به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۲/۰۴ ساعت ۱۲:۳۲
کد مطلب : ۲۵۷۹۵۶

زبانشناس وشرق‌شناس شهیرگرجستانی درگذشت

زبانشناس وشرق‌شناس شهیرگرجستانی درگذشت
گروه فرهنگی: تاماز گامقرلیدزه، زبانشناس و شرق‌شناس مشهور گرجی که سال‌ها نماینده مجلس این کشور نیز بود، درگذشت. تاماز گامقرلیدزه، زبانشناس و شرقشناس مشهور گرجی ۱۵ فوریه ۲۰۲۱ برابر ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ در سن ۹۱ سالگی درگذشت. گامقرلیدزه برای مدت طولانی ریاست انستیتوی شرق شناسی تفلیس به نام گیورگی تسرتلی و تا پایان عمر ریاست شورای علمی این موسسه را بر عهده داشت. وی جوایز و مدال‌های معتبر علمی متعددی را به خود اختصاص داده بود.از زمان اتحاد جماهیر شوروی، گامقرلیدزه مشهورترین و معتبرترین دانشمند گرجی در جهان بود. او همچنین بسیاری از دانشمندان گرجی را تربیت کرده است. در سال ۲۰۰۵، گامکرلیدزه به عنوان رئیس آکادمی ملی علوم گرجستان انتخاب شد، این سمت را تا سال ۲۰۱۳ حفظ کرد. وی به عنوان عضو افتخاری تعدادی از انجمن‌های علمی معتبر خارج از کشور انتخاب شده بود. دکتری افتخاری از سوی دانشگاه‌های بن (آلمان) و شیکاگو (آمریکا) به وی اعطاء شده بود. وی از سال ۱۹۸۶ تا ۱۹۸۸ رئیس انجمن زبانشناسی اروپا بود.
 
در سال‌های ۱۹۹۰-۱۹۹۱ وی عضو شورای عالی جمهوری گرجستان بود: عضو کمیسیون فرهنگ، آموزش و علوم حزب کمونیست گرجستان. همچنین در تدوین قانون احیای استقلال دولت گرجستان (۹ آوریل ۱۹۹۱) نقش برجسته داشته است. از دیگر سمت‌های وی می‌توان به این موارد اشاره کرد: عضو شورای دولتی جمهوری گرجستان (۱۹۹۲)؛ نماینده مجلس سوم گرجستان در سال‌های ۱۹۹۲-۱۹۹۵، رئیس کمیسیون امور خارجه. عضو پارلمان گرجستان چهارم در سال های ۱۹۹۵-۱۹۹۹ و عضو پارلمان گرجستان در پنجمین دوره در سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۴.
یکی از مهمترین آثار گامقرلیدزه در زمینه مطالعات هند و اروپایی جهان بود، تحقیقات بنیادی وی «زبان هند و اروپایی و هندو اروپایی» است که با همکاری ویاچسلاو ایوانف تألیف شده است (Tt. I-II، ۱۹۸۴).پیش از درگذشت وی، در تاریخ ۱۳ فوریه، به ابتکار وزیر آموزش، علوم، فرهنگ و ورزش گرجستان میخائیل چخنکل، «جایزه تاماز گامقرلیدزه» بدلیل دستاوردهای برجسته و سهم استاد در زبانشناسی تاسیس شد. علاوه بر این، اعلام شد که کمیته‌ای به نام Tamaz Gamkrelidze در دانشگاه دولتی تفلیس تشکیل شود و اعطای بورسیه تحصیلی برای دانشجویان به نام وی صورت پذیرد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها