به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۲:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۱/۲۷ ساعت ۲۱:۵۴
کد مطلب : ۲۵۶۸۰۴
ایران به آژانس: اجرای پروتکل الحاقی را از ۵ اسفند متوقف می‌کنیم

بازرسی سرزده‌ آژانس اتمی از ایران را متوقف می‌شود

بازرسی سرزده‌ آژانس اتمی از ایران را متوقف می‌شود
گروه سیاسی: سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین، اعلام کرد نامه توقف اجرای اقدامات داوطلبانه ایران تحت برجام از تاریخ ۲۳ فوریه ۲۰۲۱ برابر با ۵ اسفندماه، تحویل مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شد.
کاظم غریب‌آبادی افزود: این اقدام در اجرای قانون مصوب مجلس شورای اسلامی برای لغو تحریمها و صیانت از منافع ملت ایران و در راستای حقوق مصرح جمهوری اسلامی ایران تحت بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام و به علت عدم پایبندی طرف‌های مقابل به تعهدات خود در جهت رفع تحریم‌های غیرقانونی، صورت گرفته است.
نماینده دائم کشورمان تصریح کرد: در این نامه از آژانس خواستیم تا در اسرع وقت اقدامات لازم را برای اجرای درخواست‌های ایران جهت توقف اقدامات مختلف داوطلبانه، شامل اجرای پروتکل الحاقی، به عمل آورد. از این پس، همکاریهای ایران و آژانس صرفا بر مبنای تعهدات پادمانی ادامه خواهد یافت تا زمانی که با لغو تحریمها به صورت عملی و ملموس، زمینه برای بازگشت ایران به اجرای مجدد این اقدامات فراهم گردد.
مجلس ایران در مصوبه‌ ۱۱ آذر امسال خود که به تایید شورای نگهبان نیز رسید، دولت را ملزم کرد که اگر تا سوم اسفند، تحریم‌های مالی، بانکی و نفت حذف نشود، بازرسان آژانس از ایران اخراج شوند و ایران اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند.
محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، پیشتر در گفت‌وگویی تلویزیونی با اشاره به این مصوبه گفته بود که از روز سوم اسفند «تعداد بازرسان آژانس کمتر می‌شود و میزان بازرسی‌ها کاهش می‌یابد».بر پایه پروتکل الحاقی پیمان منع گسترش سلاح هسته‌ای معروف به «ان‌پی‌تی» که ایران در توافق هسته‌ای اجرای داوطلبانه آن را پذیرفته است، بازرسان آژانس مجاز خواهند بود هر زمان که لازم می‌دانند تأسیسات هسته‌ای ایران را سرزده بازرسی کنند.
دولت دونالد ترامپ در اردیبهشت ۹۷ از برجام خارج شد و در چارچوب «فشار حداکثری»، تحریم‌های شدیدی علیه ایران وضع کرد.ایران یک‌سال بعد به صورت تدریجی از تعهدات خود در چارچوب برجام عدول کرد و از آن زمان تاکید کرده که آمریکا و اتحادیه اروپا باید به تعهدات‌شان در زمینه بهره‌مند شدن تهران از منافع برجام عمل کنند و بعد به تعهدات خود بازخواهد گشت.
کشورهای غربی بارها از ایران خواسته‌اند که نقض تعهدات خود را متوقف کند و از اقداماتی که باعث برهم زدن صلح و ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی می‌شود خودداری کند.
با این حال، ایران نه تنها فعالیت‌های هسته‌ایش را متوقف نکرده، بلکه آن‌ را توسعه هم داده است.جمهوری اسلامی ایران اخیرا اعلام کرد غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم را از سر گرفته و سانتریفوژهای پیشرفته نصب کرده است.همچنین ذخایر اورانیوم ۳.۵ درصدی ایران بیش از ۱۰ برابر حد مجاز در برجام افزایش یافته است.



 
برچسب ها: ایران
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها