به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۲/۰۱ ساعت ۱۲:۱۷
کد مطلب : ۲۵۷۳۲۱

آشنایی با مشاور ایرانی وزارت خارجه آمریکا

آشنایی با مشاور ایرانی وزارت خارجه آمریکا
گروه سیاسی: وزارت امور خارجه آمریکا یک ایرانی تبار را به عنوان مشاور ارشد در امور کنترل تسلیحات و امنیت بین‌الملل این وزارت‌خانه منصوب کرد.
آرین طباطبایی، پژوهشگر روابط بین‌الملل که دکترای خود را در رشته مطالعات جنگ از دانشگاه «کینگز کالج لندن» دریافت کرده دختر سید جواد طباطبایی، پژوهشگر باسابقه فلسفه و تاریخ سیاسی است که پیشتر عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران بوده است.خانم طباطبایی هرچند به دموکرات‌ها نزدیک و با سیاست‌های دولت ترامپ مخالف بود اما در میان دموکرات‌ها از جریان‌های تندرو در قبال ایران به شمار می‌رود.وی در ۲۰ سپتامبر ۲۰۲۰ به همراه هنری رم در مقاله‌ای برای فارن پالسی توصیه کرده بود که بازگشت سریع جو بایدن به برجام اشتباه خواهد بود. او در آن مقاله استدلال کرده بود که ایران چاره‌ای جز مذاکره ندارد و رئیس جمهوری بعد از روحانی چه یک محافظه‌کار باشد چه یک تندرو جز مذاکره با آمریکا راه دیگری در پیش نخواهد داشت.این دو نویسنده در آن مقاله نوشته بودند جو بایدن در صورتی که بتواند دونالد ترامپ را در انتخابات شکست دهد نباید در آغاز مذاکره با ایران عجله کند چرا که مشکلات عظیم اقتصادی در ایران سبب می‌شود تهران خود برای این امر قدم پیش بگذارد.
این پژوهشگر حوزه جنگ عموما مواضع تندی نسبت به ایران داشته و برخلاف دیگر کسانی که در دستگاه سیاست خارجی دولت بایدن حضور دارند، مواضع او بیشتر به جمهوری‌خواهان نزدیک بوده است. اظهارات تند خانم طباطبایی درباره ایران در حالی به زبان آورده شده که پدر او یعنی سید جواد طباطبایی به عنوان یکی از ایده‌پردازان تئوری‌ ایران شهری شناخته می‌شود و همواره بر لزوم ایستادگی در مقابل حملات و توطئه‌های بیگانه سخن می‌گوید.نوع نگاه آقای طباطبایی و تاکید بر ایرانی بودن حتی به اندازه‌ای بوده که بعضا با انتقاد گروه‌های قومیتی داخل ایران مواجه شده و این گروه‌ها آقای طباطبایی و آرای فکری او را متهم می‌کنند که در صدد نادیده گرفتن حقوق قومیت‌های مختلفی چون کردها و آذری‌ها است.سید جواد طباطبایی همچنین در دی ماه ۹۶ در یک جشنواره در تهران از سوی حسن روحانی به عنوان پژوهشگر برجسته در بخش علوم سیاسی و روابط بین‌الملل مورد تقدیر قرار گرفت و از دستان رئيس جمهوری جایزه خود را دریافت کرد.
او البته در مقالات مختلف خود راهبرد «فشار حداکثری» ترامپ در قبال ایران را ناموفق ارزیابی کرده بود و استدلال کرده بود که این سیاست‌های دولت ترامپ کمترین نتایج را با خود به همراه داشته است.خانم طباطبایی مدتی هم به عنوان پژوهشگر در اندیشکده رند فعالیت داشت و پیش از آن هم استادیار مدعو در دانشگاه جرج تاون بوده است. او سابقه فعالیت در برنامه امنیت بین‌المللی و پروژه مدیریت اتم در مرکز بلفر دانشگاه هاروارد را نیز در کارنامه دارد.این پژوهشگر آمریکایی ایرانی تبار روز ۱۷ فوریه در حساب توییتری خود رسما آغاز همکاری خود به عنوان مشاور معاون مرکز کنترل تسلیحات وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد.سمتی که احتمالا با توجه به حوزه تخصصی او و همچنین مرتبط بودن به موضوعات هسته‌ای و تسلیحاتی در مسائل مربوط به ایران نقش پررنگی ایفا خواهد کرد.

 
برچسب ها: آمریکا
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها