به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۲:۰۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۱/۲۹ ساعت ۱۴:۴۵
کد مطلب : ۲۵۷۱۳۲

ترامپ از جمهوریخواهان خواست تا رابطه خود را با مک‌کانل به عنوان رهبر اقلیت سنا پایان دهند

ترامپ از جمهوریخواهان خواست تا رابطه خود را با مک‌کانل به عنوان رهبر اقلیت سنا پایان دهند
گروه بین‌الملل: سناتور میچ مک کانل، رهبر اقلیت جمهوریخواه سنا پس از تبرئه دونالد ترامپ در استیضاح سنا، انتقادات تندی را علیه رییس جمهور پیشین امریکا مطرح کرد که با اعتراض برخی از هم حزبی‌های وی همراه شد. در همین راستا، دونالد ترامپ در بیانیه‌ای مطبوعاتی نوشت: میچ (مک‌کانل) یک فرد سیاسی لجوج، عبوس و ناخندان است و اگر سناتورهای جمهوریخواه قصد داشته باشند با او بمانند، آنها دیگر پیروز نخواهند شد. او هرگز آنچه را که باید انجام شود یا آن چه برای کشور ما مناسب است، انجام نخواهد داد. اوهیچ کمکی به حزب جمهوریخواه و کشور آمریکا نخواهد کرد و شديدا به چین وابسته است. اقوام او با چین رابطه تجاری محکم دارند. این یک لحظه بزرگ برای کشور ما است و ما نمی‌توانیم با استفاده از رهبران درجه سه اجازه دهیم آینده به ما دیکته شود. در صورت لزوم و مناسب، من از رقبای اصلی که طرفدار «بار دیگر به آمریکا عظمت می‌بخشیم» و سیاست ما در مورد «آمریکا اول» هستند، حمایت خواهم کرد.

امیرعلی ابوالفتح تحلیل‌گر امور بین‌الملل در یادداشتی نوشت: با اوج گیری اختلافات در داخل حزب جمهوریخواه امریکا، رییس جمهوری جمهوریخواه سابق امریکا از هم حزبی های خویش خواست بلندپایه ترین مقام جمهوریخواه در نهادهای فدرال را کنار بگذارند.
دونالد ترامپ، در بیانیه مطبوعاتی با انتقادات تند و گزنده از سناتور میچ مک کانل، رهبر اقلیت جمهوریخواه سنا گفت: « اگر سناتورهای جمهوریخواه قصد داشته باشند با او بمانند، آنها دیگر پیروز نخواهند شد.» پیش از این، مک کانل دقایقی پس از تبرئه ترامپ در دادگاه استیضاح سنا، در سخنرانی شدیدالحنی علیه رییس جمهوری سابق، وی را مسوول حمله ششم ژانویه به کنگره معرفی کرد و گفت :« شورشیان این کار را کردند زیرا توسط قدرتمندترین انسان روی کره زمین به آنها دروغ گفته شده است؛ زیرا او عصبانی شده بود که در یک انتخابات شکست خورده است.» اکنون منازعه سیاسی در داخل حزب جمهوریخواه که از ماه ها پیش از انتخابات ریاست جمهوری 2020 آغاز شده بود ، حول محور "ترامپ – مک کانل" متمرکز شده است.
ترامپ با اتکا به 74 میلیون رای در انتخابات ریاست جمهوری گذشته، در تلاش است در نقش رهبر حزب جمهوریخواه حاضر شوند و این حزب را در راستای اهداف مد نظر خود بویژه شعار " اول امریکا" پیش ببرد. حرکت در این مسیر، حزب جمهوریخواه را بیش از پیش در جهت راستگرایی، ملی گرایی و ساختارشکنی قرار خواهد داد. در حالی که مک کانل در تلاش است حزب جمهوریخواه را در برابر راستگرایی افراطی حفظ نماید و پنجره همکاری دو حزبی در کنگره را همچنان باز نگهدارد. با این حال، سیر تحولات چند روز گذشته، بویژه واکنش اعتراضی رهبران ایالتی حزب جمهوریخواه علیه سناتورهای جمهوریخواه که به گناهکار بودن ترامپ در دادگاه سنا رای دادند، نشان می دهد که جناح ترامپ از نفوذ بیشتری در برابر جناح مک کانل برخوردار است. از این رو قابل انتظار خواهد بود که سرانجام ، راستگرایان بر میانه روها غلبه کنند و حزب را بیش از پیش در کنترل ترامپ قرار دهند.
با این حال، ورود مجدد دموکرات ها به دعوای حقوقی علیه ترامپ، شاید خواسته یا ناخواسته به تقویت جناح میانه روی حزب جمهوریخواه به رهبری مک کانل بیانجامد. هم اکنون دو شکایت از ترامپ از سوی یک عضو دموکرات کنگره و همچنین، انجمن ملی پیشرفت رنگین پوستان علیه ترامپ به اتهام اقدام علیه نتیجه انتخابات 2020 و تشویق به حمله به کنگره در ششم ژانویه مطرح شده است. اگر این شکایت ها در نهایت به احکامی علیه ترامپ منجر شود؛ چه بسا در نهایت راه برای نامزدی مجدد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری و پیروزی احتمالی وی، مسدود نماید. در این صورت، شاید رهبران حزب جمهوریخواه برای حفظ شانش پیروزی خود در انتخابات 2024 ، در نهایت از ترامپ فاصله بگیرند؛ اما چه بسا بدنه اجتماعی حزب جمهوریخواه ، بویژه ملی گرایان موسوم به ترامپیست، برای پیشیبانی از نامزدهای مورد حمایت ترامپ در انتخابات میاندوره ای سال 2022 بیش از پیش احساس تکلیف نمایند و در نهایت، قدرت معنوی ترامپ در حزب جمهوریخواه بیش از پیش تقویت شود.
به هر حال، آن چه مسلم است این که شکاف ها و اختلافات در داخل حزب جمهوریخواه به زودی پایان نمی پذیرد؛ تا جایی که حتی چشم انداز فروپاشی حزب و تشکیل دو حزب جدید از سوی هر یک از طرفین دعوا نیز مطرح شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها