کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

شخصیت دلفین‌ها شبیه به انسان است!

4 اسفند 1399 ساعت 12:45


گروه علمی: یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که دلفین‌ها دارای ویژگی‌های شخصیتی بسیار شبیه به انسان‌ها و دارای کنجکاوی و جامعه پذیری مشترک با ما هستند.دلفین‌ها موجوداتی دلنشین، بازیگوش و کاملاً تعاملی هستند. اکنون یک مطالعه جدید نشان داده است که این حیوانات علاوه بر این ویژگی‌ها، دارای ویژگی‌های شخصیتی کاملاً شبیه به انسان نیز هستند.این تحقیق که در سال ۲۰۱۲ آغاز شد، ۱۳۴ دلفین پوزه‌بطری معمولی نر و ماده را در هشت زیستگاه در سراسر جهان مورد ارزیابی قرار داد و نشان داد که آنها دارای چندین ویژگی بسیار شبیه به انسان، به ویژه کنجکاوی و جامعه‌پذیری هستند.دلفین پوزه‌بطری معمولی شناخته شده‌ترین عضو خانواده دلفین‌سانان و از گونه دلفین‌هایی است که به وفور در آکواریوم‌های دنیا جهت عملیات نمایشی به کار گرفته می‌شود.این یافته، محققان را به فکر فرو برد که این شباهت‌ها هنگامی که دلفین‌ها و انسان‌ها در زیستگاه‌های متفاوتی تکامل یافته‌اند، چگونه به وجود آمده است؟

دکتر "بلیک مورتون" روانشناس دانشگاه "هال" و سرپرست این مطالعه گفت: دلفین‌ها حیوانات ایده‌آلی برای این نوع مطالعه بودند، زیرا دلفین‌ها مانند پستانداران باهوش و اجتماعی هستند. ما استدلال کردیم که اگر عواملی از جمله هوش و ذکاوت در شکل‌گیری شخصیت موثر است، پس دلفین‌ها باید از ویژگی‌های شخصیتی مشابه با نخستیان یا نخستی‌سانان برخوردار باشند.وی افزود: دلفین‌ها مانند بسیاری از نخستی‌های بزرگ، دارای مغزی هستند که به طور قابل توجهی بزرگتر از آن چیزی است که بدن آنها برای عملکردهای اساسی بدن نیاز دارد. این مقدار اضافی از مغز در آنها اساساً توانایی آنها را در هوشمند بودن افزایش می‌دهد و گونه‌های هوشمند نیز اغلب بسیار کنجکاو هستند.

نخستی‌سانان یا نخستی‌ها (Primates) یکی از راسته‌های پستانداران از فرورده جفت‌داران است که شامل تمامی میمون‌ها، کپی‌ها و انسان می‌شود. این راسته از جمله گروه‌های بسیار متنوع و پرجمعیت در میان پستانداران است و تاکنون بیش از ۳۵۰ گونه از نخستی‌ها شمارش شده‌اند.در نخستی‌سانان نیمکره‌های مغز بسیار توسعه یافته است. چشم‌ها در جلوی سر واقع شده‌اند. انگشت شست در پا یا دست طوری قرار گرفته که گرفتن اجسام را امکان‌پذیر می‌سازد. این انگشت در مقابل چهار انگشت دیگر قرار می‌گیرد.کوچکترین عضو نخستی‌ها تنها ۵۵ گرم وزن دارد و بزرگترین‌شان (گوریل پشت‌نقره‌ای) تا ۲۵۰ کیلوگرم وزن پیدا می‌کند.

نخستی‌ها به خاطر ساختارهای اجتماعی پیچیده و هوش‌شان شناخته شده هستند. چنین چیزی به آن‌ها امکان می‌دهد تا تجربه به دست بیاورند و آن را به نسل پس از خود منتقل کنند. همه آن‌ها دوره‌ای طولانی از نگهداری از فرزند دارند که طی آن مادر تجربه‌های خود را به فرزندان خود آموزش می‌دهد. انتقال نسل به نسل آموخته‌ها و تجربه‌ها باعث پدید آمدن فرهنگ شده‌ است؛ چیزی که در بعضی اعضای این گروه همچون انسان‌ها بیشتر دیده می‌شود.

"مورتون" تحقیقات خود را بر اساس پنج ویژگی انجام داد که گمان می‌رود اساس شخصیت انسان است. این ویژگی‌ها شامل پذیرا بودن، وظیفه شناسی، برون گرایی، موافقت پذیری و روان‌رنجوری است. البته "مورتون" تأکید می‌کند که شخصیت انسان‌ها و دلفین‌ها دقیقاً مطابقت ندارد، اما دارای برخی از صفات مشابه هستند.وی گفت: من نمی‌خواهم مردم سوءتعبیر کنند و بگویند انسان و دلفین از ویژگی‌های شخصیتی یکسانی برخوردارند، چرا که نیستند. آنها فقط در بعضی موارد بسیار شبیه به ما هستند.وی توضیح داد که هنوز کاملاً درک نشده است که چرا رفتار انسان به آن پنج ویژگی خلاصه می‌شود و یکی از راه‌های جستجو برای درک این مسئله، مطالعه حیوانات است.وی می گوید: تحقیقات زیادی روی نخستی‌ها انجام شده است، بنابراین ما تصمیم گرفتیم کاری متفاوت انجام دهیم و دلفین‌ها را بررسی کنیم. هیچ کس قبلاً شخصیت دلفین‌ها را به روشی که ما مطالعه کرده‌ایم، مطالعه نکرده است.


کد مطلب: 257962

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/257962/شخصیت-دلفین-ها-شبیه-انسان

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir