کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

داروی بیماران مبتلا به میگرن، مشترک نیست

29 بهمن 1399 ساعت 14:02


گروه علمی: فوق تخصص مغز و اعصاب گفت: درمان دارویی میگرن منحصر به خودِ بیمار است، برخی از داروها برای درمان بیماران مبتلا به میگرن، مشترک نیست.محمدعلی اکبریان، فوق تخصص مغز و اعصاب و نورولوژی اظهار کرد: علت ۲۰ تا ۲۵ درصد از کل سردردها، میگرن است. یعنی بیماری که برای درمان سردرد مراجعه می‌کند، ۷۰ تا ۷۵ درصد علت بیماری اش موارد دیگر است.اکبریان افزود: سردرد‌های میگرنی معمولا دوره‌ای هستند؛ اگر سردرد‌ها فقط در یک طرف سر باشد، نمی‌توان جزو دسته سردرد‌های میگرنی حساب کرد.او گفت: شکل سردرد میگرنی، ضربان دار است و بیمار احساس می‌کند به سرش و داخل سر ضربه وارد می‌شود؛ معمولا بیمار، شکل دردش را به کوبیدن پتک به سر تشبیه می‌کنند، گاهی برخی بیماران می‌گویند حس می‌کنیم یک مته یا دریل در سر ما فرو می‌رود.اکبریان  ادامه داد: سردرد‌های یک طرفه، ضربان دار و سردرد‌هایی که به واسطه تحریک بویایی و یا از طریق چشایی با استشمام یا خوردن غذا‌های تند یا ترش یا مصرف انواع ادویه‌ها به ویژه زعفران، فلفل، دارچین و ... اتفاق می‌افتد، نشانه میگرن است.


این فوق تخصص مغز و اعصاب بیان کرد: از دیگر نشانه‌های سردرد میگرنی، سردرد شدید همزمان با تابش نور به سر و یا تابش مستقیم به چشم است. سردرد‌های میگرنی معمولا یک عامل برانگیزه دارند و به خودی خود ایجاد نمی‌شوند.اکبریان گفت: سردرد‌های میگرنی دوره‌ای هستند و ماهی یک بار یا دوماهی یک با اتفاق می‌افتد و بین یک یا دو ساعت تا ۷۲ ساعت هم ادامه دار خواهند بود و نظم طبیعی زندگی بیمار از شدت درد گاهی بین ۱ تا ۳ روز به هم می‌ریزد.او افزود: در آغاز سردرد‌های میگرنی، معمولا درد، شدید است و بیمار تمایل زیادی به رفتن در مکانی تاریک و استراحت دارد؛ در مواردی، نوشیدن مایعات و دوش گرفتن و می‌تواند کمی از شدت درد کم کند، اما در صورت تشخیص قطعی میگرن توسط پزشک، دارو‌هایی تجویز می‌شود که مصرف و مداومت بر آن‌ها برای بیمار ضروری است.اکبریان ادامه داد: ۵۰ درصد میگرن‌ها با علائم هشداره دهنده هستند، برای مثال در برخی از بیماران میگرنی، درد با احساس شنیدن صدا‌هایی در گوش آغاز می‌شود و یا بیمار تصاویر خیالی در پیش چشمانش می‌بیند یا احساس می‌کند مناظر مقابلش برق می‌زند و چشمانش را اذیت می‌کند. این علائم، پیش درآمد سردرد‌های میگرنی هستند، البته این علائم را جزو خوش شانسی‌های بیماران میگرنی به شمار می‌آوریم، زیرا با ظهور این علائم و شرح آن برای پزشک متخصص، دارو‌های مخصوص تجویز می‌شود و بیمار خیلی سریع می‌تواند، برای درمانش اقدام کند.

این فوق تخصص مغز و اعصاب گفت: درمان‌های بسیار متنوعی برای میگرن وجود دارد و اگر این درمان‌ها و اقداماتی که پزشک متخصص به بیمار توصیه می‌کند که مثلا در چه شرایطی قرار بگیرد و در هنگام مواجهه با علائم ابتدایی سردرد چه کار‌هایی انجام دهد را جدی بگیرند و به توصیه‌ها گوش بدهند، به مرور زمان درمان خواهند شد.
اکبریان تصریح کرد: عواملی نیز تشدیدکننده درد‌های میگرن است، برای مثال برخی خانم‌ها حملاتی را همزمان با دوران قاعدگی تجربه می‌کنند.او افزود: به طور کلی از ۴۰ سالگی به بعد به ندرت سردرد‌های میگرنی ادامه پیدا می‌کنند و معمولا سردرد افراد مبتلا به میگرن تا قبل از ۴۰ سالگی بهبود پیدا می‌کند. در سنین بالاتر از ۴۰ سال، سردرد می‌تواند خطرناک باشد و باید به پزشک مراجعه کرد. برخی افراد تا ۴۰ سالگی سردرد میگرنی دارند، اما تا ۵۰ سالگی شکل سردردشان تغییر پیدا می‌کند که باید علل آن بررسی شود.

رعایت برخی نکات به کاهش درد‌های میگرنی کمک می‌کند
این فوق تخصص مغز و اعصاب بیان کرد: به طورکلی با رعایت برخی نکات ظاهرا ساده می‌توان به کاهش درد‌های میگرنی کمک کرد. مثلا کاهش مصرف قهوه و چایی پررنگ، غذا‌های تند و چرب و ادویه دار، غذا‌های سرخ کرده، لبنیات چکیده، فست فود به ویژه سوسیس و کالباس، تاثیر چشمگیری در کاهش درد‌های میگرنی دارد.
اکبریان با بیان اینکه درمان دارویی میگرن، منحصر به خودِ بیمار است، گفت: برخی از داروها، برای درمان بیماران مبتلا به میگرن مشترک نیست. دارو‌های میگرن باید سر ساعت و به موقع مصرف شود و کم یا زیاد کردن مصرف این دارو‌ها علاوه بر بی اثر کردن پروسه درمان، عوارض شدیدتری نیز به همراه دارد. برخی از قرص‌های درمان میگرن، برای قلب مضر است و مصرف زیاد آن‌ها می‌تواند باعث سکته قلبی شود.


کد مطلب: 257120

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/257120/داروی-بیماران-مبتلا-میگرن-مشترک-نیست

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir