به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۱/۳۰ ساعت ۱۷:۲۷
کد مطلب : ۲۵۷۲۳۰

كارهایی كه با پول ثروتمندترین فرد جهان می‌توان انجام داد؟

كارهایی كه با پول ثروتمندترین فرد جهان می‌توان انجام داد؟
گروه اقتصادی: با توجه به جدیدترین گزارش نشریه‌ی فوربس، جف بزوس دوباره موفق به کنار زدن ایلان ماسک شده و در رتبه‌ی نخست ثروتمندان جهان قرار گرفته است. بر اساس داده‌های لحظه‌ای مجله «فوربز»، دارایی خالص ماسک به دلیل کاهش ارزش سهام تسلا و مبادله آن به قیمت ۷۹۶.۲۲ دلار، ۳.۹ میلیارد دلار کاهش پیدا کرد که افت بیش از ۲.۴ درصدی را نشان می‌دهد. ماسکِ ۴۹ ساله اوایل ژانویه ۲۰۲۱ به لطف افزایش ارزش سهام تسلا و دستمزد بالایی که از این خودروساز می‌گیرد، از بزوس پیشی گرفته و ثروتمندترین فرد جهان شده بود.
اما ماسک همانطور که به سرعت ثروتمندان دیگر را کنار زد تا به جایگاه نخست برسد، به همان سرعت نیز این جایگاه را از دست داد و به بزوس واگذار کرد. مؤسس آمازون از سال ۲۰۱۷ تا ژانویه ۲۰۲۱ جایگاه ثروتمندترین فرد جهان را حفظ کرده بود.
دارایی شخصی بزوس، که عمدتاً در سهام آمازون ذخیره شده، در سال‌های اخیر همراه با افزایش ارزش سهام این شرکت به طور خیره کننده‌ای افزایش یافته تا او همچنان در زمینه کسب ثروت رکوردزنی کند. مدیرعامل بزرگترین فروشگاه اینترنتی دنیا اوایل شهریور امسال (اوت ۲۰۲۰) به اولین نفری در دنیا تبدیل شد که ثروتش از ۲۰۰ میلیارد دلار بیشتر می‌شود. او همچنین سال ۲۰۱۸ به خاطر عبور دارایی‌هایش از رقم ۱۵۰ میلیارد دلار عنوان ثروتمندترین فرد جهان در تاریخ معاصر را به خود اختصاص داد.
جف بزوس در تاریخ ۲ فوریه‌ی ۲۰۲۱ مصادف با ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ اعلام کرد که از جایگاه مدیرعامل شرکت آمازون کناره‌گیری می‌کند و تمایل دارد به‌دنبال دیگر اهداف و آرزو‌های خود برود که شامل پیشبرد برنامه‌های صندوق‌های خیریه‌ی Day ۱ Fund و Bezos Earth Fund و ازسویی دیگر شرکت خصوصی صنایع هوافضای Blue Origin و روزنامه‌ی واشنگتن پست می‌شود.
نخستین پرسشی که به ذهن خطور می‌کند این است که جف بزوس با دارایی عظیم خود چه خواهد کرد؟ فوربز میزان دارایی بزوس را در زمان نگارش این مقاله، ۱۹۳/۲ میلیارد دلار تخمین زده که بسیار بیشتراز حد تصور عموم افراد است. برای مثال مکنزی اسکات، همسر سابق بزوس، در چهار ماه حدود ۴ میلیارد دلار به کسب‌وکار‌های آسیب‌دیده از همه‌گیری کووید ۱۹ بخشید و اکنون دارایی او ۶۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود.درادامه‌ی مقاله بافرض اینکه بزوس بسیار پرمشغله‌تر از آن است که بتواند برای خرج‌کردن پول‌هایش برنامه‌ریزی کند، ما چندین پیشنهاد برای او ارائه می‌کنیم تا بتواند زمان بیشتری را روی تعهدات و ایده‌های خود صرف کند. ناگفته نماند که ۱۰۰ میلیون دلار از پول‌های بزوس را کنار گذاشتیم که بتواند زندگی راحتی داشته باشد و باقی دارایی او را خرج می‌کنیم.

پرداخت اجاره‌ی ۳۰۰۰دلاری محل سکونت محافظان خانواده ترامپ
جرد کوشنر و ایوانکا ترامپ، داماد و دختر رئیس جمهور پیشین ایالات متحده‌ی آمریکا تحت محافظت و مراقبت سرویس مخفی این کشور قرار دارند؛ اما براساس گزارش واشنگتن پست، این زوج به مأمور‌های سرویس مخفی اجازه‌ی استفاده از امکانات خانه‌ی خود را نمی‌دهند (البته این ادعا از سوی مشاوران ترامپ رد شده است). درنهایت، مأموران حفاظتی درسال ۲۰۱۷ توانستند یک آپارتمان کوچک با مبلغ ماهانه ۳۰۰۰ دلار اجاره کنند.اگر بزوس بخواهد به مأمور‌های مخفی کمک کند می‌تواند محل استراحت آن‌ها را برای ۵ میلیون سال اجاره کند!

خرید ۱۹۳۲ عدد جمجمه‌ی الماس‌کوب دیمین هرست
در سال ۲۰۰۷ هنرمندی با نام دیمین هرست (Damien Hirst) اثر هنری با نام «عشق خدا» ساخت که قالبی فلزی از جمجمه‌ی کشف‌شده‌ی یک فرد اروپایی مربوط به قرن ۱۸ میلادی بود. روی این قالب ۸۶۰۱ قطعه الماس به‌کار رفته است. این اثر هنری مدرن ۱۰۰ میلیون دلار قیمت دارد. اگر جف بزوس به‌دنبال این اثر هنری باشد، می‌تواند با حدود ۲۰۰۰ جمجمه‌ی الماس‌کوب دیمین هرست یک جمجمه‌ی بزرگ‌تر درست کند!

خرید ۶۴۴۰۰ دستگاه بوگاتی شیرون
بوگاتی شیرون ابرخودروی ۳ میلیون دلاری با طراحی خیره‌کننده‌ی بدنه با انحنا‌های روان و چراغ‌های چشمک‌زن حس قدرت و ظرافت را به‌یکباره به بیننده القا می‌کند. پیشرانه‌ی این ابرخودرو ۱۵۰۰ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند. طبق محاسبات ما، جف بزوس می‌تواند ۶۴۴۰۰ دستگاه از این خودروی افسانه‌ای را خریداری کند؛ البته ناگفته نماند که این تعداد بوگاتی شیرون تولید نشده است!

خرید جزیره‌ی شخصی لری الیسون
تقریبا هر میلیونری می‌تواند جزیره‌ی شخصی خریداری کند. جزیره‌های مختلف با قیمت‌های متفاوتی وجود دارند؛ برای مثال، جزیره‌ای در نوا اسکوشیای کانادا با قیمت ۶۵۰۰۰ دلار آماده‌ی فروش است؛ اما، جزیره‌ی لری الیسون گزینه‌ی خاصی به‌شمار می‌رود، موسس شرکت اوراکل، مالکیت ۹۸ درصد از این جزیره را دراختیار دارد. از خصوصیات جزیره‌ی الیسون می‌توان به آب‌وهوای بهتر آن نسبت به نوا اسکوشیا اشاره کرد؛ زیرا جزیره‌ای از منطقه‌ی هاوایی است.
جزیره‌ی شخصی الیسون، دارای مجموعه‌ی هنری به‌ارزش میلیون‌ها دلار است. هتل تفریحی این جزیره نیز دربین جذابیت‌های آن قرار می‌گیرد که حتی در برنامه‌ی تلویزیونی Secret Lives of the Super Rich به آن اشاره شد. دیگر چیزی که باعث خاص‌بودن جزیره می‌شود وجود زمین گلف با طراحی جک نیکولاس، گلف‌باز ماهر، در آن است. بد نیست بدانید که زمین گلف یادشده محل برگزاری مراسم عروسی بیل گیتس بود.درواقع جف بزوس می‌تواند جزیره‌ی شخصی لری الیسون را چندصد بار خریداری کند؛ زیرا قیمت آن ۳۰۰ میلیون دلار است؛ بنابراین نه‌تن‌ها این جزیره بلکه او می‌تواند تمام جزیره‌هایی را که بیشتراز ۵۰ میلیون دلار قیمت دارند، به تصاحب خود درآورد.

ساخت ۱۹ نسخه از تلسکوپ فضایی جیمز وب
ساخت تلسکوپ فضایی جیمز وب، جانشین تلسکوپ هابل بیشتراز حد انتظار طول کشیده است. درسال ۲۰۰۷، برای ساخت این تلسکوپ بودجه‌ی یک میلیارد دلاری درنظر گرفته شد؛ اما درحال حاضر مخارج ساخت و طراحی آن فراتر رفته است و پیش‌بینی می‌شود که ساخت نسخه‌ی نهایی آن هزینه‌ی ۱۰ میلیارد دلاری درپی داشته باشد.ازجمله موارد خاصی که در سازه‌ی تلسکوپ فضایی جیمز وب وجود دارد می‌توان به آینه‌ی طلایی با طول بیشتراز ۷٫۵ متر اشاره کرد. علاوه‌براین، بسیاری از اقلام دیگری که در تلسکوپ به‌کار گرفته خواهند شد، باید به‌صورت اختصاصی ساخته شوند. به‌طور معمول، ابتدا باید فناوری اختراع شود و سپس مورد استفاده قرار بگیرد؛ اما سازوکار ناسا معمولی نیست و بودجه‌های زیادی صرف حل مشکلات عجیب می‌کند که غالبا منجر به اختراع ابزار خاص می‌شوند.قطعا ۱۸ نسخه‌ی دیگر تلسکوپ فضای جیمز وب ارزان‌تر خواهند بود. زیرا، در ساخت آن‌ها می‌توان از فناوری نسخه‌ی اولیه استفاده کرد و هزینه‌های تحقیقاتی و آزمایشی از آن‌ها کاسته می‌شود. اجرای این طرح و استفاده از ۱۹ تلسکوپ فضایی نه‌تن‌ها باعث افزایش قدرت و سرعت بشر در پیداکردن سیاره‌های فراخورشیدی می‌شود؛ بلکه در‌های جدیدی از آنچه در آسمان رخ می‌دهد را به‌روی بشر خواهد گشود.
ناگفته نماند که قرارگیری چندین تلسکوپ فضایی عظیم می‌تواند اولین صورت فلکی مصنوعی را نیز ایجاد کند. به‌هرحال، اشتیاق و علاقه‌ی جف بزوس به فضا برکسی پوشیده نیست و تأسیس Blue Origin نشانه‌ی واضحی از گرایش او به فضا است. فرض کنید ۱۹ تلسکوپ عظیم توسط شرکت فضایی بزوس به فضا ارسال شوند. با اجرای این طرح پروژه‌ی استارلینک شرکت اسپیس ایکس مثل بازی‌های کودکانه به‌نظر خواهد آمد.

خرید آلبوم ۲میلیون دلاری تک‌نسخه‌ای گروه موسیقی Wu-Tang Clan
مردم آمریکا دلایل متعددی دارند که از مارتین شکرلی متنفر باشند. از بالابردن قیمت برخی دارو‌های خاص مثل داروی مالاریا گرفته تا پاسخ ندادن به پرسش‌های نمایندگان زمانی‌که به کنگره احضار شده بود و محکومیت به‌دلیل کلاهبرداری در اوراق بهادار و... از جمله علت‌های منفور بودن این شخص در ایالات متحده‌ی آمریکا است؛ اما، شاید بتوان گفت بخش اعظمی از عصبانیت مردم از شکرلی به مالکیت انحصاری او روی آلبوم «Once Upon a Time in Shaolin» از گروه پرطرفدار Wu-Tang Clan بازمی‌گردد که فقط یک نسخه به‌صورت انحصاری از آن تولید کردند.براساس گزارش بلومبرگ، شکرلی حدود ۲ میلیون دلار برای خرید این آلبوم پرداخته است؛ البته بعداز محکومیت‌های قضایی مالکیت این آلبوم و سایر دارایی‌های وی از او سلب شد. درسال ۲۰۱۵ شکرلی در تلاش بود تا هنرمند‌های بیشتری را قانع سازد تا برای او آلبوم اختصاصی تولید کنند. بزوس اگر بخواهد چنین ایده‌ای را پیش بگیرد می‌تواند صدهاهزار آلبوم انحصاری تولید کند.

خرید ۲۰درصد از پرو‌ژه‌ی جت اف-۳۵ آمریکا به ارزش یک تریلیون دلار
معمولا افرادی که به نجوم و فضا علاقه دارند، نسبت‌به هواپیما‌ها و جت‌ها نیز احساس مثبتی نشان می‌دهند و ازسویی دیگر یادگیری پرواز را می‌توان دربین علاقه‌مندی‌های ریشه‌دار ساکنان سیلیکون‌ولی مشاهده کرد. حالا بگویید که آیا کسی جت شخصی F-۳۵s دارد؟ قطعا نه، چون این وسیله در آمریکا در ابعاد ملی و کشوری جای می‌گیرد.ثروت شخصی جف بزوس در حدو‌اندازه‌ی ملی و کشوری قابل مقایسه و اندازه‌گیری است. به‌عبارتی دیگر، براساس گزارش بانک جهانی ثروت شخصی بزوس بین تولید ناخالص داخلی کشور نیوزلند با ۲۰۶ میلیارد دلار و قزاقستان با ۱۸۱ میلیارد دلار طبقه‌بندی می‌شود. بنابراین، جف بزوس قدرت مالی لازم برای ورود به پروژه‌ی عظیم یک تریلیون دلاری ساخت جت اف-۳۵ را دارد.

خرید ۲۳درصد از سهام شرکت تسلا به ارزش کلی ۸۱۸میلیارد دلار
بزوس و ایلان ماسک رقابت دیرینه‌ای دارند و مدتی است که لقب ثروتمندترین فرد زنده دنیا را بین خود جابه‌جا می‌کنند. یک راه جالب برای نهایی‌کردن جایگاه یکی از این دو به‌عنوان ثورتمندترین فرد زنده این است که یکی از آن‌ها در شرکت دیگری سرمایه‌گذاری کند. نه‌تن‌ها این حرکت بامزه است؛ بلکه این سرمایه‌گذاری ایجاد یک سهام‌دار فعال، به سبک کارل آیکان را فراهم می‌کند. اگر چنین اتفاقی رقم بخورد قطعا مایکل لوئیس (روزنامه‌نگار حوزه اقتصاد) یک کتاب مفصل درباره‌ی آن منتشر خواهد کرد.

پایان‌دادن به فقر با ۲۵میلیارد دلار
شاید تا به اینجا پیشنهاداتی که ارائه شد بامزه و سرگرم‌کننده به‌نظر برسد؛ اما این موضوع کاملا جدی است. بزوس اگر بخواهد می‌تواند به‌راحتی به فقر و گرسنگی در ایالات متحده آمریکا پایان دهد.
درسال ۲۰۱۶، جوئل برگ، مدیرعامل مؤسسه‌ی Hunger Free America، تخمین زد که پایان‌دادن به فقر و گرسنگی در ایالات متحده به بودجه‌ی ۲۵ میلیارد دلاری نیاز دارد. راهکار وی برای دستیابی به این هدف افزایش حداقل دستمزد و تور‌های ایمنی اقتصادی اجتماعی است. مطمئنا دولت فدرال ایالات متحده توان لازم برای اجرای چنین طرحی را دارد؛ اما دستیابی به آن به‌تن‌هایی و به‌وسیله‌ی اموال شخصی بسیار ارزشمندتر است. ازاین گذشته، مگر ساکنان آزادیخواه سیلیکون‌ولی معتقد نیستند که اهداکنندگان خصوصی عملکرد بهتری نسبت‌به دولت دارند؟ اکنون وقت اثبات آن است.بزوس با وجود ریشه‌کن‌کردن فقر همچنان می‌تواند بین ثروتمندترین افراد بماند، زیرا فقط یک‌هفتم از کل دارایی او در این راه هزینه خواهد شد و دل میلیون‌ها نفر را نیز به‌دست خواهد آورد. ناگفته نماند که می‌تواند چنین اقدامی را در بین اسناد مالیاتی خود ثبت کند و از مزایای حقوقی آن نیز بهره‌مند شود.

خرید ۹٫۶میلیارد دز واکسن فایزر ویروس کرونا
هر صد میلیون دز واکسن فایزر ۲ میلیارد دلار ارزش دارد. جف بزوس می‌تواند هزینه‌ی واکسیناسیون دوسوم جمعیت جهان یعنی ۴/۸ میلیارد نفر را بپردازد و مانند یک منجی به همه‌گیری ویروس کووید ۱۹ پایان دهد.تصور کنید که در یک برنامه‌ی تلویزیونی Amazon Prime TV، جف بزوس درحالی‌که ماسک دارد جلوی در خانه‌ی مردم ظاهر شود و بگوید: «شما برنده شدید. امروز قراره که واکسن رایگان دریافت کنید.» این ایده می‌تواند درادامه به یک برنامه‌ی تلویزیونی موفق تبدیل شود و دوباره با فروش آن بخشی از ثروت جف بزوس بازگردد.

 
برچسب ها: جف بزوس
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها