به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۴:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۱/۲۴ ساعت ۱۲:۴۳
کد مطلب : ۲۵۶۰۸۵

کمبود چه ویتامینی باعث درد مفصل می‌شود؟

کمبود چه ویتامینی باعث درد مفصل می‌شود؟
گروه علمی: کمبود هر ویتامینی در بدن عوارضی به دنبال دارد. در این میان، برخی از کمبود‌های ویتامینی و ارتباط آن‌ها با  درد مفاصل شناخته شده است که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.
 
کمبود ویتامین D
ویتامین دی برای جذب کلسیم و حفظ تعادل مواد معدنی در بدن ضروری است. ویتامین دی ناکافی باعث اختلال در جذب کلسیم و تضعیف استخوان‌ها به همراه درد مفاصل می‌شود. کمبود ویتامین دی همچنین می‌تواند منجر به تضعیف ماهیچه‌ها شود. همه افراد باید روزانه ۱۵ میکروگرم ویتامین دی را از طریق مواد غذایی، مولتی ویتامین‌ها و نور خورشید به دست بیاورند. غلات غنی شده و فراورده‌های لبنی حاوی ویتامین دی هستند.

ویتامین C
اسید اسکوربیک یک ویتامین شناخته شده در تولید کلاژن است که ماده کلیدی تاندون ها، رباط‌ها و استخوان‌ها شناخته می‌شود. کمبود ویتامین ث منجر به تضعیف بافت هم بند، درد و تورم مفاصل می‌شود. برای حفظ سلامت مفاصل، یک مرد بزرگ سال باید روزانه به طور متوسط ۹۰ میلی گرم ویتامین ث دریافت کند، در حالی که میزان نیاز زنان ۷۵ میلی گرم است. سبزیجات، میوه ها، به خصوص توت فرنگی، فلفل قرمز و مرکبات حاوی ویتامین ث هستند.

ویتامین A
بدن شما برای فرایند‌های مختلف از جمله رشد استخوان‌ها و تمایز سلولی نیاز به ویتامین آ دارد. یک مرد به طور متوسط نیاز به ۳ هزار واحد ویتامین آ در روز دارد در حالی که میزان نیاز روزانه زنان به این ویتامین قریب به ۲۳۰۰ واحد است. سیب زمینی شیرین، هویج، کدو و کلم پیچ حاوی مقادیر زیادی از این ویتامین هستند. کمبود ویتامین آ منجر به صدمه به بافت هم بند و درد مفاصل می‌شود. با این حال مکمل‌های این ویتامین اگر بیش از حد استفاده شود هم درد مفاصل را به همراه خواهد داشت.

ویتامین‌های دیگر
کمبود برخی ویتامین‌ها نیز با درد مفاصل ارتباط دارد. این موضوع به ویژه در افراد با رژیم و تغذیه نامناسب رایج است. ویتامین ب ۱ و ویتامین E یا تیامین، ویتامین ب ۶ و ویتامین ب ۱۲ از این قبیل هستند. اگر با جبران ویتامین‌ها همچنان دچار درد مفاصل بودید، حتما به پزشک مراجعه کنید.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها