کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

انتقال مخفیانه بنزین ایران به ونزوئلا

3 اسفند 1399 ساعت 10:56


گروه اقتصادی: یک شرکت ردیابی نفتکش‌ها گزارش داد كه محموله ۴۴ میلیون لیتری بنزین جمهوری اسلامی که به صورت «مخفیانه» به ونزوئلا ارسال شده بود،  به بندر ال پالیتو رسید.
شرکت ردیابی نفتکش‌ها، تانکر ترکرز، با انتشار توئیتی گفت: این شرکت برای شش هفته محموله یاد شده را که توسط نفتکش «فارست» حمل می‌شد، زیر نظر داشته است.بر اساس این گزارش، دو نفتکش فاکسون و فورچون ایران نیز قبل از نفتکش فارست با محموله بنزین به ونزوئلا رسیده بودند.انتظار می‌رود نفتکش‌های ایرانی دیگر نیز طی هفته‌های آینده با محموله بنزین به ونزوئلا برسد.
خبرگزاری بلومبرگ آذر ماه امسال گزارش داد که ۱۰ نفتکش ایرانی حامل محصولات نفتی (بنزین) راهی ونزوئلا شده‌اند.آمریکا فروش نفت ایران و ونزوئلا را تحریم کرده و طی ماه‌های گذشته یک محموله ۱.۲ میلیون بشکه‌ای بنزین و یک محموله ۲ میلیون بشکه‌ای نفت جمهوری اسلامی را که راهی ونزوئلا بود، توقیف کرده است، اما ایران تاکید دارد که این محموله‌ها را به طرف‌های خارجی خود یا شرکت‌های خصوصی فروخته و دیگر محموله دولت ایران محسوب نمی‌شود.با این حال آمریکا می‌گوید محموله بنزین را فروخته و محموله نفت را نیز به فروش خواهد رساند. پول این محموله‌ها به صندوق حمایت از قربانیان تروریسم دولتی در آمریکا واریز می‌شود.بخش اعظم ظرفیت پالایشگاهی ونزوئلا به خاطر عدم سرمایه‌گذاری و مدیریت ناکارآمد از کار افتاده و جمهوری اسلامی تنها کشوری است که از ماه‌های ابتدایی سال جاری  بنزین و نفت فوق‌سبک (میعانات گازی) به ونزوئلا ارسال می‌کند.این محموله‌ها برای رد گم کردن، با نفتکش‌هایی که با‌ سیگنال خاموش حرکت می‌کنند، به جای عبور از تنگه سوئز، با دور زدن جنوب آفریقا و طی مسیری بسیار طولانی به ونزوئلا ارسال می‌شود.
در این میان خبرگزاری رویترز ۲۵ بهمن گزارش داده بود که ایران ارسال دور جدید از مواد شیمیایی برای تولید بنزین به ونزوئلا را آغاز کرده است. ابتدای سال جاری  نیز ایران محموله‌های شیمیایی کاتالیست را راهی ونزوئلا کرده بود.در همین زمینه نشریه آرگوس  گزارش داد که اولین محموله کاتالیست ایرانی برای تولید بنزین ۱۱ فوریه به ونزوئلا رسیده و دومین محموله هم چهارشنبه گذشته، به ونزوئلا رسید.این نشریه از قول یک منبع آگاه گزارش داده که قرار است ۲۰ محموله مشابه از طریق خطوط هوایی ونزوئلا از ایران بارگیری شود و در هر پرواز دو یا سه متخصص ایرانی نیز برای راه‌اندازی پالایشگاه‌های از کار افتاده ونزوئلا اعزام می‌شوند.محموله‌های کاتالیست برای تولید بنزین در پالایشگاه‌های کاردون و آموای ونزوئلا ارسال شده است.
اردیبهشت امسال همچنین متخصصان ایرانی برای انجام تعمیرات در دو پالایشگاه ونزوئلا به این کشور اعزام شدند.یکی از این پالایشگاه‌ها، کاردون بود که تیر ماه ۹۹ یک ماه بعد از تعمیر توسط متخصصان ایرانی دچار آتش‌سوزی در واحد کراکینگ کاتالیزوری شد. پالایشگاه دوم هم «ال پالیتو» بود که تلاش متخصصان ایرانی برای راه‌اندازی آن ناموفق ماند.


 


کد مطلب: 257723

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/257723/انتقال-مخفیانه-بنزین-ایران-ونزوئلا

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir