به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۵:۰۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۱/۲۷ ساعت ۱۴:۴۸
کد مطلب : ۲۵۶۷۴۱

دادخواهی بازماندگان پرواز ۷۵۲

دادخواهی بازماندگان پرواز ۷۵۲
 گروه سیاسی:روزنامه اعتماد نوشت: یک سال و یک ماه و ۷ روز پس از انهدام هواپیمای اوکراین خانواده جانباختگان این حادثه درحالی همچنان پیگیر این پرونده‌اند که پاسخی روشن نگرفته و حتی تجمع‌شان در اعتراض به این اوضاع بلاتکلیف مقابل ساختمان دادسرای نظامی تهران، نتیجه‌ای به همراه نداشته است.
 گروهی از خانواده جانباختگان پرواز ۷۵۲ هواپیمایی بین‌المللی اوکراین برای آنچه «دادخواهی» می‌خوانند به دادسرای نظامی تهران رفتند؛ خانواده مسافران هواپیمایی که هجدهم دی ‌ماه ۹۸ درحالی که تهران را به مقصد کی‌یف ترک می‌کرد بر اثر برخورد موشک‌های سپاه پاسداران منهدم شد و تمامی ۱۷۶ سرنشین آن جان باختند. این چندمین نوبت است که در طول یک سال و اندی پس از این حادثه، خانواده جانباختگان پرواز اوکراین برای دادخواهی و درخواست رسیدگی به پرونده این ماجرا و محاکمه عاملان شلیک به هواپیما به دادسرای نظامی تهران مراجعه می‌کنند. این درخواست‌ها عموما با وعده رسیدگی و محاکمه عاملان در آینده‌ای نامعلوم به پایان رسیده بود. ماجرا اما در آخرین دور مراجعه خانواده جانباختگان شکل و شمایل دیگری به خود گرفت. 
پس از سقوط هواپیمای اوکراینی، برخی گمانه‌زنی‌ها درباره اصابت موشک به این هواپیما مطرح شد، ادعایی که تا ۳ روز قاطعانه ازسوی مسوولان رده‌های مختلف نظام تکذیب و علت سقوط هواپیما نقص فنی اعلام شد. نهایتا اما ۲۱ دی ‌ماه ستاد کل نیروهای مسلح با پذیرش اصابت موشک به هواپیما، با صدور بیانیه‌ای از «خطای انسانی» به عنوان علت وقوع حادثه نام برد. پس از آن بود که «دادخواهی» خانواده جانباختگان شکلی جدی‌تر از پیش به خود گرفت و حتی بخشی از دیگر شهروندان نیز برای درخواست محاکمه عاملان این حادثه به خیابان آمدند؛ اعتراضاتی مدنی که در نتیجه آن تعدادی از معترضان بازداشت شده و در ادامه با احکام قضایی مواجه شدند. طی ماه‌های پس از این حادثه بارها مسوولان وعده رسیدگی به این ماجرا و جلوگیری از تکرار آن دادند و در نهایت حدود یک ماه مانده به نخستین سالگرد انهدام هواپیمای اوکراینی، سردار فدوی با بیان اینکه تشکیلات قضایی اعلام کرده‌اند روند بررسی قضایی طی شده و تنها مانده صدور حکم قاضی برای مقصران این پرونده، قول داد که حکم قاضی نیز تا پیش از سالگرد این اتفاق ناگوار صادر شود. اما یک ماه پس از وعده صدور حکم جانشین فرمانده سپاه و درست ۲ روز مانده به سالگرد اسقاط هواپیما، سخنگوی دستگاه قضایی برخلاف آنچه سردار فدوی وعده داده بود، صرفا از «تکمیل تحقیقات» گفت و اعلام کرد: «به زودی، شاید تا پایان ماه جاری (دی ‌ماه) پرونده برای رسیدگی از دادسرای نظامی تهران به دادگاه ارسال خواهد شد.» اما دی‌ ماه هم به پایان رسید و خبری از رسیدگی و تعیین تکلیف این پرونده نشد. اما حالا ظاهرا وضعیت این پرونده به طور کلی تغییر کرده و بالاخره مسوولانی که طول بیش از یک سال گذشته، وعده رسیدگی می‌دادند، هنوز ابهاماتی در این پرونده وجود دارد. آن‌طور که برخی خانواده‌های جانباختگان هواپیمای اوکراینی در حساب‌های کاربری‌شان در شبکه‌های اجتماعی نوشته‌اند، صادق عرب‌زاده، بازپرس پرونده هواپیمای اوکراینی در جریان نشست روز شنبه همین هفته با خانواده برخی جانباختگان این پرواز گفته که قرار نهایی صادر شده و منتظر تعیین تاریخ دادگاه هستند اما چنانچه برخی خانواده‌های جانباختگان از طریق حساب‌های کاربری‌شان در شبکه‌های اجتماعی خبر داده‌اند، با وجود تعیین تاریخ دادگاه، هنوز هیچ‌یک از وکلای خانواده‌ها موفق به دسترسی و مطالعه پرونده نشده‌اند. به ‌گفته یکی از بازماندگان این حادثه تلخ، نشست روز شنبه خانواده‌های جانباختگان در دادسرای نظامی، درنهایت به بی‌نتیجه مانده و به‌دلیل نحوه برخورد مسوولان با خانواده‌ها، کار برخی از آنان به بیمارستان و اورژانس کشیده می‌شود. شرایطی که باعث شد خانواده‌ها در ادامه مقابل ساختمان دادسرای نظامی دست به تجمع بزنند که البته درنهایت با درخواست ماموران انتظامی مبنی بر پایان دادن به تجمع، خانواده‌ها بدون گرفتن پاسخی مشخص محل را ترک کرده‌اند.
در این میان از آنجا که ریاست دستگاه قضایی ۴ روز پس از سالگرد انهدام هواپیمای اوکراینی، با تاکید بر اینکه «هیچ خط قرمزی برای بررسی و پیگیری و رسیدگی به این موضوع نداشته و نداریم»، گفته بود که «تحقیقات مفصل کارشناسی و میدانی و بازسازی صحنه و... در این پرونده انجام شده و تحقیقات دادسرا تمام شده و پرونده در مراحل بعدی رسیدگی با جدیت دنبال خواهد شد»، حال باید دید باتوجه به گفته‌های روز شنبه معاون دادستان نظامی تهران و بازپرس پرونده آیا قاضی‌القضات برای رسیدگی دقیق و عادلانه به این پرونده پا به ماجرا می‌گذارد و آیا به وکلای خانواده‌ها اجازه دسترسی به پرونده داده می‌شود یا نه.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها