به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۳۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۱/۳۰ ساعت ۰۹:۳۱
کد مطلب : ۲۵۷۱۹۸
تحریم‌های آمریكا بر گیمرهای ایرانی هم تاثیر گذاشته است

گیمرهای ایرانی هم تحریم‌ها را دور می‌زنند

گیمرهای ایرانی هم تحریم‌ها را دور می‌زنند
گروه جامعه: تحریم‌هایی که از سال ۲۰۱۸ به دستور دونالد ترامپ بر ایران اعمال شد، مستقیماً صنعت بازی‌های رایانه‌ای را هدف قرار نداده بود، اما ترس از پیگرد شرکت‌های بین‌المللی فعال در این حوزه را از ارائه خدمات به بازیکنان ایرانی بازداشته است.
گرچه همه‌گیری کووید-۱۹ تجارت جهانی را مختل کرده، اما فروشگاه‌های متعددی در تهران و سایر شهرها آخرین مدل‌های پلی استیشن سونی و ایکس باکس مایکروسافت را برای فروش عرضه می‌کنند. این در حالی است که نه شرکت سونی و نه شرکت مایکروسافت در ایران حضور رسمی ندارند. اجناس مربوط به بازی‌های رایانه‌ای بعضا به طور قاچاق از کشورهای همسایه وارد ایران می‌شوند.به دلیل تحریم‌ها، گیمرهای ایرانی برای دسترسی آنلاین به خدمات مرتبط با بازی‌ها مجبور هستند از کارت‌های بانکی بین‌المللی یا قرضی و واسطه و نشانی‌های جعلی واقع در خارج از کشور استفاده کنند.
این در حالی است که طبق آمار شهریور ماه بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در ایران حدود ۳۲ میلیون گیمر وجود دارد. بر اساس تحقیقات این بنیاد، پرطرفدارترین بازی‌ها سری بازی های فوتبال پی‌ای‌‌اس، جنگ قبیله‌ها، فیفا، ندای وظیفه و پلیرآن‌ناونز بتل‌گراند است.
فروشگاه‌های بازی‌های رایانه‌ای معمولا با استفاده از فیلترشکن اکانت‌هایی را با نشانی‌های اینترنتی واقع در خارج از ایران درست می‌کنند. سپس این اکانت‌ها را با استفاده از گزینه اشتراک‌گذاری در اختیار چندی بازیکن قرار می‌دهند.برخی از بازیکنان به واسطه‌های واقع در خارج از کشور دسترسی دارند. این واسطه‌ها با فروش گیفت کارد یا کارت هدیه به بازیکنان اجازه می‌دهند از طریق حساب‌های خود خرید کنند.
روش دیگر بهره‌مندی از بازی‌ها استفاده از اشتراک‌های ماهیانه آنلاین، نظیر «گیم پس» است ولی این روش نیز نیاز به استفاده از فیلترشکن و کارت خرید بین‌المللی دارد. این در حالی است که استفاده از فیلترشکن و کندی اینترنت در ایران معمولا به معنای کیفیت بازی پایین است.شرکت‌های بازی نظیر مایکروسافت یا اپیک گیمز یا رایوت گیمز قوانین سختگیرانه‌ای نسبت به بازیکنان ایرانی دارند و بعضا بدون ارائه دلیل اکانت‌ آنها را مسدود می‌کنند.
مرجع : یورونیوز
برچسب ها: تحریم
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها