به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۰۶
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۲/۰۴ ساعت ۰۸:۲۲
کد مطلب : ۲۵۷۸۶۱
توافق سه ماهه ایران و آژانس برای ادامه فعالیت‌های نظارتی

كاهش دسترسی بازرسان آژانس به تاسیسات ایران

كاهش دسترسی بازرسان آژانس به تاسیسات ایران
گروه سیاسی: ایران و آژانس بین ‌المللی انرژی اتمی از دستیابی به یک تفاهم نامه جدید برای ادامه فعالیت‌های نظارتی 'ضروری' آژانس در این کشور به مدت سه ماه خبر دادند.
این خبر در پی سفر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس به تهران و دیدار او با علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران،‌ در یک بیانیه مشترک اعلام شد.
رافائل گروسی پس از بازگشت به وین به خبرنگاران گفت که گفتگوهای او با مقامات ایرانی یک «نتیجه خوب و معقول» ایجاد کرده است که «وضعیت را فعلا نجات می‌دهد.»او افزود: «ما توافق كردیم كه می‌خواهیم تفاهمی را كه به دست آوردیم به طور مداوم مورد بررسی قرار دهیم، بنابراین اگر بخواهیم آن را به حالت تعلیق درآوریم یا تمدید كنیم، این كار قابل انجام است.»رافائل گروسی گفت: «امید آژانس بین المللی انرژی اتمی این بوده است كه بتواند شرایطی را كه بسیار ناپایدار بود تثبیت كند و من فكر می‌كنم که این تفاهم فنی این كار را انجام می‌دهد تا مشورت‌های سیاسی  در سطوح دیگر نیز انجام شود.»
در بیانیه دو طرف آمده است که سازمان انرژی اتمی ایران به آژانس اطلاع داده است که از روز ۲۳ فوریه (پنجم اسفند) با هدف اجرای یک قانون مجلس ایران اقدامات داوطلبانه پیش بینی شده در توافق هسته‌ای (برجام) را متوقف می‌کند. مهلت ایران به آمریکا برای لغو تحریم‌ها روز یکشنبه  تمام شد و طبق اعلام مقامات در تهران، ایران از سه شنبه (۵ اسفند) پروتکل الحاقی و بازرسی سرزده بازرسان آژانس از مراکز هسته‌ای را متوقف خواهد کرد.
بیانیه می‌افزاید که ایران و آژانس در عین حال توافق کرده اند که جمهوری اسلامی به اجرای کامل و بدون محدودیت توافقنامه پادمان جامع خود با آژانس بین المللی انرژی اتمی مانند گذشته ادامه خواهد داد.دو طرف همچنین درباره یک تفاهم نامه فنی موقت دو جانبه توافق کردند که به موجب آن آژانس به فعالیت‌های «ضروری» خود برای راستی آزمایی و نظارت بر مراکز هسته‌ای ایران تا حداکثر ۳ ماه ادامه خواهد داد.
در این بیانیه آمده است:سازمان انرژی اتمی ایران (سازمان) و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (آژانس) روح همکاری و اعتماد متقابل تقویت شده که به بیانیه مشترک ۵ شهریور ۱۳۹۹ در تهران منجر شد و اهمیت تداوم آن همکاری و اعتماد را مورد یادآوری و تایید مجدد قرار دادند.سازمان، آژانس را مطلع کرد که به منظور پایبندی به قانون مصوب مجلس شورای اسلامی (قانون) تحت عنوان «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» (قانون)، ایران اجرای اقدامات داوطلبانه، آنگونه که در برجام آمده است، را از ۵ اسفند ۱۳۹۹ متوقف خواهد کرد.
 با در نظر گرفتن موارد فوق و به منظور تداوم فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارت آژانس، سازمان و آژانس نسبت به موارد زیر توافق کردند:۱. ایران به اجرای کامل و بدون محدودیت موافقتنامه جامع پادمان خود با آژانس، همانند قبل، ادامه خواهد داد.۲. یک تفاهم فنی دوجانبه موقت، سازگار با قانون، که به موجب آن آژانس به فعالیت‌های ضروری راستی آزمایی و نظارت خود (طبق فهرست فنی پیوست) برای مدت تا سه ماه ادامه خواهد داد.۳. مرور منظم این تفاهم فنی با هدف اطمینان از حصول به اهداف آن.گفتنی است در همین خصوص، سازمان انرژی اتمی ایران درباره تفاهمات مشترک با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیانیه‌ای به این شرح صادر کرد:«سفر مدیرکل آژانس به ایران بر اساس درخواست ایشان بود که مورد پذیرش جمهوری اسلامی ایران نیز واقع شد.
در گفت‌وگوها، آژانس بر ضرورت احترام به قانون مجلس و اجرای آن تاکید کرد به طوری که در بیانیه نیز انعکاس داشته است.ایران و آژانس تفاهم کردند اجرای پروتکل الحاقی و دسترسی‌های برجامی به طور کامل متوقف شود و صرفا تعهدات پادمانی ایران اجرا می‌شود. بر این اساس، طبق قانون مجلس هیچ دسترسی فراپادمانی به آژانس اعطا نخواهد شد و هیچگونه بازرسی فراپادمانی نیز انجام نمی‌شود.مقصود از تداوم راستی آزمایی و نظارت ضروری که در بند ۲ بیانیه آمده، همانطور که در پیوست توافق شرح داده شده، این است که ایران به مدت ۳ ماه اطلاعات برخی فعالیت‌ها و تجهیزات نظارتی را که در پیوست مشخص شده ضبط کرده و نزد خود نگه خواهد داشت. در این مدت، آژانس به این اطلاعات هیچ دسترسی نخواهد داشت و اطلاعات منحصرا نزد ایران باقی می‌ماند. چنانچه ظرف ۳ ماه تحریم‌ها به طور کامل لغو شد، ایران این اطلاعات را در اختیار آژانس می‌گذارد، در غیر این صورت اطلاعات برای همیشه پاک خواهد شد.
به دلیل ملاحظات حفاظتی و ضرورت پنهان ماندن مکان تاسیسات کلیدی ایران، پیوست بیانیه که شامل فهرست این تاسیسات است، محرمانه خواهد ماند.»
ظریف: ضرب الاجل مجلس موضوعی داخلی است
وزیر خارجه ایران درباره فرجه مجلس برای پنجم اسفند گفت: این موضوع "یک ضرب الاجل برای جهان نیست و یک اولتیماتوم نیست. این یک موضوع داخلی بین مجلس و دولت است."
محمد جواد ظریف درباره سفر رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران و دیدارش با او اضافه کرد: ما با آقای گروسی درباره همه مسائل مهم مذاکره می‌کنیم و اجازه نخواهیم داد که فیلم‌های دوربین‌هایی را که در مراکز [هسته‌ای] ما نصب هست، دریافت کنند.



 
برچسب ها: برجام
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها