کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

اپراتورهای تلفن همراه کم‌فروشی می‌کنند؟

4 اسفند 1399 ساعت 17:35


گروه اقتصادی: چندی پیش سایت آی‌تی‌ ایران رویداد آنلاینی را با عنوان «کیفیت اینترنت ایران» برگزار کرد. مرتضی زندیه، بنیان‌گذار پلتفرم زلکا در این رویداد، تحلیلی آماری از وضعیت موجود کیفیت اینترنت را از نگاه کاربران نهایی ارایه کرد.در این میان محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم این گزارش را در صفحه شخصی خود منتشر کرد. این گزارش نشان می‌دهد که ۱۹درصد کاربران به کیفیت (شامل سرعت پایین، مشکلات فنی و زیرساخت) و ۸۱ درصد آنها به قیمت (به معنای محاسبه ترافیک و تعرفه‌های بالا) اعتراض دارند.البته در ماه‌های نخست سال جاری هم، حذف بسته‌های پرطرفدار و گران‌فروشی همراه اول و ایرانسل، چنان انتقاداتی را در فضای مجازی برانگیخت که وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به عنوان نهاد رگولاتور ناچار به ورود به مساله و توقف آن شدند.حتی همان زمان، پرونده‌ای علیه اپراتورهای متخلف در تعزیرات گشوده شد، اما آنگونه که روزنامه خراسان چندی پیش اعلام کرد، این پرونده بدون اینکه به نتیجه مشخصی منجر شد، مختومه اعلام شده است؛ چرا که اپراتورها با ارائه بسته‌های هدیه به کاربران، تخلف خود را جبران کرده‌اند!
با این حال کاربران همچنان می‌گویند بسته یک ماهه می‌خرند و چند روزه تمام می‌شود؛ برخی از آنها معتقدند یا حجم بسته‌ها کمتر از میزانی است که اعلام می‌شود یا تعرفه‌ها بی‌سر و صدا افزایش یافته است.

پای مدیریت مصرف در میان است؟
پیمان قره‌داغی، مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف‌کننده رگولاتوری، هر دو مورد را رد می‌کند و ماجرا را به مدیریت مصرف اینترنت از سوی خود کاربران مرتبط می‌داند. او  می‌گوید: سازمان تنظیم مقررات، به صورت مستمر و در کل کشور، عملکرد اپراتورها را رصد می‌کند؛ در صورتی که آنها تخلفی انجام داده باشند، با آنها برخورد می‌شود اما معمولا مغایرتی نیست و اپراتورها کم‌فروشی نمی‌کنند.به گفته، قره‌داغی دستگاه‌های موبایل و اپ‌هایی که روی آنها نصب شده به‌روزرسانی‌هایی دارد که ممکن است کاربران متوجه آن نشوند یا مدیریت دقیقی نداشته باشند؛ این موارد باعث مصرف حجم آنها می‌شود. گاهی نیز افراد در شبکه‌های اجتماعی وقت می‌گذرانند و به میزان نتی که مصرف می‌کنند توجه‌ای ندارند.

البته این گفته‌ها در حالی است که بسیاری از اپ‌ها و برنامه‌های موجود در تلفن همراه کاربران، بدون خواست آنها به روز نمی‌شود. این مقام مسئول در ادامه تاکید می‌کند که اپراتوها موظفند میزان مصرف کاربران را به ازای هر اتصال و قطع آن، در پنل کاربری آنها نمایش دهند و افراد می‌توانند مصرف خود را از این طریق مدیریت کنند.
اپراتورها ارزان‌فروشی می‌کنند!قره‌داغی موضوع افزایش قیمت را نیز رد می‌کند و می‌گوید رگولاتوری روی این موضوع به صورت مستمر نظارت دارد. به گفته او، برای اپراتورهای سیار سقف و کف قیمتی مشخص شده است که برای سیم‌کارت‌های اعتباری سقف قیمت برای ترافیک بین‌الملل حدود ۶۲ هزار و برای سیم‌کارت‌های دائمی حدود ۴۲ هزار تومان است؛ این تعرفه‌ها باید برای ترافیک داخلی باید یک دوم محاسبه شود.رگولاتوری کف قیمت اینترنت سیار را نیز یک چهاردهم این تعرفه‌ها مشخص کرده و قره‌داغی مدعی است که اپراتورها نه تنها گران‌فروشی ندارند که حتی گاهی این کف قیمتی را نیز رعایت نمی‌کنند؛ به گونه‌ای که بسته‌هایی را با تعرفه‌های پایین‌تر از حد قانونی تعریف می‌کنند.

اینترانت در کار نیست
مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف‌کننده رگولاتوری، همچنین دو موضوع رعایت نشدن تعرفه‌های ترافیک داخلی و بین‌المللی از سوی اپراتورها و اختلال در بارگذاری سایت‌های خارجی و آزمایش گاه به گاه اینترانت از سوی شرکت‌های اینترنتی را نیز تکذیب می‌کند.این در حالی است که در مورد تخلف در محاسبه ترافیک داخلی مثال‌های نقضی وجود دارد؛ از جمله ماجرای پخش سریال قورباغه با ترافیک بین‌الملل در روزهای گذشته یا محاسبه ترافیک بین‌الملل برای تماس تصویری از طریق پیام‌رسان سروش، در اردیبهشت امسال از جمله این موارد هستند.
موضوع اختلال اینترنت نیز هر از گاهی خبرساز می‌شود و صدای اعتراض کاربران را بلند می‌کند. به گفته قره‌داغی، چنین مشکلاتی ممکن است بر اثر وقوع شرایط اضطراری و قطع برق رخ دهد ولی این به معنای مسدودسازی تعمدی ترافیک بین‌الملل نیست.او البته می‌پذیرد که در برخی حوزه‌ها مشکلاتی وجود دارد و نمی‌توان منکر آن شد؛ سازمان تنظیم مقررات نیز با برخی از این موضوع‌ها موافق نیست اما اختیاری در مورد آنها ندارد. به گفته این مقام مسئول، افراد می‌توانند هر مساله‌ای را از طریق مرکز تماس اپراتورها و شرکت‌های اینترنتی پیگیری کنند و اگر از پاسخ آنها قانع نشدند، شکایت خود را در سامانه ۱۹۵ ثبت کنند.


کد مطلب: 258037

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/258037/اپراتورهای-تلفن-همراه-کم-فروشی-می-کنند

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir