به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۱/۲۴ ساعت ۱۷:۰۰
کد مطلب : ۲۵۶۱۲۵

طرح جدید دموکرات‌های سنا علیه دونالد ترامپ

چاک شومر - رهبر دموکرات‌های سنا
چاک شومر - رهبر دموکرات‌های سنا
گروه بین‌الملل: تعدادی از سناتورهای جمهوریخواه با گذشت سه روز از محاکمه استیضاح دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا از مدیران استیضاح در مجلس نمایندگان تشکر و قدردانی کردند ولی گفتند: این استیضاح نتیجه نهایی را تغییر نخواهد داد و ترامپ تبرئه خواهد شد.

محکومیت ترامپ در مجلس سنای آمریکا نیاز به دو سوم آرا دارد که دستیابی دموکرات‌ها به این تعداد رای بعید به نظر می‌رسد. پیش از این 45 سناتور جمهوریخواه مخالفت خود را با محکومیت ترامپ اعلام کرده اند. در حالیکه چهارمین روز جلسات استیضاح دوم دونالد ترامپ برگزار شد و مشخص شده این استیضاح نیز همچون استیضاح اول در سال۲۰۱۹ ناکام خواهد ماند، چاک شومر رهبر دموکرات‌ سنا می‌گوید اکر استیضاح دوم هم رای نیاورد، با توسل به متمم ۱۴ قانون اساسی سعی خواهیم کرد او را از کاندیداتوری در انتخابات دوره بعدی رییس‌جمهوری محروم کنیم! متمم ۱۴ قانون اساسی آمریکا کسانی را که در شورش‌های جنگ‌های داخلی آمریکا در قرن هیجدهم میلادی سهیم بودند را از مناصب اجرایی و نمایندگی مجالس منع می‌کند و مسوول این ممنوعیت بر عهده کنگره بوده است. حالا دموکرات‌ها قصد دارند این متمم را به زمان حال نیز تعمیم داده و ترامپ را به عنوان یک شورشی از حق کاندیداتوری محروم نمایند.  این در حالیست که حتی در صورت تصویب تعمیم این متمم برای دوره کنونی در کنگره، برای تصویب محرومیت ترامپ به آرای ۶۰درصد مجلس سنا نیاز دارند که جمهوری‌خواهان ۵۰ نماینده سنا در اختیارشان است و یقننا زیربار نقشه جدید دموکرات‌ها که مصداق محدودیت آزادی شهروندان آمریکایی محسوب می‌شود نخواهند رفت و این طرح دموکرات‌ها به نتیجه نخواهد رسید.

تردید در مورد محکومیت ترامپ در سنا 
سایت نشریه هیل آمریکا در گزارشی نوشت: تیم مجلس نمایندگان آمریکا به رهبری جیمی راسکین دموکرات عصر پنجشنبه پس از ساعت ها بحث علنی که شامل جدول زمانی مفصلی درباره وقایع ششم ژانویه و تصاویر ویدئویی جدید از حمله به کنگره بود، پایان یافت. جمهوریخواهان اذعان کردند که تصور می کردند این ارائه ، موثر باشد اما در عین حال افزودند آنها تصور نمی کنند این اقدامات نظر خیلی ها را عوض کند و تعداد آرای لازم را برای محکوم کردن اولین رئیس جمهور آمریکا بدست آورد.
سناتور مارکو روبیو از فلوریدا گفت:" من فکر می کنم کار آنها (مدیران استیضاح ) خوب بود. من فکر نمی کنم درباره وقایع صورت گرفته در آن روز و ماهیت آنچه در آن روز رخ داده است، حرف و بحثی باشد. مسئله کلیدی برای من و شاید همه این است که آیا محاکمه استیضاح برای کسی که دیگر در قدرت نیست اقدام درستی است. من فکر نمی کنم این کار درستی باشد. بلکه معتقدم این اقدام رویه بسیار خطرناکی ایجاد می کند."
سناتور ران جانسون جمهوریخواه نیز گفت معتقد است این محاکمه استیضاح غیرقانونی است.
البته او نیز عملکرد مدیران استیضاح را خوب توصیف کرد. دموکرات ها روز پنجشنبه تاکید کردند درصورتی که سنا ترامپ را محکوم نکند او احتمالا به تحریک به خشونت های بیشتر ادامه می دهد. آنها طی دو روز گذشته مرتبا گفته اند که ترامپ عامل اصلی تحریک کننده حمله اراذل و اوباش به کنگره بوده است. اما کاملا مشخص است که حمایت کافی در درون سنا برای محکوم کردن ترامپ وجود ندارد. گمان می رود تنها تعداد معدودی از سناتورهای جمهوریخواه به محکوم شدن ترامپ رای بدهند اما هیچ کدام از آنها هنوز این موضوع را به صورت علنی اعلام نکرده اند، چرا که منتظر اقدام تیم ترامپ برای ارائه استدلال هایش در روز جمعه هستند.
سناتور جمهوریخواه بیل کسیدی که این هفته همکارانش را با رای مثبت به انجام این محاکمه متعجب کرد، گفت او می خواهد اظهارات وکلای ترامپ را بشنود اما وی همچنین از عملکرد مدیران استیضاح ترامپ در مجلس تقدیر کرد. سناتور جمهوریخواه سوزان کالینز یکی دیگر از سناتورهایی که نظرش هنوز قطعی نیست از تیم حقوقی ترامپ خواسته است تا گزارش مفصلی را به مدیران استیضاح ترامپ ارائه کنند اما حتی اگر همه دموکرات ها به استیضاح ترامپ رای بدهند آنها به 17 رای سناتورهای جمهوریخواه برای محکوم کردن او نیاز دارند. اگر سنا در محکوم کردن ترامپ موفق شود در رای گیری بعدی برای ممنوعیت تصدی سمت ریاست جمهوری برای بار دیگر، تنها کسب یک اکثریت ساده کافی خواهد بود.
سناتور جمهوریخواه مایک براون گفت تصور نمی کند مدیران استیضاح ترامپ، نظر جمهوریخواهانی که پیشتر تبرئه او را انتخاب کرده اند، تغییر دهند. سناتور تد کروز از تگراس نیز پیش بینی کرده است این محاکمه به تبرئه ترامپ منتهی می شود. وی افزود:" فکر می کنم نتیجه پایانی این استیضاح برای همه مشخص است؛ ترامپ تبرئه خواهد شد. همه در سنا می فهمند که هیچ رایی برای محکوم کردن او (ترامپ) وجود ندارد.
برچسب ها: دونالد ترامپ
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها