به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۱۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۱/۲۶ ساعت ۱۱:۲۵
کد مطلب : ۲۵۶۴۴۶

فقر و ترک تحصیل بیشترین علت خودکشی زنان دیشموکی

فقر و ترک تحصیل بیشترین علت خودکشی زنان دیشموکی
گروه جامعه: عضو شورای شهر دیشموک گفت: علت خودکشی بیشتر دختران جوان دیشموکی ترک تحصیل و بیکاری است.به گزارش ایلنا، سلمان بینا  اظهار داشت: خودکشی در دیشموک دلایل مختلفی دارد. فقر مالی،بیکاری، نبود خوابگاه‌های دخترانه‌ برای دانش‌آموزان دختری که قصد ادامه تحصیل دارند و.... برخی از این دلایل است.وی عنوان کرد: اهالی اینجا از داشتن امکانات اولیه زندگی محرومند. زنان روستایی دیشموک برای تهیه آب شرب مجبورند چند کیلومتر را با پای پیاده برای تهیه آب طی کنند که هنگام بازگشت دیگر رمقی برای دیگر کارهای منزل برای شان باقی نمی ماند.

ترک تحصیل دختران یکی از علت های اصلی
بینا ادامه داد: بیشتر  دختران جوانی که اقدام به خودکشی می‌کنند ترک تحصیل کرده و بیکارند. زمینه آموزشی برای این افراد وجود ندارد و برای پیش‌گیری از خودکشی نیاز به مشاور دارند. بهزیستی مدتی یک مرکز مشاوره موقت دایر کرد که بدون هیچ خروجی مناسبی جمع آوری شد.عضو شورای شهر دیشموک افزود: مسئولان باید برای رفع مشکلات دیشموک و بهبودی شرایط زندگی مردم منطقه تلاش کنند. مثلا وزارت نیرو برای روستاها آب شرب لوله کشی کند و همچنین وزارت راه و شهرسازی جاده‌ها را مرمت و بازسازی کند که راه های ارتباطی و دسترسی اهالی روستاها به شهرستان و بخش آسان‌تر شود.

سرمایه گذاران  در منطقه ایجاد شغل کنند
وی تصریح کرد: افراد سرمایه گذار یا خیرین می توانند با ایجاد شغل در زمیه صنایع دستی با ایجاد کارگاه های فرش بافی و تابلوفرش به زنان منطقه در بحث درآمدزایی کمک کنند. همچنین در بخش کشاورزی نیز در منطقه خاک، آب و نیروی انسانی موجود است اما برای تولید گیاهان دارویی و همچنین تولید موسیر نیاز به حمایت مالی است که اگر دولت کمک کند کاین منطقه می‌تواند به قطب تولید موسیر در کشور  تبدیل شود.بینا ادامه داد: بخش دیشموک با 23 هزار نفر جمعیت با مشکلات عدیده ای دست به گریبان است. عمق محرومیت در منطقه بیداد می کند که نیاز به عزمی ملی دارد. البته ناگفته نماند تمامی استان کهگیلویه و بویر احمد از محرومیت رنج می‌برد و با مشکلات زیرساختی فراوانی رو به رو است.

برای رفع فقر و بیکاری نیاز به تحول اقتصادی و فرهنگی است
عضو شورای شهر دیشموک بیان کرد: اینکه به استان توجهی نمی شود بر همگان معلوم است. وگر‌نه برخی مسئولان تلاش‌های زیادی برای رفع مشکلات دیشموک انجام داده‌اند که  با توجه به مشکلات فراوان به چشم نمی آید. به نظرم برای رفع مشکلات منطقه باید یک تحول اقتصادی و فرهنگی بزرگی شکل بگیرد که تاحدودی منجر به  رفع فقر و بیکاری شود.وی گفت: در دیشموک مردان هم بیکارند چه برسد به زنان و اگر تا دکترا هم ادامه تحصیل بدهند بی شغل می مانند و تنها حسن تحصیل برای جوانان این مناطق این است که سطح آگاهی شان بالا می رود .

مسئولان نحوه ارتباط با مردم را بلد نیستند
بینا عنوان کرد: مسئولانی که برای اداره شهرستان انتخاب می شوند نحوه ارتباط با مردم و ارباب رجوع را بلد نیستند و به مردم بی احترامی می کنند و رابطه شان با مردم  اصلا خوب نیست . به نظرم پیش از مردم  ابتدا خود مسئولان باید مشاوره شوند و آموزش های لازم را در نحوه برخورد با مردم   فرا گیرند.وی ادامه داد: بیشتر مسئولان استانی بویژه مسئولان دیشموک اصلا به این شهر اهمیتی نمی‌دهند و اغلب آنان به دلیل ترس از دست دادن پست و مقام‌شان نمی خواهند قدمی برای  مشکلات بی‌شمار این بخش بردارند. ما هم که نماینده مردم هستیم با تمام تلاش‌مان باز دادمان به جایی نمی رسد.

خودکشی 60 نفر در 3-4 سال اخیر
بینا در پایان افزود: دیشموک به عنوان شهر خودکشی و خودسوزی معرفی شده است ولی هیچ مسئولی به این موضوع ورود نمی کند و در  3-4 سال اخیر حدود  60 نفر  که بیشترشان را  زنان تشکیل می‌دهند  اقدام به خودکشی کرده اند که 35 مورد آن موفق بوده است.در یک ماه اخیر نیز دو مرد و یک دختر 11 ساله اقدام به خودکشی کرده اند که متاسفانه همگی آنان فوت کردند.
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها