به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۰۹:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۲/۰۴ ساعت ۰۹:۰۲
کد مطلب : ۲۵۷۸۷۹

نبود داوطلب در رشته‌های دستیاری پزشکی

نبود داوطلب در رشته‌های دستیاری پزشکی
گروه جامعه: دبیرکل انجمن اسلامی جامعه پزشکی در سخنانی با اشاره به موانع و مشکلات نیروی انسانی حوزه پزشکی به‌خصوص جوانان گفت: «فشارهای بیش از حد امید و انگیزه را از این نسل گرفته و بسیاری در مسیر مهاجرت قرار گرفته‌ یا به کارهای دیگر روی آورده‌اند. همچنین بسیاری از رشته‌های دستیاری بدون داوطلب شده‌اند؛ چون اجبار به طی مسیر طرح‌های متعدد و طولانی خارج از مرکز و جدایی از خانواده با شرایط کاری سخت، تاب و تحمل را از جامعه جوان پزشکی گرفته است».محمدرضا ظفرقندی که در بیست‌وهشتمین مجمع عمومی این حزب صحبت می‌کرد، در شروع سخنان خود گفت:‌ «امروز در حالی بیست‌و‌هشتمین مجمع عمومی انجمن اسلامی جامعه پزشکی را برگزار می‌کنیم که حدود 30 سال از تأسیس آن می‌گذرد. این انجمن در تمام این سال‌ها در کنار مردم و از گروه‌های مؤثر و فعال جبهه اصلاحات در عرصه‌های مختلف بوده و در فراز‌و‌نشیب‌های تاریخی و سیاسی و در آزمون‌های سخت، همواره در مسیر سبز امید و برای اصلاح امور گام برداشته است».

ظفرقندی افزود:‌ «در سالی که گذشت توفان سهمگین پاندمی کرونا، جامعه بشری را با بحرانی عظیم مواجه ساخت و صدها هزار انسان را به کام مرگ کشید. نحوه مقابله و مدیریت این بحران در کشورهای مختلف نمونه بارزی از اهتمام و احترام حکومت‌ها به حقوق انسان‌ها و سلامت مردم در آن کشورها بوده و شاخص‌هایی چون میزان ابتلا، تعداد مرگ‌و‌میر، نسبت تعداد تست به جمعیت و تأخیر در تهیه واکسن، در ارزیابی مدیریت کرونا، نشانگر عملکرد واقعی حاکمیت‌هاست.توجه و رسیدگی به عواقب و تبعات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و آسیب‌های روانی ناشی از این بحران در کنار تأمین سلامت مردم از مهم‌ترین اموری است که در یک حکمرانی خوب با تکیه بر اعتماد عمومی و سرمایه‌های اجتماعی و استفاده از نهادهای مدنی، خرد جمعی و تخصص دانشمندان مورد اعتماد مردم قابل‌حل‌وفصل خواهد بود».

وی همچنین افزود:‌ «قطع زنجیره این بیماری که صرفا از طریق تهیه فوری و بدون تأخیر واکسن معتبر برای مردم و گروه‌های آسیب‌پذیر میسر است، باید فارغ از مسائل سیاسی و ایدئولوژیک به‌عنوان مقوله‌ای حیاتی و مصلحتی ملی در اولویت کاری مسئولان امر قرار گیرد. باید با احترام به دانش بشری و خردمندانه بپذیریم که پاندمی کرونا به مرزها و سیاست‌ها احترام نمی‌گذارد و تا همه در امان و سلامت نباشند، هیچ‌کس در امان نخواهد بود».دبیرکل انجمن اسلامی جامعه پزشکی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع انتخابات سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت‌: «‌اینک پس از گذشت 42 سال از پیروزی انقلاب و در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری سال1400 قرار گرفته‌ایم. ما به یاد داریم که از ابتدا پایه و اساس این انقلاب، اتکا و اعتماد به مردم و خواست اصلی مردم، آزادی و جمهوریت و تأمین قاعده حکومت بر اساس رأی آزاد مردم بوده است.

امروز این دایره که هرروز تنگ‌تر و جمع محدودتری را شامل می‌شود. با این نگرش امکان حضور و تنوع افکار و آرا در انتخاب‌شوندگان و انتخاب‌کنندگان از بین رفته است و این نوع نظارت انگیزه شرکت و مشارکت را به حداقل رسانده است». وی افزود‌: «به اعتقاد انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران، گسست نسلی و بحران اعتماد و کاهش سرمایه اجتماعی که ناشی از این‌گونه رفتارهاست، بزرگ‌ترین بحران امروز کشور ایران است.امروز آنچه مهم و علاج واقعه است «دولت منتخب همه جوانان و متکی به آرای عامه مردم و معتقد به تقدم مصالح ملی بر همه امور دیگر است». فراموش نکنیم ماندگاری درخشان و یاد نیک دولت محمد مصدق و محمد خاتمی به خاطر اتکا به آرای مردم و جوانان این مرز‌و‌بوم و بسط آزادی‌ها و حرکت در جهت منافع و مصالح ملت بوده است».ظفرقندی در ادامه همچنین تأکید کرد:‌ «شوربختانه و غمگنانه، امروز هم هر‌چند تکراری اما باید گفت: نیاز حیاتی امروز و فردای ملت ایران گسترش عدالت، رفع فقر و بهبود شرایط اقتصادی، ایجاد رفاه، معیشت متناسب و درخور شأن ایرانیان است. پیش‌نیاز قطعی اصلاح امور اقتصادی و اجتماعی، ایجاد صلح، ثبات، آرامش و حرکت در چارچوب‌های علمی و تخصصی بر اساس منافع ملی است.

دبیرکل انجمن اسلامی جامعه پزشکی همچنین اظهار کرد:‌ «اگرچه نفس انتخابات در فضای دموکراسی اهمیت ویژه‌ای دارد ولی مهم‌تر از آن کیفیت و میزان مشارکت مردم و تدارک حضور تفکرات مختلف و تضارب آرا در انتخابات است. آینده کشور در گرو اصلاح شرایط موجود و حرکت به‌سوی گفتمانی آزاد، رشد اقتصادی ملموس و توجه به خواسته‌های عموم مردم به‌ویژه جوانان کشور است.اصلاح ساختارها و بازنگری قانون اساسی در جهت پاسخ‌گو‌کردن همه مسئولان نیاز قطعی امروز و فردای مردم و کشور ایران است. مهاجرت جوانان و نخبگان و خروج سرمایه‌های اصلی کشور فریادی است که باید شنیده شود و علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد». محمدرضا ظفرقندی در بخش پایانی صحبت خود نیز گفت: «در حیطه پزشکی و سلامت مردم هر سه ضلع به هم پیوسته مثلث اصلاح و بهبود امور شامل ساختار نظام سلامت، اقتصاد سلامت و نیروی انسانی ماهر، نیازمند توجه ویژه و ترمیم فوری نقاط ضعف است.

عدم تطابق رشد هزینه‌ها و تورم با سهم سلامت از GDP و عدم تکافوی بودجه‌های تخصیص‌یافته به بیمه‌ها در آینده نزدیک به تخریب قواعد اقتصاد سلامت و کاهش کیفیت خدمات و آسیب‌پذیری زیرساخت‌های بخش سلامت خواهد انجامید. علی‌رغم تأکید مکرر برنامه‌های توسعه و قوانین مصوب سازوکار نظام ارجاع و پزشک خانواده و قاعده‌مندکردن هزینه‌های بخش سلامت از طریق فرایند ارجاع و پرونده الکترونیک و ناکارآمدی سیستم در عمل و اجرا، پیشرفت فرایندهای اصلاحی و قانونی را کند و در بسیاری از امور متوقف کرده است.نیروی انسانی ارزشمند حوزه پزشکی به‌ویژه جوانان پرتلاش این بخش که سرمایه‌های اصلی این مملکت هستند، با موانع بسیار و فشار بیش از حد امید و انگیزه را از دست داده و بسیاری در مسیر مهاجرت پرخسارت و بعضی به کارهای دیگر روی آورده‌اند. بسیاری از رشته‌های دستیاری بدون داوطلب شده‌اند.اجبار به طی مسیر طرح‌های متعدد و طولانی خارج از مرکز و جدایی از خانواده با شرایط کاری سخت نوعی بیگاری است که امروز تاب‌و‌تحمل را از جامعه جوان پزشکی سلب کرده است. اصلاح و رفع موانع و مشکلات فوق و حرکت علمی در جهت مبانی قانونی و تحکیم ضوابط ساختاری نظام سلامت و امید و ایجاد انگیزه برای کادر خدوم درمان ضرورت امروز نظام سلامت است».
مرجع : روزنامه شرق
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها