به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۲/۰۲ ساعت ۱۱:۴۷
کد مطلب : ۲۵۷۵۱۲

5 خوراکی که مغز را تقویت و بازسازی می‌کنند

5 خوراکی که مغز را تقویت و بازسازی می‌کنند
گروه علمی: "غذای مغزی" اصطلاحی است که برای توصیف مفیدترین موارد برای خوردن و آشامیدن برای سلامت مطلوب مغز استفاده می‌شود. این غذا‌ها می‌توانند به تقویت عملکرد‌های مغز مانند حافظه، تمرکز و موارد دیگر کمک کنند. بسیاری از این غذا‌ها دارای اجزای سالم مانند چربی‌های امگا ۳ هستند که می‌توانند به دفع زوال عقل کمک کنند. برخی دیگر ممکن است دارای آنتی اکسیدان زیادی باشند که جریان اکسیژن و خون را به مغز تحریک می‌کنند در حالی که التهاب را نیز کاهش می‌دهند.برخی از خوراکی‌های ناسالم می‌توانند به زوال عقل و کاهش کارایی مغ افراد منجر شوند، بنابراین با کاهش مصرف این نوع خوراکی‌ها می‌توان از مشکلات مختلف پیشگیری کرد:

توت
توت ها، از غنی‌ترین مواد مغذی برای مغز محسوب می‌شوند، این قابلیت به لطف یک ترکیب شیمیایی گیاهی به نام آنتوسیانین، که رنگدانه‌های آنتی اکسیدانی است که به گیاهان رنگی قرمز، بنفش و آبی رنگ می‌بخشد. این میوه می‌تواند التهاب را کاهش دهند، سلول‌های مغز را حفظ کرده و به سلول‌ها کمک می‌کنند تا ارتباط برقرار کنند و به نوبه خود، خطر ابتلا به بیماری‌های تخریب عصبی مانند زوال عقل را کاهش می‌دهد. توت فرنگی، توت سیاه، زغال اخته، تمشک ها، توت سفید و تمشک از همین گروهند.

آجیل
بسیاری از انواع آجیل‌ها میان وعده‌هایی مفید برای مغز هستند که سرشار از ویتامین E هستند. این ویتامین از مغز در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می‌کند: عدم تعادل در بدن که می‌تواند منجر به آسیب سلول و بافت‌ها شود. به خصوص گردو به حافظه، اضطراب و یادگیری کمک می‌کند. در کنار گردو، بهترین مغز‌ها برای سلامت مغز عبارتند از: پسته، بادام، فندق.

ماهی چرب
مغز انسان تقریباً ۶۰ ٪ چربی دارد، بنابراین برای عملکرد خوب به مقدار زیادی چربی سالم نیاز دارد. ماهی‌هایی مانند ماهی قزل آلا و ماهی خال مخالی حاوی اسید دوکوزا هگزانوئیک هستند (نوعی اسید چرب امگا ۳ که به بهترین وجه توسط مغز جذب می‌شود) در مقایسه با منابع گیاهی مانند دانه‌های کتان، چربی‌های امگا ۳ چندین کار را انجام می‌دهند، از جمله ساخت غشا‌های سلولی در مغز.

سبزیجات
سالاد سبزی‌های پهن برگ، حاوی مقادیر زیادی مواد مغذی مانند فولات، لوتئین و ویتامین E هستند که از مغز در برابر کاهش شناخت محافظت می‌کنند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۸ نشان می‌دهد که در حدود یک وعده روزانه سبزیجات برگ دار می‌تواند مشکل حافظه مربوط به افزایش سن را کاهش دهد.

چای سبز
ثابت شده است که چای سبز به دلیل مزایای سلامتی خود باعث کاهش اضطراب و بهبود حافظه و توجه می‌شود. این تا حدی به دلیل کافئین است، اما چای سبز همچنین حاوی یک ماده شیمیایی گیاهی به نام L-theanine است که باعث بهبود آرامش و کاهش تنش می‌شود. از آنجا که چای سبز نسبت به قهوه کافئین کمتری دارد، می‌توان با خیال راحت بیشتر آن را مصرف کرد - حداکثر هشت فنجان در روز در مقایسه با چهار یا پنج فنجان.
برچسب ها: سلامت مغز تغذیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها