به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۳:۵۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۱/۲۷ ساعت ۱۳:۳۵
کد مطلب : ۲۵۶۷۱۲

عفونتی در مغز که جان بیمار را به خطر می‌اندازد

عفونتی در مغز که جان بیمار را به خطر می‌اندازد
گروه سلامت:انسفالیت یک نوع عفونت در مغز است که می‌تواند باعث به خطر افتادن جان بیمار شود.
 در انسفالیت (Encephalitis) که به التهاب مغز نیز معروف شده بافت مغز دچار التهاب شدید می‌شود و اصلی‌ترین دلیل آن ویروس است.این بیماری یک التهاب در مغز است که به ندرت رخ می‌دهد، اما می‌تواند باعث به خطر افتادن جان بیمار شده و در برخی موارد باعث آسیب دائمی به مغز شود. دو نوع مختلف از این بیماری وجود دارد، انسفالیت اولیه که در آن عامل ویروسی یا باکتریایی باعث عفونت در مغز می‌شود، و انسفالیت ثانویه که در آن سیستم ایمنی بدن در پاسخ به یک عفونت که در جای دیگری از بدن رخ داده است، اقدام به حمله به سلول‌های مغزی و تخریب آن‌ها می‌کند.انسفالیت دارای علائم متعددی است که رایج‌ترین آن‌ها شامل موارد ذیل می‌شود:
۱- تب بالا
۲- سردرد
۳- سفتی گردن
۴- استفراغ
۵- حساسیت به نور
۶- تشنج
۷- خواب آلودگی و بی حالی
۸- گیجی و سردر گمی
۹- فونتانل برجسته (ملاج برجسته) در کودکان
بسیاری از این علائم به علامت‌های بیماری میگرن شباهت دارند و تنها وجه اختلاف این دو بیماری وجود تب در بیماری انسفالیت است. افراد می‌توانند با مراجعه به پزشک و انجام سی تی اسکن و ام آر آی به بیماری خود به طور قطعی پی ببرند. با این حال، خوشبختانه راهکار‌های درمانی برای انسفالیت وجود دارد.درمان انسفالیت ارتباط مستقیمی با دلیل بروز بیماری دارد. اگر دلیل این بیماری ویروسی یا باکتریایی باشد، درمان دارویی تجویز می‌شود. همچنین برای کاهش التهابات از کورتیکواستروئید‌ها استفاده می‌شود. افرادی که به انسفالیت شدید مبتلا شده اند شاید نیازمند دستگاه تنفس مصنوعی باشند.اگر انسفالیت باعث آسیب جدی به مغز شود، درمان دارویی به تنهایی نمی‌تواند به بازگشت شرایط به گذشته کمک کند. این افراد پس از درمان دارویی باید از گفتار درمانی، کاردرمانی و فیزیوتراپی برای مدیریت علائم بلند مدت بیماری استفاده کنند.اگر کودک یا یک فرد بالغ از تب بدون دلیل، حالت ناخوشی عمومی و احساس ناگهانی سرگیجه و سردرگمی رنج می‌برد به ویژه اگر به تازگی به بیماری ویروسی مانند آبله مرغان و سرخک مبتلا شده است باید سریعاً به بیمارستان مراجعه کند.
برچسب ها: التهاب مغز
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها