به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۲/۰۲ ساعت ۱۳:۳۰
کد مطلب : ۲۵۷۵۵۷

چین در مسیر ساخت ایستگاه فضایی خود

چین در مسیر ساخت ایستگاه فضایی خود
گروه علمی:شرکت علوم و فناوری هوافضای چین از آغاز عملیات مونتاژ موشک مخصوص پرتاب اولین ماژول ایستگاه فضایی این کشور در آینده‌ای نزدیک خبر داد. موشک بلند سنگین Long March ۵B برای پرتاب اولین ماژول ایستگاه فضایی چین به زودی برای راه اندازی در ماه آوریل در ونچانگ مونتاژ می‌شود.شرکت علوم و فناوری هوافضای چین (CASC) با استناد به بیانیه مطبوعاتی در ۱۶ فوریه دفتر مهندسی فضایی چین (CMSEO) اظهار کرد Long March ۵B در مسیر ونچانگ برای آماده سازی است. موشک Long March ۵B با ۸۴۹ تن وزن، ماژول هسته‌ای تیانهه با ۲۲ تن وزن را از مرکز پرتاب ماهواره ونچانگ پس از تحویل، مونتاژ، ادغام و آزمایش به فضا پرتاب خواهد کرد.پیگیری‌ها نشان می‌دهد کشتی باری شویانگ ۱۶ از تیانجین، شهر شمالی که اجزای سازنده Long March ۵B در آن ساخته شده است حرکت کرده و در ۱۶ فوریه به بندر کینگلان رسیده است. ظاهرا این کشتی به جای Yuanwang-۲۱ اختصاصی و - ۲۲ کشتی باری مورد استفاده قرار گرفته است.

چین زمان مشخصی را برای این ماموریت اعلام نکرده است، با این حال تلاش‌های قبلی پرتاب موشک Long March ۵B حدود دو ماه به طول انجامیده است، بنابراین انتظار می‌رود پرتاب موشک از اواسط تا اواخر آوریل باشد.
ماژول هسته تیانهه به طول ۱۶.۶ متر و قطر ۴.۲ متر قبلا به منظور آماده سازی برای پرتاب به ونچانگ تحویل داده شده است.تیانهه، به معنای «هماهنگی آسمان‌ها»، قرار است به طور مستقیم در مدار پایین زمین به ارتفاع حدود ۳۷۰ کیلومتر قرار گیرد. این ماژول از جان سه فضانورد و مدار کل مجموعه پشتیبانی خواهد کرد.چین قصد دارد ایستگاه فضایی خود را از طریق ۱۱ پرتاب در طی سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ احداث کند. این‌ها شامل سه پرتاب ماژول، چهار ماموریت باری تیانژو و چهار پرواز خدمه می‌شود. سپس پرتاب تیانهه از طریق Long March ۲F انجام خواهد شد که برای این منظور کشتی باری تیانژو برای تامین سوخت تیانهه پهلوگیری خواهد کرد که در ۷ مارس در مراحل نهایی آماده سازی قرار می‌گیرد.

به دنبال آن اولین ماموریت خدمه شنژو-۱۲، از طریق موشک هایپرولیک Long March ۲F از جیوگان پرتاب می‌شود. CMSEO در ۱۶ فوریه اعلام کرد که خدمه منتخب قبل از ماموریت وارد مرحله آموزش فشرده شده‌اند.CASC همچنین گفت موشک‌های دوازدهم و سیزدهم Long March ۲F برای ماموریت‌های شنژو-۱۲ و -۱۳ آماده عمل هستند. این نشان می‌دهد که دو ماموریت خدمه در سال ۲۰۲۱ در مرحله انجام قرار دارند، اولین ماموریت در نیمه اول سال انجام می‌شود.از سال ۲۰۰۳، چین شش ماموریت خدمه و دو آزمایشگاه فضایی را به منظور توسعه و تایید طیف وسیعی از فناوری‌ها و توانایی‌های این پروژه راه اندازی کرده است.

آخرین مورد ماموریت یک ماهه شنژو-۱۱ در آزمایشگاه فضایی Tiangong-۲، ۲۰۱۶ بود. در آوریل سال ۲۰۲۰ چین یک عملیات آزمایشی از Long March ۵B انجام داد که آن را اولین نمونه  فضاپیمای خدمه نسل جدید به اعماق فضا معرفی کرد. کشتی جدید و بدون پیچ با پیشرانه بارگیری شد تا محموله‌ای از نظر جرم شبیه به ماژول ایستگاه فضایی را شبیه سازی کند.راه اندازی ماژول اصلی تیانهه به دلیل عدم موفقیت در پرتاب دوم Long March ۵B به تاخیر افتاد و راه اندازی آزمایشی آن را به تعویق انداخت. چین اکنون برنامه ساخت ایستگاه‌های فضایی را در یک دوره دو ساله فشرده در دستور کار دارد و هدف خود را برای تکمیل ایستگاه فضایی تا پایان سال ۲۰۲۲ حفظ می‌کند.پس از اتمام CSS توسط ماژول نوری Xuntian، یک تلسکوپ فضایی کلاس هابل به مدار متصل می‌شود. خود ایستگاه فضایی نیز می‌تواند از سه به شش ماژول توسعه یابد.CASC با برنامه ریزی برای انجام حداقل ۴۰ پرتاب در سال، شلوغ ترین‌سال چین را رقم خواهد زد.  احتمال می‌رود تلاش‌ها برای فرود مریخ نورد Tianwen-۱ در ماه مه تا ژوئن، در میان پرتاب‌های تیانه، تیانژو و شنژو ادامه داشته باشد. 
برچسب ها: مریخ نورد چین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها