به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۵:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۱/۲۹ ساعت ۱۵:۱۹
کد مطلب : ۲۵۷۱۴۳

نیوزیلند نیروهایش را از افغانستان خارج می‌کند

نیوزیلند نیروهایش را از افغانستان خارج می‌کند
گروه بین الملل: جسیندا آردرن، نخست وزیر نیوزیلند اعلام کرده که بعد از دو دهه حضور در افغانستان، تمام نیروهایش را این کشور خارج می‌کند.او گفت: گفتگوهای بین الافغانی صلح نشان دهنده یک راه حل سیاسی پایدار در این کشور ناآرام است، این یعنی که به حضور نیروهای نظامی نیوزیلند در افغانستان نیازی نیست. آردرن گفت که بعد از ۲۰ سال حضور نیروهای نظامی نیوزیلند در افغانستان اکنون زمان برگشت آنان به خانه است.از سال ۲۰۰۱ حدود سه هزار و ۵۰۰ سرباز نیوزیلندی در افغانستان حضور داشتند که شامل نیروهای ویژه، تیم بازسازی ولایتی و مربیان بودند.نیروهای نیوزیلند بیشتر در ولایت بامیان در مرکز افغانستان مستقر بودند، ولایتی که از امنیت نسبی برخوردار است.بعد از سال ۲۰۱۳ و واگذاری مسئولیت امنیتی در افغانستان به نیروهای نظامی این کشور، شمار نیروهای خارجی نیز کاهش یافت و نیروهای نیوزیلند نیز به کمترین تعداد خود رسیدند. اکنون فقط شش نظامی نیوزیلندی در افغانستان باقی مانده که سه نفر آنان در آموزش سربازان افغان و بقیه نیز در مرکز فرماندهی ناتو در کابل مستقر هستند.در دوران حضور نیروهای نیوزیلندی در افغانستان ۱۰ نظامی این کشور کشته شدند. آردرن گفته که خروج نیروهای این کشور در هماهنگی با سایر شرکای بین‌المللی انجام می‌شود.طالبان و آمریکا حدود یک سال قبل موافقتنامه صلح امضا کردند و اکنون نیروهای آمریکایی در افغانستان نیز به کمترین میزان خودش رسیده‌اند.
براساس این موافقت نامه قرار است که تمام نیروهای آمریکایی تا ماه مه سال جاری از افغانستان خارج شوند ولی آمریکا طالبان را متهم کرده که به تعهدات خود از جمله قطع ارتباط با شبکه القاعده و همچنین کاهش خشونت در افغانستان پایبند نبوده‌اند.
طالبان روز گذشته با ارسال نامه‌ای که مخاطب آن مردم آمریکا بود، نوشت که هدف از امضای توافقنامه صلح با آمریکا این بود که "همه نیروهای نظامی خارجی، تمام پرسنل غیرنظامی غیر دیپلماتیک آن‌ها، قراردادی‌های شخصی امنیتی و مربیان، مشاوران و پرسنل خدماتی شان در ۱۴ ماه از افغانستان خارج شوند.طالبان گفته‌اند که خواستش از آمریکایی‌ها این است که مطابق با تعهدات خود به اجرای پیمان دوحه متعهد بماند.اخیرا ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو می‌گوید نیروهای ناتو افغانستان را پیش از رسیدن زمان مناسب ترک نخواهند کرد.

 
برچسب ها: افغانستان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها