کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

صدمه ۲۸ میلیاردی کرونا به تامین اجتماعی

29 بهمن 1399 ساعت 17:01


گروه جامعه: عضو هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی با اشاره به انجام رضایت سنجی درباره خدمات ارائه شده در بیمارستان‌های تامین اجتماعی به بیماران مبتلا به کرونا، گفت: مطابق با رضایت سنجی درباره ارائه خدمات به بیماران مبتلا به کرونا حدود ۸۶.۱ درصد بیماران از پرستاران و حدود ۸۱ درصد از خدمات پزشکان این سازمان اعلام رضایت کردند و این جای افتخار دارد که همکاران ما در بیمارستانهای تامین اجتماعی در این دوران جان فشانی کردند. به گزارش ایسنا، محمد علی همتی در نخستین همایش ملی مداخلات در بحران و سلامت روان که به صورت مجازی، توسط جمعیت هلال احمر با همکاری سازمان نظام روانشناسی و مشاوره برگزار شد، اظهار کرد: کرونا تا کنون حدود ۲۸ میلیارد تومان به این سازمان صدمه وارد کرده است و این سازمان با کاهش منابع در حدود ۶۰۰۰ میلیارد تومان مواجه است. از سوی دیگر این سازمان در حال حاضر حدود ۳۲۰ هزار میلیارد تومان از دولت طلبکار است و بارها به دولت گفته‌ایم اگر یک دهم آن را سالیانه به ما بدهد ما کسری منابع نخواهیم داشت. 
 

وی درباره اقدامات سازمان تامین اجتماعی در مقابله با بحران کووید ۱۹، ادامه داد: این سازمان حدود ۳۵۰۰تخت بیمارستانی خود را به بیماران مبتلا به کرونا اختصاص داد و تقریبا تمام درمانگاه‌های این سازمان به دلیل کرونا دو شیفته شدند و برای کاهش مواجهه و سرایت بیماری در مرحله اول تا اردیبهشت ۹۹ دفترچه تامین اجتماعی تمدید اعتبار و اکنون در راستای حذف دفترچه قدم جدی برداشته‌ایم. همتی افزود: از اول اسفند دیگر دفترچه خدمات درمانی تولید نخواهد شد و از حدود ۴ سال قبل این سازمان در بیمارستان‌های خود نسخه کاغذی تولید نمی‌کند و نسخ الکترونیک است. حذف دفترچه‌های کاغذی تامین اجتماعی منجر به هیچگونه کاهشی در ارائه خدمات به بیمه شدگان نخواهد شد. 

به گفته این عضو هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی تا کنون حدود ۹۲۷۰۰ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان‌های این سازمان بستری و تنها ۱۰ درصد این افراد فوت شده‌اند. همچنین در شرایط اوج پاندمی کووید ۱۹ بسیاری از کارمندان این سازمان دورکار و بعضا یک سوم و یا دو سوم از آنها در محل کار حضور پیدا کرده‌اند. 
عضو هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی، تصریح کرد: از جمله طرح‌های اصلی این سازمان در پاندمی کووید ۱۹، طرح ۳۰۷۰ است که ما حدود ۳۰ خدمت تامین اجتماعی را غیر حضوری کردیم و اینگونه ۷۰ میلیون مراجعات ما کاهش یافت. اگرچه مشکلات زیرساختی وجود دارد اما روند این طرح شتابان است. همچنین از حدود دو سال قبل این سازمان به بیمه کردن اتباع ورود کرد و بسیاری از ایرانیان خارج از کشور را نیز بیمه کردیم که حتی با پروسه ۳۰۷۰ ارائه این خدمات به صورت غیر حضوری انجام می شود.

وی گفت: طرح دوم ما بحث متناسب سازی حقوق مستمری بگیران بود که امسال با تلاشهای انجام شده ۱۶ هزار میلیارد در این مسیر هزینه کردیم و متوسط دریافتی بیمه شدگان تامین اجتمای از حدود یک میلیون و ۷۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومان بود به حدود سه میلیون تومان رسیده است که جهش خوبی در پرداخت حقوق بازنشستگان است. 
همتی ادامه داد: این سازمان در رابطه پاندمی کرونا 107 اقدام انجام داده است که ۴۰ مورد آن مربوط به کنترل بیماری از طریق غیر حضوری کردن خدمات است، همچنین حدود ۲۱ برنامه درباره امکانات خدمات درمانی بیماران کووید، ۱۰ اقدام مربوط به حمایت از کسب‌وکارها، ۲۴ اقدام در راستای حمایت از کارگران و ۱۲ اقدام آموزشی و پژوهشی در خصوص کرونا انجام داده‌ شده است. 

به گفته این عضو هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی، هیئت مدیره این سازمان در حدود ۲۰۰ میلیارد تومان برای تهیه اقلام بهداشتی هزینه کرده است. همچنین به علت مبتلا شدن بسیاری از پرستاران این سازمان به کووید ۱۹، این سازمان با جذب بازنشستگان سازمان به طور موقت توانست نیروی انسانی خود را کنترل کند. به گفته همتی از جمله اقدامات انجام شده در سازمان تامسن اجتماعی در جهت مقابله با شیوع کووید ۱۹، حذف معاینات پزشکی اولیه و انجام بیمه بدون شرط معاینات اولیه، تعطیلی بازرسی از دفاتر و بنگاه‌های اقتصادی در ایام کرونا و بازرسی کارگاه‌ها تنها در موارد خاص بوده است.


کد مطلب: 257157

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/257157/صدمه-۲۸-میلیاردی-کرونا-تامین-اجتماعی

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir