به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۰۳:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۱/۲۴ ساعت ۱۳:۲۴
کد مطلب : ۲۵۶۰۹۴

پیدا و پنهان اهدای خون در ایام کرونا

پیدا و پنهان اهدای خون در ایام کرونا
گروه جامعه: حدود ۱۶۰ مرکز در سطح استان تهران خدمات بهداشتی و درمانی به بیماران و مراجعه کنندگان ارائه می‌دهند و سازمان انتقال خون وظیفه تامین خون و فرآورده‌های خونی این مراکز درمانی را بر عهده دارد.یکی از نیاز‌های ضروری بیماران تالاسمی هموفیلی و به خصوص مبتلایان به سرطان خون، فرآورده‌های خونی مانند پلاکت پلاسما است. به همین دلیل افراد خیر باید مشارکت بیشتری در زمینه اهدای خون سالم خود داشته باشند اما با ورود به فصل سرما و شیوع بیماری کرونا میزان مراجعه افراد به مراکز انتقال خون استان تهران کاهش پیدا کرده است و همین موضوع باعث شد تا در آینده اگر وضع به همین منوال پیش رود، تامین خون و فرآورده‌های خونی بیماران در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان تهران با مشکل مواجه شود هرچند که مسئولان ذیربط اعلام کردند محیط‌های مراکز انتقال خون به طور مرتب ضدعفونی و استریل می‌شود.پیمان عشقی رئیس سازمان انتقال خون کشور درباره وضعیت ذخایر خونی، گفت: بر اساس طبقه بندی‌هایی که داریم در وضعیت کمبود ذخایر خونی قرار داریم و هنوز به وضعیت بحرانی نرسیده‌ایم.

اهدای خون مسئولیت اجتماعی است
عشقی افزود: با توجه به کمبود ذخایر خونی در کشور افرادی که در بیمارستان‌ها عمل جراحی اورژانسی دارند، بیماران تالاسمی، خانم‌های باردار، نوزادانی که نیاز به تعویض خون دارند و بیماران دیگر ممکن است در آینده نزدیک دچار مشکل شوند و نباید فراموش کنیم که اهدای خون یک مسئولیت اجتماعی است و مردم نباید از آن اجتناب کنند.رئیس سازمان انتقال خون کشور ادامه داد: آلودگی هوا، سرما و تغییر ساعت رفت و آمد مردم در سال‌های گذشته نیز بوده است و برای مواجه با آن‌ها آمادگی داشتیم، اما با توجه به شیوع کرونا در کشور، در خانه ماندن مردم و تردد نداشتن در سطح شهر برای مراجعه به مراکز انتقال خون مشکل جدیدی است.عشقی بیان کرد: تا به حال کسی نبوده است که با مراجعه به پایگاه‌های انتقال خون و اهدای خون به کرونا مبتلا شود؛ مراکز انتقال خون به طور مداوم ضدعفونی می‌شوند و جزو امن‌ترین مکان‌ها از نظر انتقال ویروس کرونا هستند.او ادامه داد: تمام پایگاه‌های ما موظف هستند فاصله اجتماعی را رعایت کنند و با رعایت تمامی موازین بهداشتی فعالیت خود را انجام دهند همچنین نوبت دهی اینترنتی داریم تا هنگام مراجعه به مراکز انتقال خون تجمعی صورت نگیرد.

او اظهار کرد: مردم تصور می‌کنند که با اهدای خون ایمنی بدن خود را کاهش می‌دهند، در حالیکه استاندارد‌های ما بسیار سخت گیرانه است و افرادی که از همه نظر کاملا سالم باشند و اهدای خون ضرری برای آن‌ها نداشته باشد می‌توانند خون اهدا کنند.عشقی گفت: از اقدامات مهم سازمان انتقال خون که قرار است در هفته آینده ابلاغ و اجرایی شود ایجاد پایگاه‌های سیار است. حدود ۱۹۰ پایگاه ثابت داریم که قرار است به همان تعداد پایگاه سیار ایجاد کنیم.

پایتخت بزرگترین مصرف‌کننده خون و فرآورده‌های خونی
محمدرضا مهدیزاده مدیرکل سازمان انتقال خون هم با اشاره به اینکه استان تهران بزرگ‌ترین مصرف کننده خون و فرآورده‌های خونی در کشور است اظهار کرد: قبل از تاسیس اداره کل سازمان انتقال خون استان تهران، وظیفه خون رسانی به بیمارستان‌ها و فرآورده‌های پایتخت بر عهده ستاد مرکزی بود اما با پیشرفت علم و تاسیس بیمارستان بیشتر در تهران، نیاز به خون و فرآورده‌های آن بیشتر از گذشته شده است.او ادامه داد: در حال حاضر در مبارزه با ویروس‌های نوظهور نیازمند نوسازی تجهیزات و تهیه کیت‌های تشخیصی بوده و همین موضوع باعث شده است تا سازمان انتقال خون استان تهران تشکیل شود.مهدیزاده با بیان اینکه اهمیت تهیه و تامین خون یک موضوع استراتژی در هر کشوری محسوب می‌شود، گفت: افزایش نیاز به خون ایجاب می‌کند که میزان اهداکنندگان خون سالم و نقل و انتقال خون سراسری تهران افزایش پیدا کند و افراد خیر مشارکت بیشتری در این خصوص داشته باشند.

انجام تست برای مقابله با بیماری منتقل شده از خون 
مدیرکل انتقال خون استان تهران با اشاره به اینکه با شیوع ایدز در دنیا تعیین گروه خونی و آزمایش هپاتیت در مراکز انتقال خون انجام می‌شود، ادامه داد: سالانه ۶۶ آنتی بادی برای تشخیص ویروس عامل بیماری ایدز به آزمایش‌های روتین فراورده‌های خونی برای توزیع خون ساده اضافه شده است و در هر سال ۷۶ تست هپاتیت سی خون‌های اهدایی افراد خیر انجام می‌شود.مهدی زاده ادامه داد: از سال ۸۱ تست اچ آی وی با دقت بالاتری روی خون‌های اهدایی انجام می‌شود و این کار با هدف ارتقای امنیت خون و سلامت آن جهت توزیع در بین بیمارستان و مرکز درمانی انجام خواهد گرفت.او ادامه داد: در سال ۸۵ سیستم‌های نرم افزاری و فنی انتقال خون اتوماتیک طراحی و راه اندازی شده است به طوری که امروزه کار‌های آزمایشگاهی انتقال خون با کمترین درصد خطا انسانی انجام می‌گیرد. در حال حاضر استاندارد‌های انتقال خون استان تهران در کشور مطابق با استاندارد‌های جهانی است. کیفیت پرده‌های خونی تقریباً مانند کشور‌های اروپایی و آمریکا محسوب می‌شود؛ برای تهیه دارو‌های مشتق از پلاسما این ماده به اروپا ارسال و داروی مورد نیاز بیماران خونی تامین می‌شود.

مهدی زاده ادامه داد: سال گذشته ۳۰۸۱ واحد خون و پلاکت در استان تهران تحت اشعه قرار گرفته است که این کار برای جلوگیری از بیماری‌های کشنده GVHD انجام می‌شود. شستشوی خون با استفاده از کیت‌های مخصوص انجام می‌شود.او افزود: در انتقال خون تهران روزانه ۴۰۰ واحد خون فیلتر شده برای بیماران تالاسمی تهیه می‌شود و خون فیلتر شده باعث می‌شود تا خطر ویروس‌های موجود در گلبول سفید احتمالی کاهش پیدا کند.مدیرکل انتقال خون استان تهران بیان کرد: مراکز انتقال خون به طور مستمر ضد عفونی می‌شود و تجهیزات تزریق یک بار مصرف و کاملا بهداشتی است  بنابراین  اهدا کنندگان قبل از ورود به سالن خونگیری معاینه شده و از ورود افراد مشکوک جلوگیری می‌شود. در حال حاضر اطلاعات اهدا کنندگان در بانکی به صورت الکترونیکی ثبت می‌شود.
برچسب ها: اهدای خون
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها