به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۰۰:۳۱
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۰/۰۳ ساعت ۱۵:۰۷
کد مطلب : ۲۵۷۴۵
مسجدسلیمانی‌ها از میزبانی محروم شدند

محروميت زادگاه فوتبال ایرانی از میزباني!

گروه ورزشي: شهری که نخستین ورزشگاه ایران در آن ساخته شده، نمی‌تواند میزبان دیدار تیمش در جام حذفی باشد. این تصمیم جنجال‌برانگیز سازمان لیگ، مدتی است که مسجد سلیمانی‌ها را به تکاپو انداخته تا به احقاق حق تیمشان و شهرشان اقدام کنند.
محروميت زادگاه فوتبال ایرانی از میزباني!
به گزارش تابناك، مسجد سلیمان این‌ بار اجرای با تساهل و تسامح قانون، گریبان یک تیم با‌سابقه و پر‌طرفدار را گرفته ‌و سازمان لیگ در نامه‌ای، تیم شگفتی‌ساز نفت مسجد سلیمان را از میزبانی در مرحله یک هشتم نهایی جام‌حذفی محروم ‌و ورزشگاه این تیم را از شهرش به یکصدو‌چهل کیلومتر آن‌سو‌تر، یعنی اهواز منتقل کرده است؛ تصمیمی که با انتقاد شدید این تیم و مردم مسجد سلیمان همراه شد. کافی است ‌تجربه طرفداری یک تیم در یک شهرستان کوچک و محروم را تجربه کرده باشید تا بدانید‌‌ همان تیم کوچک و بدون امکانات شهر شما، چگونه به مؤلفه هویتی شما تبدیل می‌شود و بازی‌های آن برایتان در حد مرگ و زندگی اهمیت پیدا می‌کند.

همین شب گذشته در برنامه نود، گزارشی از ‌استقبال نکردن قمی‌ها از بازی‌های تیم صبای قم پخش شد که مردم در آن علت را به غیر بومی بودن تیم نسبت می‌دادند و آن را از خودشان و شهرشان نمی‌دانستند. حالا در این وضعیت که ورزشگاه‌های فوتبال در رقابت‌های داخلی شبیه مزرعه سن زده است و عدم استقبال تماشاگران از فوتبال، به یکی از بحران‌های جدی فوتبال بدل شده، ‌سازمان لیگ با تصمیمی عجیب، میزبانی را از تیمی پرطرفدار که خاستگاه فوتبال ایران است، گرفته و امیدهای مردم این شهر برای میزبانی یک دیدار حساس در جام حذفی را ناامید کرده است.

بنا بر این گزارش، تیم قدیمی و پرطرفدار نفت مسجد سلیمان که در این شهر محروم جنوب ایران، طرفداران بسیاری دارد، در جام‌حذفی امسال شگفتی‌ساز ظاهر شده و مرحله یک شانزدهم نهایی جام‌حذفی تیم لیگ برتری سایپای البرز را حذف کرده بود، باید در مرحله یک هشتم نهایی ‌به مصاف تراکتورسازی تبریز برود. در قرعه‌کشی مرحله یک هشتم نهایی، میزبانی به مسجد سلیمان رسید و سازمان لیگ پس از بررسی، ورزشگاه شهید بهنام محمدی این شهر را واجد شرایط میزبانی رقابت‌های لیگ ندانست و بازی را به ورزشگاه الغدیر اهواز تغییر مکان داد.

نگاهی به میزبانی‌های رقابت‌های لیگ بر‌تر در سال‌های اخیر، نشان می‌دهد که سازمان لیگ بار‌ها و بار‌ها درباره ‌ورزشگاه‌های‌ با امکانات نامناسب با مماشات برخورد کرده و برای جذاب شدن رقابت‌ها، تیم‌های شهرستانی را از میزبانی در شهر خود محروم نکرده بود. گهر درود، یکی از تیم‌هایی بود که به دلیل امکانات ورزشگاهش، قرار بود از میزبانی در لیگ محروم شود؛ اما پس از اینکه سازمان لیگ این جرأت را پیدا کرد تا بازی‌های این تیم در ورزشگاه شهرش برگزار شود، دیدیم که چه میزان بر جذابیت رقابت‌های لیگ افزوده شد و تماشاگران پرشور این تیم چه جو فرهنگی جدیدی در فضای فوتبالی ایران به راه انداختند.

اما تصاویری که مسئولان این تیم برای برنامه نود شب گذشته فرستادند، نشان می‌دهد که وضعیت ورزشگاه شهید بهنام محمدی مسجد سلیمان چندان هم بغرنج نیست و اگر از ورزشگاه گهر درود و شهرداری یاسوج ـ که پیش از این میزبانی لیگ و جام حذفی را تجربه کرده‌اند ـ بیشتر نداشته باشد کم ‌ندارد. نکته جالب اینجاست که نفت در همین ورزشگاه میزبان رقابت‌های لیگ یک بوده و حتی اگر در همین مرحله به یک تیم دسته یکی هم برخورد می‌کرد، می‌توانست در شهر خودش میزبان باشد، ولی به دلیل میزبانی از یک تیم لیگ برتری در این مرحله، باید بنا بر قوانین AFC با این تیم برخورد کرد.

هوشنگ نصیر‌زاده كارشناس خوزستاني داوري در اين باره گفت: «چون اکنون حریف یک تیم حرفه‌ای لیگ برتری است، رعایت این موارد الزامی است، وگرنه در صورت مسابقه با تیم دسته یک یا دسته دو، چنانچه در جریان مسابقات جام حذفی در مناطق مختلف دیده‌ایم، چنین مشکلی وجود ندارد‌»؛ نکته‌ای که نشان از‌‌ همان برخورد با تساهل و تسامح با یک قانون دارد.

به هر حال اگر نفت در این ورزشگاه تا کنون میزبانی رقابت‌های لیگ یک را داشته و با توجه به استقبال تماشاگران، این تیم در همه آن رقابت‌ها، ‌تماشاگران بیشماری داشته، پس می‌تواند در این دیدار جام حذفی هم از تراکتورسازی تبریز میزبانی کند و اگر ‌نظر مسئولان سازمان لیگ اینچنین نیست، باید ‌میزبانی رقابت‌های لیگ یک هم از این تیم گرفته شود.

از زمان ‌گرفتن این تصمیم، مسئولان تیم نفت و مردم مسجدسلیمان اعتراض‌های فراوانی کرده‌اند تا بتوانند میزبانی را در شهر خودشان ‌بگیرند. آن‌ها همچنین برای میزبانی شایسته از تراکتورسازی، تدابیر شدیدی اندیشیده بودند و می‌خواستند به نحو شایسته‌ای از این تیم پرطرفدار لیگ برتری میزبانی کنند که با این تصمیم سازمان لیگ، این شور نشاط که مدتی بود شهر مسجد سلیمان را فراگرفته بود، فرو نشست که امید است با بازبینی دوباره مسئولان سازمان لیگ این شهر بتواند میزبانی شایسته‌ای در جام‌حذفی را بر عهده بگیرد.

نکته مغفول دیگر این ماجرا این است که بد نیست، مسئولان فوتبال بدانند این حق شهری نیست که نخستین ورزشگاه فوتبال تاریخ ایران در آن ساخته شده و فوتبال با طعم این شهر به ایران سرایت کرده است. بیش از یک صد سال از ورود فوتبال به ایران می‌گذرد و اگر در همین مدت مسئولان به توسعه زیرساخت‌های فوتبال ایران اهتمام می‌ورزیدند، یکصد سال پس از ورود فوتبال در ایران این شهر هم می‌توانست استادیوم بزرگ و شایسته‌ای داشته باشد که برای یک میزبانی ساده تمام شهر بسیج نشوند.

۱۳۹۲/۱۰/۰۳ ۱۶:۲۵
بقول شیرازی ها خدا وکیلی تبعیض از این بالاتر نمیشه چیزی که در مملکت ما مثل اب خوردن انجام میشه . (191493)