کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

مکمل‌های تغذیه‌ای درایام کروناچگونه مصرف شود

1 اسفند 1399 ساعت 9:35


گروه سلامت: مسئول تغذیه بالینی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران، در ارتباط با مصرف مکمل های تغذیه ای در دوران کرونا، نکاتی را متذکر شد. شیما هادوی گفت: از ابتدای کرونا شاهد مصرف بی‌رویه مکمل‌ها و گروه خاصی از مواد خوراکی هستیم که مصرف آنها هیچ پایه و اساس علمی ندارد.وی افزود: مکمل‌ها به خودی‌خود بد نیستند و می‌بایست زمانی استفاده شود که فرد دچار کمبود آن ماده مغذی در بدن است. اکثر این مواد مغذی با رعایت یک رژیم غذایی مناسب برای بدن تأمین می‌شوند.

 
مسئول تغذیه بالینی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران، توضیح داد: مثلاً با استفاده از ۳ تا ۵ واحد میوه و سبزی و برای مثال گنجاندن فلفل دلمه‌ای قرمز در برنامه غذایی میزان نیاز بدن به ویتامین C تأمین می‌شود. حال با ازدیاد دریافت ویتامین C که دوزهای موجود در بازار آن بسیار بیشتر از میزان نیاز بدن فرد است، مطالعات نشان داده‌اند که منجر به اختلالاتی از قبیل کاهش جذب مس، افزایش دفع کلسیم اگزالات ادراری (که در افرادی که سابقه سنگ کلیه از نوع اگزالات کلسیم را دارند باعث بزرگ شدن سنگ و تشدید آن می‌شود)، فرسایش و پوسیدگی دندان در نوع جویدنی ویتامین، افزایش احتمال ریفلاکس و سوزش سر دل در افراد با سابقه زخم‌ها و التهاب مری و ریفلاکس، افزایش جذب آهن که در افراد باسابقه غلظت خون منجر به تشدید بیماری و…، می‌شود.
 
وی افزود: مکمل مورد اقبال دیگر زینک یا روی است که در منابع پروتئینی وجود دارد که در حد متعادل خوب است، ولی در دوره‌ای بالا نباید مصرف شود و همچنین افزایش دریافت آن جذب آهن و مس را نیز کاهش می‌دهد.هادوی با عنوان این مطلب که ویتامین D نقش ضدالتهابی مهمی در سیستم ایمنی بدن دارد، در عین حال تاکید کرد: مصرف بی‌رویه آن منجر به افزایش سنگ کلیه در بیماران قلبی عروقی منجر به آریتمی و…، می‌شود.مسئول تغذیه بالینی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفت: با توجه به اینکه برای تمام افراد نمی‌توان یک نسخه پیچید، توصیه می‌شود مکمل‌های غذایی را تحت نظر کارشناس تغذیه و یا پزشک مصرف کنید تا با توجه به نیاز بدنتان میزان دوز مورد نیازتان تنظیم شود.


کد مطلب: 257258

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/257258/مکمل-های-تغذیه-ای-درایام-کروناچگونه-مصرف-شود

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir