به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۲:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۱/۲۷ ساعت ۱۱:۰۵
کد مطلب : ۲۵۶۶۴۷

ماجرای زن پناهنده‌ای كه رئیس دانشگاه می‌شود

ماجرای زن پناهنده‌ای كه رئیس دانشگاه می‌شود
 گروه بین الملل: دبورا کایمبه، زنی پناهنده که ۱۶ سال پیش به دلیل تهدید جانی مجبور به فرار از جمهوری دموکراتیک کنگو شد به زودی ریاست دانشگاه ادینبرو در بریتانیا را برعهده خواهد گرفت.
او به این ترتیب اولین فرد سیاهپوستی خواهد بود که به ریاست یکی از مطرح ترین دانشگاه‌های اسکاتلند می‌رسد. دبورا کایمبه در جمهوری دموکراتیک کنگو دست به افشاگری علیه یک گروه مسلح زده بود. او در نهایت به دلیل تهدیدهای اعضای این گروه مجبور شد از کشورش بگریزد.این وکیل ۴۵ ساله در بریتانیا به فعالیت در عرصه دفاع از حقوق بشر روی آورد.دانشگاه ادینبرو در سال ۱۵۸۲ میلادی تاسیس شد. این دانشگاه در فهرست باسابقه‌ترین دانشگاه‌های بریتانیا در جایگاه ششم قرار دارد.
دبورا کایمبه ماه نوامبر گذشته از سوی همکارانش نامزد ریاست دانشگاه ادینبرو شد. او با این حال می‌گوید هرگز تصور نمی‌کرد که به این مقام انتخاب شود. این زن سیاهپوست که پیش از این قربانی نژادپرستی در اسکاتلند بوده در جریان مبارزه‌اش با این معضل اجتماعی در بریتانیا بر لزوم «مدارا» و «گفتگو» تاکید کرده است.او پس از آنکه دخترش در یکی از مدارس اسکاتلند با برخوری نژادپرستانه روبرو شد جمع آوری امضاء برای طوماری در دفاع از مبارزه با نژادپرستی در نظام آموزشی اسکاتلند را آغاز کرد. به دنبال تلاش‌های دبورا کایمبه قرار است پارلمان اسکاتلند به طور اضطراری راه‌های مقابله با نژادپرستی در نظام آموزشی را در دستور کار خود قرار دهد.دبورا کایمبه که در شهر کینشاسا، پایتخت جمهوری دموکراتیک کنگو چشم به جهان گشود قرار است روز اول مارس (۱۱ اسفند) فعالیت خود به عنوان رئیس دانشگاه ادینبرو را آغاز کند. او امیدوار است تا با استفاده از جایگاه خود بتواند به ارتقای سطح آموزش در قاره آفریقا کمک کند.



 
برچسب ها: دانشگاه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها