به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۲/۰۲ ساعت ۱۸:۲۹
کد مطلب : ۲۵۷۶۴۱

کاهش توانایی مردم برای خرید یار مهربان

کاهش توانایی مردم برای خرید یار مهربان
گروه فرهنگی:مدیرمسئول نشر براق گفت: کتاب‌هایی که قبلا با تیراژ‌های ۳ هزار نسخه‌ای منتشر می‌شد، اکنون با تیراژ‌های ۲۰۰ تا ۵۰۰ نسخه‌ای منتشر می‌شود.صفا امیری، مدیرمسئول نشربراق  درباره تیراژ کتاب‌های شعر گفت: تیراژ ۲۰۰ تا ۵۰۰ نسخه‌ای فقط در کتاب‌های شعر کودک و نوجوان دیده نمی‌شود؛ بلکه این مسئله در موضوعات دیگر هم مشاهده می‌شود. از برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در اردیبهشت ماه سال آینده تا امروز فقط یک یا دو عنوان در انتشارات ما منتشر شده است؛ درحالی که ۲۰۰ تا ۳۰۰ عنوان کتابمان هنوز هم منتشر می‌شود.

وی افزود: کتاب‌هایی که قبلا با تیراژ‌های ۲ تا ۳ هزار نسخه‌ای منتشر می‌شد. اکنون با تیراژ‌های ۲۰۰ تا ۵۰۰ نسخه‌ای منتشرمی شود. عوامل متعددی از جمله کاهش توانایی مالی مردم در خرید کتاب تاثیرگذار بود. از سوی دیگر از سوی دیگر در سال‌های قبل که میزان مشکلات مالی مردم به اندازه امروز نبود در زمینه فرهنگسازی کتابخوانی خوب عمل نکردیم. در نتیجه امسال مردم برای گذراندن اوقات فراغتشان به سراغ مطالعه نرفتند. این مسئله هم در کاهش تیراژ کتاب‌های کودک و نوجوان تاثیر گذاشت.مدیرمسئول انتشارات براق ادامه داد: درحالی که در کشور‌های دیگر تولید کتاب به عهده ناشر و پخش کتاب به عهده بنگاه‌های دیگر است، در کشور ما سیستم پخش کتاب وجود ندارد که به صورت مویرگی آثار را در کشور پخش کند. این مشکل در گذشته وجود داشت، اما در دو ساله اخیر بیش از پیش خود را نشان داد.

امیری بیان کرد: از آنجایی که سیستم پخش کتاب در تهران قوی‌تر از استان‌های دور دست کشور بود و ضعف پخش کتاب در این استان‌ها دیده می‌شد، امسال مشکل پخش کتاب در تهران بیش از استان‌های دیگر خود را نشان داد. البته نمایشگاه مجازی کتاب در استان‌های کرمان و تهران برگزار شد. این نمایشگاه را می‌توان یک اتفاق فرخنده در سال جاری دانست. در صورتی که مردم به خرید کتاب از فضای مجازی عادت کنند، اوضاع پخش کتاب در کشور بهبود پیدا می‌کند.وی اظهار کرد: هزینه پست در نمایشگاه مجازی کتاب تهران رایگان بود. همین مسئله باعث شد شاهد خرید کتاب سه هزار تومانی باشیم. در صورتی که هزینه ده هزار تومانی پست به هزینه خرید کتاب افزوده می‌شود، بسیاری از مردم نمی‌توانستند کتاب‌های مورد نیازشان را تهیه کنند. فروش اینترنتی کتاب و حمایت‌های پستی در هنگام ارسال مرسوله برای مردم می‌تواند در بهبود شرایط پخش کتاب تاثیرگذار باشد.
برچسب ها: کتاب
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها