به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۳:۴۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۱/۲۹ ساعت ۱۹:۵۰
کد مطلب : ۲۵۷۱۸۱

چین بزرگترین شریک تجاری اتحادیه اروپا شد

چین بزرگترین شریک تجاری اتحادیه اروپا  شد
گروه اقتصادی: چین در سال گذشته میلادی توانست از ایالات متحده به عنوان بزرگترین شریک تجاری اتحادیه اروپا پیشی بگیرد و به عنوان اولین طرف معاملات فرامرزی این اتحادیه تبدیل شود.
مرکز آمار اتحادیه اروپا در حال حاضر پس از این کشور، به ترتیب ایالات متحده آمریکا و بریتانیا که این اتحادیه را ترک کرده، دومین و سومین طرف تجاری ۲۷ کشور عضو این بلوک قدرتمند محسوب می‌شوند.برتری تجاری چین بر آمریکا پس از سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ میلادی آغاز شد؛ یعنی زمانی که پکن توانست با اجرا تدابیر سختگیرانه‌ای همه‌گیری ویروس کرونا را کنترل و اقتصاد خود را به سرعت بازسازی کند.احیای اقتصاد چین باعث شد تا صادرات محصولات اروپایی بویژه در بخش خودرو و کالاهای لوکس به این کشور افزایش یابد و در مقابل نیز چین بتواند از فروش تجهیزات پزشکی و الکترونیکی به این قاره سود قابل توجهی به دست آورد.کاهش رتبه آمریکا در معاملات تجاری با اتحادیه اروپا در حالی روی داده که بروکسل و پکن در تلاشند تا مذاکرات طولانی مدت خود برای سرمایه‌گذاری متقابل را به سرانجام رسانده و به توافقی برسند تا دسترسی شرکتهای اروپایی به بازارهای چین بیشتر شود.
بنا بر آمار یوروستات، حجم تجارت اتحادیه اروپا با چین در سال ۲۰۲۰ میلادی، رقم ۵۸۶ میلیارد یورو (۷۱۱ میلیارد دلار) و با ایالات متحده رقم ۵۵۵ میلیارد یورو (۶۷۳ میلیارد دلار) بوده است.
در این مدت صادرات اتحادیه اروپا به چین با ۲.۲ درصد افزایش، به رقم ۲۰۲.۵ میلیارد یورو و واردات اتحادیه از جمهوری خلق چین با ۵.۶ درصد افزایش به رقم ۳۸۳.۵ میلیارد یورو رسیده است.در مقابل، در همین مدت، صادرات اتحادیه اروپا به ایالات متحده ۱۳.۲ درصد و واردات از آمریکا ۸.۲ درصد کاهش یافته است.
علاوه بر بحران همه گیری ویروس کرونا، اختلافات بوجود آمده میان دونالد ترامپ با شرکای آمریکا در پیمان ترانس آتلانتیک که باعث اعمال تعرفه بر فولاد و محصولاتی مانند شامپاین فرانسه یا موتورسیکلت‌های هارلی-دیویدسن شد نیز بر کاهش سطح داد و ستد میان دو طرف تاثیر داشته است.
 داد و ستد اتحادیه با بریتانیا در سال ۲۰۲۰ میلادی، یعنی سالی که این کشور رسما اتحادیه اروپا را ترک و دوره گذار را آغاز کرد نیز بطور قابل توجهی کم شده است.در یکسال گذشته صادرات اتحادیه اروپا به بریتانیا ۱۳.۲ درصد و واردات از این کشور به میزان ۱۳.۹ درصد کاهش داشته است.
برچسب ها: چین
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها