شده بود.اوپک با وجود پیامدهای چالشهای جدی نظیر انواع جدید ویروس کرونا و موثر بودن واکسنها، پیش بینی خود از رشد اقتصاد جهان را از ۴.۴ درصد برآورد قبلی به ۴.۸ درصد بالا برد و اعلام کرد واکسیناسیون جهانی پیشرفت کرده و نرخ ابتلا در برخی از مناطق کاهش پیدا می کند. بهبود در درمان و رشد استفاده از وسایل تست سریع کرونا، همگی از تسریع فعالیت اقتصادی پس از سه ماهه اول پشتیبانی خواهند کرد.

در حالی که تقاضا ضعیف مانده، گزارش اوپک نشان می دهد عرضه رقیبان این گروه هم پایین است. اوپک پیش بینی خود از رشد عرضه غیراوپک را به ۶۷۰ هزار بشکه در روز در سال ۲۰۲۱ در مقایسه با پیش بینی قبلی ۸۵۰ هزار بشکه در روز کاهش داد و اعلام کرد تولید نفت شیل آمریکا با وجود قیمتهای بالاتر نفت کاهش پیدا خواهد کرد.عرضه نفت شیل آمریکا با ابهامات کوتاه مدت پیرامون کووید ۱۹ و ادامه محدودیت در زمینه مخارج سرمایه، به چالش کشیده شده و در نتیجه شرکتهای نفتی آمریکایی هزینه سرمایه در بخش بالادستی را کمتر می کنند.
تولیدکنندگان اوپک پلاس در ماه مه سال ۲۰۲۱ محدودیت عرضه کم سابقه به میزان ۹.۷ میلیون بشکه در روز را به اجرا گذاشتند. تحت برنامه تسهیل تدریجی این محدودیت عرضه همزمان با بهبود دورنمای بازار، این تولیدکنندگان با افزایش تولید به میزان ۵۰۰ هزار بشکه در روز در ژانویه موافقت کردند اما اکثر اعضای این گروه محدودیت عرضه شان را در فوریه و مارس حفظ می کنند.

طبق گزارش اوپک، تولید نفت این گروه در ژانویه با افزایش تولید عربستان سعودی، ایران و ونزوئلا، ۱۸۰ هزار بشکه در روز رشد کرد و به ۲۵.۵۰ میلیون بشکه در روز رسید. این میزان افزایش کمتر از ۳۰۰ هزار بشکه در روز افزایش تولیدی بود که تحت برنامه اوپک پلاس برای ژانویه مجاز بود.بر اساس گزارش رویترز، اوپک برآوردش از تقاضا برای نفت این گروه در سال ۲۰۲۱ را ۳۰۰ هزار بشکه در روز در مقایسه با گزارش ماه پیش افزایش داد و ۲۷.۵ میلیون بشکه در روز برآورد کرد که تا حدودی تحت تاثیر انتظار برای عرضه کمتر نفت غیراوپک است.
برچسب ها: اوپک نفت
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها