به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۵:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۰/۰۳ ساعت ۰۲:۲۱
کد مطلب : ۲۵۶۷۰

تشخیص سرطان و دیابت با آزمایش بزاق

گروه علمی و فناوری: محققان سوئدی می‌گویند: در 10 سال آینده می‌توان سرطان‌ها، دیابت و بیماری قلبی را از روی یک آزمایش ساده بزاق تشخیص داد.
تشخیص سرطان و دیابت با آزمایش بزاق
محققان می‌گویند تحقیق آنها این پتانسیل را دارد که چگونگی تشخیص بیماری قلبی، دیابت و سرطان‌ها را متحول سازد به این معنی که تشخیص و درمان این بیماری‌ها در مراحل اولیه ابتلا صورت می‌گیرد. آزمایش نمونه‌های بزاق می‌تواند به صرفه جویی در وقت و پول بیماران کمک کند چرا که مردم می‌توانند تنها با ارسال بزاق خود به آزمایشگاه به آزمایشات اولیه پزشکی دسترسی داشته باشند.

بجورن کلینگ از دانشگاه مالمو در سوئد و مسوول این تحقیق می‌گوید: در این آزمایش بیمار بدون نیاز به ویزیت پزشک به سادگی می‌تواند داخل دهان خود را با یک پنبه پاک کرده و برای تجزیه و تحلیل به آزمایشگاه ارسال کند. در صورتیکه در این آزمایش‌ها علائمی از بیماری مشاهده شود، بیمار برای ویزیت با پزشک فرا خوانده می‌شود. محققان معتقدند که از این روش می‌توان تا 10 سال آینده در سرویس‌های خدمات‌رسانی پزشکی استفاده کرد. به گفته محققان، این فناوری تا 10 سال آینده به دقت لازم برای تشخیص بیماری‌های مختلف که خصیصه‌های مشابه‌ای دارند، خواهد رسید.

تحقیق محققان سوئدی نشان داد: در این آزمایش تشخیص داده می‌شود که آیا فرد به یک بیماری که باعث ایجاد تورم می‌شود مبتلا است یا خیر اما نمی‌توان گفت که آیا این بیماری در معده و یا مفاصل سکونت دارد. بیماری‌هایی که تورم ایجاد می‌کنند مانند دیابت، بیماری قلبی و سرطان رده‌هایی در بزاق برجا می‌گذارند. با این حال محققان خاطر نشان کردند که با این آزمایش نمی‌توان تشخیص داد که آیا این بیماری، سرطان پروستات است یا سرطان معده بنابراین این آزمایش به 10 سال دیگر زمان نیاز دارد تا دقت لازم برای تشخیص بیماری‌ها از هم را پیدا کند.