به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۲:۴۷
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۲/۰۳ ساعت ۱۸:۰۳
کد مطلب : ۲۵۷۸۴۳

با واکسیناسیون حدود نیمی از شهروندان؛ کسب‌وکار در اسرائیل به حالت عادی بازگشت

گروه بین‌الملل: با نزدیک شدن آمار افراد واکسینه شده در اسرائیل به حدود ۵۰ درصد، بیشتر کسب‌وکارها در این کشور از امروز یکشنبه، سوم اسفند، کار خود را به صورت عادی از سر گرفتند.
شادی یک تیم پزشکی در اسرائیل پس از دریافت دوز واکسن فایزر
شادی یک تیم پزشکی در اسرائیل پس از دریافت دوز واکسن فایزر
بنا بر گزارش‌ها، ورود به همه فروشگاه‌ها از روز یکشنبه برای همگان آزاد و عادی شده است اما ورود به باشگاه‌های ورزشی و تئاترها تنها با نشان دادن «کارت سبز» میسر است. این «کارت سبز» برای کسانی صادر می‌شود که یا واکسینه شده‌اند یا در دوره مصونیت پس از بهبودی از بیماری کرونا به‌سر می‌برند. وزارت بهداشت اسرائیل برای این منظور اپلیکیشنی ترتیب داده که به پرونده‌های پزشکی افراد مرتبط است.
برخی از تدابیر فاصله‌گذاری اجتماعی هرچند در اسرائیل همچنان برقرار است که بیشتر مربوط به تجمعات بزرگتر مانند عروسی‌ها و آیین‌های مذهبی می‌شود. اسرائیل از اولین کشورها در خاورمیانه بود که به واکسیناسیون انبوه شهروندان خود اقدام کرد. ویروس کرونا رسماً از ۲۳ بهمن پارسال در اسرائیل شناسایی شد و این کشور واکسینه کردن مردم خود را از ۲۹ آذر امسال، (۱۹ دسامبر ۲۰۲۰)، با واکسن فایزر آغاز کرد. به نوشته شبکه خبری الجزیره، دولت اسرائیل با شرکت آمریکایی فایزر توافقی امضا کرده تا در ازای ارسال اطلاعات پزشکی مربوط به اثرات این واکسن بر روی شهروندان، مقادیر انبوه دیگری واکسن از فایزر دریافت کند. جمعیت اسرائیل ۹ میلیون نفر است و وزارت بهداشت این کشور اعلام کرده که اکنون بیش از ۴۵ درصد از آنها دوزهای واکسن فایزر دریافت کرده‌اند. داده‌های وزارت بهداشت اسرائیل نشان می‌دهد که این واکسن موفق شده خطر ابتلای افراد به کرونا را تا ۹۵.۸ درصد کاهش دهد.
با ادامه این روند، نخست‌وزیران اسرائیل و یونان نیز توافق کرده‌اند که گردشگری شهروندان واکسینه‌شدهٔ دو کشور بدون نیاز به تست کرونا یا الزام به قرنطینه شدن از سر گرفته شود. در میان کشورهای خاورمیانه، به‌جز اسرائیل، کشورهای عربستان و امارات متحده و چند کشور دیگر زدن واکسن به شهروندان خود را از مدتی پیش آغاز کرده‌اند؛ ایران از این نظر در منطقه در وضعیت خوبی قرار ندارد و با وجود اعلام آغاز واکسیناسیون عمومی، ایران هنوز نتواسته است واکسن کرونا در تعداد زیاد وارد کند. ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، روز یک‌شنبه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چقدر احتمال دارد واکسیناسیون عموم مردم تا پیش از برگزاری انتخابات برگزار شود گفت: «تا پایان امسال گروه اول شامل یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر واکسینه می‌شوند و بخش قابل توجهی از گروه دوم نیز تا انتخابات واکسینه خواهند شد و بعد واکسیناسیون گروه سوم و چهارم انجام می‌شود.» با وجود ساخت و استفاده گسترده از واکسن‌های مختلف در کشورهای گوناگون جهان، ایرج حریرچی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران درباره «واکسن ایران و کوبا» مدعی شد که «واکسن مشترک ایران و کوبا جلوتر از بقیه واکسن‌ها به نتیجه خواهد رسید و جلوتر از همه واکسن‌ها مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و ممکن است قبل از اردیبهشت وارد فاز اجرایی شود.» او توضیحی در مورد جزئیات این اظهارات خود نداد.
برچسب ها: واكسیناسیون
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها