کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

روش‌های انتخاب باند و بلند گو خوب

30 بهمن 1399 ساعت 13:30

گروه فناوری: بلندگوها کیفیت کلی سیستم پخش و انتقال صدا شما را تعیین می‌کنند.


دانستن نکات مهم در انتخاب بلندگو و توجه به آنها برای انتخاب یا خرید این وسیله که به عنوان مهمترین عنصر یک سیستم پخش صدا شناخته می‌شود، حتما ارزش مطالعه کردن و یادگیری را دارد. به همین خاطر و با توجه به اهمیت بلندگوها، می‌خواهیم در این مقاله ضمن معرفی بلندگوها و ویژگی و کاربرد آنها، در مورد نکات مهمی که در انتخاب و خرید این تجهیزات باید به آن توجه کنید، بپردازیم.

آشنایی با بلندگو‌ها 
بلندگو در واقع یک مبدل الکترواستاتیک است؛ بلندگوها دستگاه‌هایی هستند که یک سیگنال صوتی الکتریکی را به یک سیگنال و صدای متناوب تبدیل می‌کنند. جالب است بدانید که این دستگاه در سال 1924 توسط ادوارد دبلیو کلوگ و چستر دبلیو رایس اختراع شد.
در مورد نحوه کارکرد بلندگوها باید بگوییم، ساختار بلندگو‌ها به گونه ای است که هنگامی که یک سیگنال صوتی الکتریکی با جریان متناوب روی سیم پیچ صوتی آن اعمال می‌شود، سیم پیچ بین قطب‌های آهنربای دائمی، به دلیل قانون القایی فارادی در راستای جلو و عقب حرکت می‌کند که این حرکات باعث می‌شود تا دیافراگم (که ساختاری مخروطی مانند دارد) به طور مشابه به جلو و عقب حرکت کرده و فشار هوا را به وجود آورد. در نهایت این فشار سبب می‌شود تا امواج صوتی ایجاد شود.
 

نکات مهم انتخاب بلندگو با توجه به ویژگی‌های آنها 
به طور کلی اگر شما قصد دارید تا نسبت به انتخاب یک بلندگو اقدام کنید، ویژگی‌های بلندگو از مهم ترین مطالبی است که باید در مورد آن اطلاع داشته باشید. آن ویژگی‌ها عبارتند از:
•    فرکانس با بسامد صوت: به مفهوم تعداد ارتعاش‌هایی که منبع صوت در واحد زمان انتقال می‌دهد.
•    مقاومت: فاکتور مهمی است که باید با توجه به ضبط ماشین برای باند پخش خودرو در نظر گرفته شود.
•    توان خروجی: در واقع این ویژگی می‌تواند میزان حداکثر خروجی صدا را برای بلندگو‌ها نشان دهد.
•    سطح فشار صوتی spl: این ویژگی از بلندگو می‌تواند نشان دهنده شدت صدا در توان‌های خاصی باشد.

از دیگر ویژگی‌های این بلندگو‌ها همچنین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
•    حساسیت
•    Program power
•    Cabinet
•    اندازه و ابعاد متنوع بلندگو‌ها که می‌توانند به صورت قابل حمل یا خانگی باشند
•    تولید صدا با فرکانس‌های مختلف
•    پسیو بودن
•    داینامیک بودن
•    Configuration

توجه به کاربرد بلندگو‌ها در انتخاب آن
امروزه به طور کلی هر سیستم صوتی دارای 3 قسمت اساسی می‌باشند. میکروفون‌ها، آمپلی فایر‌ها یا همان تقویت کننده‌ها و در نهایت بلندگو‌ها. این سه دستگاه در کنار هم می‌توانند یک سیستم انتقال صدا و پخش را به صورت کامل ایجاد کنند. همانطور که گفتیم، عمده کاربرد‌های بلندگوها پخش صدا از یک منبع صوتی، بلندتر از حالت معمولی آن است. اما با توجه به اینکه بلندگو‌های مختلفی در بازار ارائه شده اند، کاربرد‌های بلندگو‌ها را می‌توان در دسته‌های مختلفی تقسیم بندی کرد که می‌تواند در انتخاب بلندگو مهم باشد:
•    بلندگوهایی که در اماکن مختلفی نظیر تالارها، سالن‌های آمفی تئاتر، کنسرت‌ها و … به کار می‌روند. این بلندگوها مخصوص پخش صوت با فرکانس‌های مختلف و در حجم بالایی هستند.
•    بلندگو‌های خانگی که معمولا کنار تلویزیون، کامپیوتر، موبایل و … می‌توانند در حالت استاندارد مورد استفاده قرار گیرند.
•    کاربرد بلندگوها در قطعات جانبی نیز یکی از کاربرد‌های مهم این تجهیزات برای تکمیل خدمات یک سیستم است. به عنوان مثال می‌توان به بلندگوهای پخش خودرو و ماشین اشاره نمود.



انواع باند‌ها و ویژگی‌های آنها           
 تمامی انواع باندها به طور کلی جزو تجهیزات صوتی به حساب می‌آیند که موظف به پخش صدا هستند. انواع باند‌ها در کل شامل دو دسته فعال و غیر فعال می‌باشند. باندهای فعال باند اکتیو و باندهای غیر فعال باند پسیو خوانده می‌شوند. دلیل اینگونه نامگذاری بر روی باندها، چگونگی ساختار هر یک از آنها است. باندهای پسیو در حقیقت یک سری بلندگوهایی می‌باشند که از آنها در جهت پخش کردن صدا و کار کردن استفاده می‌شود، اما برای به کار افتادن این نوع باند نیاز به یک آمپلی فایر و داشتن یک قدرت خارجی است و در اصل، تفاوت باند پسیو با اکتیو در همین موضوع است. باندهای اکتیو بر عکس باندهای پسیو، برای به کار افتادن نیاز به هیچ آمپلی فایری ندارند و فقط برخی از باندهای اکتیو، در درون خود دارای یک آمپلی فایر می‌باشند که آن هم یک قدرت خارجی به حساب نمی آید، بلکه یک نیروی داخلی محسوب می‌شود. انواع باند‌های پسیو و اکتیو در ظاهر، شباهت بسیار زیادی به یکدیگر دارند و تفاوت آنها، بیشتر در ویژگی‌ها و ساختار داخلی آنها از یکدیگر می‌باشد.
گروه پارسیان تک فروش تخصصی  و تضمینی انواع باند و بلند گو، باند اکتیو، باند پسیو، اکو باند و یا  اکو همراه . باند فلش خور و انواع باند پسیو ، همچنین اراعه قیمت بروز انواع انها و مشاوره تخصصی خرید انواع انها در ایران می‌باشد.
 


کد مطلب: 257201

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/257201/روش-های-انتخاب-باند-بلند-گو-خوب

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir