کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

بلینکن: آمریکا از حملهٔ راکتی به اربیل خشمگین است

با رفتن ترامپ، کُشتن آمریکایی‌ها در عراق آغاز شد

28 بهمن 1399 ساعت 16:40

گروه بین‌الملل: وزیر خارجه آمریکا گفت آمریکا از حمله راکتی روز دوشنبه در منطقه کردستان عراق خشمگین شده است.


آنتونی بلینکن در بیانیه ای گفت: «با مسرور بارزانی نخست وزیر دولت منطقه‌ای کردستان تماس گرفتم تا درباره این حادثه گفت و گو کنم و حمایتمان از هرگونه تلاش برای تحقیق درباره این حادثه و بازخواست از افراد مسوول آن را وعده دادم.» این حمله به کشته شدن یک پیمانکار آمریکایی و مجروح شدن چند نفر دیگر از جمله یک نظامی ارتش آمریکا و چند پیمانکار دیگر آمریکایی منجر شد.

شامگاه دوشنبه چند راکت به‌سوی پایگاهی نظامی در مجاورت فرودگاه اربیل، که نیروهای آمریکایی در آن هستند، شلیک شد که دست‌کم سه عدد از آنها در محوطه پایگاه فرود آمد. طبق اعلام فرماندهی نیروهای ائتلاف آمریکا در عراق بر اثر این حمله یک پیمانکار نظامی کشته شد و شش تن دیگر زخمی شدند که یکی از آنها یک نیروی خدماتی آمریکایی است. چند راکت دیگر نیز به نواحی مسکونی اربیل برخورد کرد و یکی از آنها در نزدیکی کنسولگری چین فرود آمد که هنوز از شمار آسیب‌دیدگان آنها اطلاع دقیقی در دست نیست. ملیّت فرد کشته شده اعلام نشده و طبق اعلام برخی منابع ایرانی، گروه عراقی تازه تأسیس «سرایا اولیاء الدم» مسئولیت حملهٔ راکتی اربیل را بر عهده گرفته است.
بنا بر گزارش‌ها، مسئولیت حمله روز دوشنبه را یک گروه کمتر شناخته شده شیعه که خود را «اولیاء دم» می‌نامد، بر عهده گرفته است.
طی سال گذشته بیش از ۱۰ گروه کوچک مشابه شیعه‌مذهب در عراق اعلام موجودیت کرده و حملات راکتی مختلف را به خود نسبت داده‌اند.
اما مقام‌های امنیتی آمریکایی و عراقی می‌گویند که این گروه‌ها، جنبه پوششی و صوری برای گروه‌های بزرگ‌تر مورد حمایت ایران نظیر کتائب حزب‌الله و عصائب اهل حق را دارند. به گزارش شبکه خبری الجزیره، گروه «اولیاء دم» گفت: «اشغالگران آمریکایی در وجب به وجب خاک ما، حتی در کردستان، از حملات ما مصون نخواهند بود و قول می‌دهیم که عملیات‌های باکیفیت دیگری را علیه آنها انجام دهیم.»

مایکل نایت، تحلیگر «مؤسسهٔ سیاست خاور نزدیک واشنگتن» معتقد است ابعاد این حمله به‌شکل نامعمولی وسیع بوده و به‌احتمال بسیار برای کشتن مستشاران و کارکنان آمریکایی و همتایان کُرد ‌آنها طراحی شده است. وی در گفتگو با نیویورک تایمز می‌افزاید: «این حمله آزمونی است برای دولت تازهٔ بایدن تا ببینند چطور از پس آن بر می‌آیند.» ایالات متحده نیروهای خود در عراق را به کمتر از ۲۵۰۰ تن کاهش داده و مقامات آمریکایی گفته‌اند نیروهای باقی‌مانده عموما در پایگاه‌ها مستقر شده‌اند تا دفاع از آنها آسانتر شود. پایگاه نظامی مجاور فرودگاه اربیل یکی از سه پایگاه عمده‌ای است که نیروهای آمریکایی در عراق در آن مستقر هستند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ژانین هنیس-پلاسخارت، نماینده ارشد سازمان ملل متحد در عراق، نیز بامداد سه‌شنبه این حمله را «اقدامی بی‌محابا» خواند که «تهدیدی شدید علیه ثبات کشور عراق ایجاد می‌کند» و خواستار خویشتن‌داری طرف‌ها و همکاری بیشتر بغداد و اربیل شد.
در همین حین، برهم صالح، رئیس ‌جمهور عراق، در پیامی توئیتری این حمله را «تشدید خطرناک اوضاع و اقدامی جنایی و تروریستی» توصیف کرد. مسرور بارزانی، نخست ‌وزیر اقلیم کردستان، نیز این حمله راکتی را «به شدیدترین وجه» محکوم کرده است. از زمان اعلام پیروزی عراق علیه گروه داعش در اواخر سال ۲۰۱۷، ائتلاف غربی حاضر در این کشور تعداد نیروهای نظامی خود را به ۳۵۰۰ نفر کاهش داده است که ۲۵۰۰ نفر از آنها آمریکایی هستند. بیشترین تعداد از این افراد در مجتمع‌های نظامی فرودگاه اربیل مستقر هستند. مقام‌های آمریکایی پیش از این بارها، گروه‌های مرتبط با ایران را مسئول حملات راکتی به نیروهای ائتلاف در عراق دانسته‌اند و دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا به ایران هشدار داده بود در صورتی که یک آمریکایی در حملات شبه نظامیان در عراق کشته شود، جمهوری اسلامی را مسئول خواهد دانست.

واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران حادثه شب گذشته اربیل و برخی شایعات مشکوک را رد کرد و گفت: تلاش‌های مشکوک برای انتساب حادثه اربیل به ایران محکوم است.
به گزارش اداره کل اطلاع‌رسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه، سعید خطیب زاده با توجه به اخبار منتشر شده در خصوص حادثه شب گذشته اربیل و برخی شایعات مشکوک در این ارتباط اظهار داشت: ضمن این‌که این شایعات رد می‌شود، تلاش مشکوک برای انتساب آن به ایران نیز محکوم است. ایران، ثبات و امنیت عراق را یک امر کلیدی برای منطقه و همسایگان دانسته و هرگونه اقداماتی که برهم زننده نظم و آرامش در این کشور راست را مردود می‌شمارد. سخنگوی وزارت امور خارجه با مشکوک توصیف کردن این قبیل اقدامات از دولت عراق خواست نسبت به پیگیری و برخورد با عاملان این اقدامات دستورات لازم را صادر کند. وزارت امور داخلی اقلیم کردستان عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: ساعت ۹ و نیم دوشنبه شب به وقت محلی چندین فروند موشک به سمت شهر اربیل و نواحی آن شلیک شد و به چند نقطه اصابت کرد. براساس اطلاعات اولیه، چند نفر زخمی شده اند و مراجع ذی ربط تحقیقات خود در این زمینه را ادامه می‌دهد. «واین ماروتو» سخنگوی نظامی ائتلاف بین‌المللی ضدداعش در توییتی نوشت: براساس اطلاعات جدید درباره حمله به فرودگاه اربیل، تقریبا ۱۴ راکت از نوع ۱۰۷ میلی متری ساعت ۲۱ و ۳۰ دقیقه دوشنبه شب به این فرودگاه شلیک شد که سه راکت به داخل منطقه شرق آن برخورد کرد. وی تاکید کرد: این حمله باعث کشته شدن یک پیمانکار آمریکایی و زخمی شدن حدود ۸ تا ۹ نفر دیگر شد.


کد مطلب: 256971

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/256971/رفتن-ترامپ-ک-شتن-آمریکایی-ها-عراق-آغاز

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir