به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۲/۰۴ ساعت ۱۹:۳۶
کد مطلب : ۲۵۸۰۷۱

پرونده جشنواره مجازی موسیقی فجر بسته شد

پرونده جشنواره مجازی موسیقی فجر بسته شد
گروه فرهنگی: مراسم اختتامیه سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر دوشنبه ـ چهارم اسفند ماه ـ در تالار وحدت برگزار شد.به گزارش ایسنا، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید محمد مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت ارشاد، محمد اله‌یاری مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد، حسن ریاحی دبیر جشنواره، مهدی افضلی مدیرعامل بنیاد رودکی و نیکنام حسینی‌پور مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت، از حاضران در مراسم بودند.در بخشی از این مراسم، پیام ویدیویی سید محمد مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت ارشاد، محمد اله‌یاری مدیرکل دفتر موسیقی و حسن ریاحی دبیر جشنواره پخش شد.
متن پیام تصویری سید محمد مجتبی حسینی، معاون امور هنری وزارت ارشاد به این شرح است:«یک سال سخت را پشت سر گذاشتیم سالی که مهمان ناخوانده کرونا با آفات متعدد و ابتلائات بسیارش زمینه فعالیت‌های هنری را بسیار محدود کرد سالی که فعالیت‌های هنری به دلیل مراعات ناگزیری که باید برای حفظ سلامتی می‌داشت، محدود برگزار شد یا برگزار نشد و به خاطر همین موضوع شاید رویدادهای موسیقی آسیب بسیار جدی‌تری را تجربه کردند.گرچه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به بضاعت مزجات کوشید تا رویدادها و اجراها و کنسرت‌هایی را برای پاسداشت هنر موسیقی به‌خصوص موسیقی اصیل ایرانی تمهید کند و آن‌ها را از فرصت فضای مجازی به سمع و نظر مخاطبان برساند. امیدوارم بر اثر این صبر نوبت ظفری در پیش رو باشد و سال آینده با محدود شدن و رفع این بیماری دوباره فضای هنر و فعالیت هنرمندان رونق و شکوه پیشین خود را باز بیابد و اعتلای بیشتری و بهتری شاهد باشیم.از تمامی همکاران عزیز و ارجمندم، دوستانی که ستاد برگزاری سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر را اداره کردند و از تمام دست‌اندرکاران و همراهان صمیمانه تشکر می‌کنم.»
 
متن پیام تصویری محمد اله‌یاری مدیرکل دفتر موسیقی به شرح زیر است:
«از آغازین روزهای شیوع کرونا هنرمندان شریف این مرز و بوم رسالت اجتماعی خود را به جا آوردند و با تولید و خلق آثار مختلف به یاری کادر درمان و همین‌طور مردم عزیزمان شتافتند و در یک سالی که فعالیت‌های فرهنگی و هنری در کنار بسیاری از فعالیت‌های شغلی دیگر امکان اجرای جمعی نداشت دست به ارائه اثر و خلق اثر زدند.
برای سی و ششمین دوره جشنواره موسیقی فجر هم باید از هنرمندان عزیزی که قبول زحمت کردند و در جشنواره حاضر شدند، شورای محترم سیاست‌گذاری، هیئت‌های مختلف انتخاب و داوری و عزیزانی که کمک کردند، تشکر کنم. علی‌رغم سختی‌هایی که کرونا دارد امسال سعی شد در شکل جدید سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر را برگزار کنیم. همان‌طور که این توفیق حاصل شد جشنواره ملی موسیقی جوان و جشنواره ملی موسیقی نواحی کشور هم برگزار شود.در این دوره بخش رقابتی به جشنواره بازگشت و شاهد رقابت آلبوم‌های فراوانی بودیم، اقبال خوبی از سوی هنرمندان برای حضور و شرکت در بخش اجراهای صحنه‌ای جشنواره شاهد بودیم و جایزه ترانه، جایزه موسیقی و رسانه و بخش پژوهش جشنواره نیز برگزار شد.امید دارم آنچه ماحصل تلاش دبیر محترم، اعضای محترم شورای سیاست‌گذاری، شورای ارزیابی و هیئت انتخاب آثار و گروه‌ها و داوری جشنواره و همکارانم در ستاد برگزاری جشنواره بود مورد نظر مردم عزیز قرار بگیرد. امیدوارم با کم شدن سایه این ویروس از سر کشورمان عموم فعالیت‌های اجتماعی مردم به حالت عادی برگردد و شاهد رونق بیش‌ازپیش فعالیت‌های فرهنگی هنری و اقتصاد هنر باشیم.»

حسن ریاحی، دبیر جشنواره نیز در پیامی تصویری به جشنواره اظهار کرد:
«سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر هم برگزار شد و اینجا لازم می‌دانم از مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین ستاد جشنواره که در این مدت در بخش‌های مختلف زحمت کشیدند تشکر کنم. امسال مسئله مهمی که اتفاق افتاد اعلام مجدد جایزه باربد بود که خیلی استقبال شد، هنرمندان جوان مخصوصاً در بخش آهنگسازی و نوازندگی استقبال کردند و امیدوارم این جایزه ادامه پیدا کند و اگر امکان داشته باشد بخش رقابتی از سال آینده بین‌المللی برگزار شود یعنی هنرمندان خارج از کشور که روی موسیقی ایران کار می‌کنند، آثار خود را ارسال کنند. امیدوارم سال آینده با حل شدن مسئله کرونا بتوانیم جشنواره را وسیع‌تر برگزار کنیم.»

بعد از اتمام پیام‌های تصویری نوبت به بخش جایزه ترانه رسید. داوران این بخش متشکل از عبدالجبار کاکایی، اسماعیل امینی، مجید افشاری، محمدمهدی سیار، حمیدرضا شکار سری، محمدعلی بهمنی و ناصر فیض برای اهدای جایزه به روی سن دعوت شدند.
متن بیانیه جایزه ترانه به شرح زیر است:
«هو السمیع
خدای زیبایی‌ها را سپاس که در چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، جوایز دومین دوره ترانه فجر در این روز به برگزیدگان اهدا می‌شود. در دوره معاصر و به‌ویژه در سال‌های اخیر، ترانه در میان نسل‌های مختلف ایرانیان جایگاهی ارزنده داشته و ساحت‌های گوناگونی از زندگی فردی و اجتماعی ایشان را تحت تأثیر خود قرار داده است. ترانه‌های حماسی، انقلابی، عاشقانه و اجتماعی در روزگار ما همواره مورد توجه اقشار مختلف بوده و در مناسبت‌های مختلف اجرا و زمزمه شده است. آنچه امروز موجب امیدواری است، گرایش جوانان مستعد و علاقه‌مند به سرودن ترانه در موضوعات متنوع است و آنچه موجب نگرانی است فقدان توجه لازم به دانش و آموزش‌های حرفه‌ای و فنی در میان گروهی از ترانه‌سرایان است، به‌گونه‌ای که گاه شاهد ترانه‌هایی با کیفیت نازل از حیث زبانی، ادبی و محتوایی هستیم. هیئت داوران دومین جایزه ترانه فجر امیدوار است تقدیر از برگزیدگان و صاحبان آثار شایسته، موجب تشویق ترانه‌سرایان جوان به سرودن ترانه‌هایی با کیفیت، خلاقانه و هنری در عین مراعات قواعد زبانی و ادبی و نیز حاوی مضامینی نو و اخلاقی گردد. توفیق همگان را از خداوند منان خواستاریم.»
سپس نوبت به اعلام اسامی برندگان این بخش رسید. برگزیدگان بخش جایزه ترانه به شرح زیر است:اهورا ایمان، علیرضا بدیع، زمان نورانی (غایب) و کامران رسول‌زاده.

بعد از پایان بخش جایزه ترانه، پیام تصویری سعید نمکی، وزیر بهداشت به شرح زیر پخش شد.«با سلام به محضر هنرمندان، اصحاب بزرگوار موسیقی کشور و موسیقی جهان که در جشنواره موسیقی فجر کشور امسال شرکت داشتند. بیماری کووید- ۱۹ تحولات عظیمی در عرصه‌های سلامت، اقتصاد، فرهنگ، سیاست و جامعه در دنیا رقم زد. و یکی از آن‌ها این بود که همه امور را به سمت فضای مجازی برد گرچه فضای مجازی به‌عنوان یک ظرفیت بی‌بدیل کمک کرد مردم کمتر از هم دور شوند اما لذت گردهمایی‌ها و هم‌نفسی‌ها را نداشت و این جز اجبار راهی نبود.از همه اصحاب موسیقی که امسال جشنواره را از طریق رعایت پروتکل‌ها و فاصله‌گذاری و در قالب فضای مجازی برگزار کردند، تشکر می‌کنم. به‌شدت دلم تنگ بود برای شنیدن زخمه‌ها، آواها و نواهای سرزمین مادری و همه سرزمین‌هایی که می‌توانند به شکل دلنواز با زخمه‌ها، آواها، نواها و سرودهای دلنشین مایه فرح بخشی جامعه و مردم باشند.

این حرف همواره جریان دارد که آنجا که قلم از نوشتن می‌ماند و زبان از گفتن می‌ایستد موسیقی آغاز می‌شود، موسیقی آغاز زیبایی زندگی است. از عزیزانی که آواها و نواهای دلنواز و روح‌بخش آن‌ها در جان و دل ما ماندگار است و صدای جاودانه آن‌ها همواره در تاریخ این سرزمین خواهد گشت و روح‌افزای همه دل‌های مشتاق و سینه‌های عاشق خواهد بود یاد می‌کنیم و به روح بلند آن‌ها که معمولاً جای آنان در تاریخ این سرزمین به‌آسانی پر نمی‌شود، درود می‌فرستیم.از همه عزیزانی که در برگزاری جشنواره موسیقی فجر پروتکل‌ها را رعایت کردند، سپاسگزاری می‌کنم. ان شاء الله هرچه زودتر با دعای خیر اصحاب هنر و بزرگان موسیقی کشور با پایان دوره سهمگین ویروس کرونا و مشکلاتی که بر مردم ما تحمیل کرد و مدافعان سلامت و عزیزان زیادی از ما گرفت و خانواده‌های زیادی را داغدار کرد و داغ جگرسوز آن‌ها تا آخرین لحظه حیات بر دل بنده به‌عنوان سرباز کوچک نظام سلامت باقی است، بتوانیم در کنار اصحاب موسیقی و هنر کشور پایان این روزهای سخت و ملال‌آور را جشن بگیریم.»بعد از اتمام پیام تصویری وزیر بهداشت برندگان جایزه موسیقی و رسانه هم معرفی شدند.بعد از اتمام این بخش، مستند بزرگداشت‌ محمدرضا اسحاقی گرجی خواننده و نوازنده دوتار گرجی، زنده‌یاد احمدعلی راغب آهنگساز، ملیحه سعیدی نوازنده قانون و حسن ناهید نوازنده نی برای حضار پخش شد و در ادامه استادان موسیقی مورد تقدیر قرار گرفتند.

بعد از بخش بزرگداشت‌ها سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای سخنرانی به روی صحنه دعوت شد.وزیر ارشاد گفت: «موسیقی بخشی از هویت ایرانی است و ایران همزاد نوا و صداست. اگر ما ردپایی در محیط پیرامونی و جهان داریم، هم در ایران فرهنگی و هم در فراایران فرهنگی، بخشی از این دفاع از موسیقی است که ما را به جهان و منطقه وصل کرده و می‌کند. همچنین اگر شعر و ادبیات، فخر و افتخار ایران است، موسیقی حافظه شعر است و شعر هم‌پای موسیقی جاری در زمان و زمانه ایران.»صالحی ادامه داد: «اگر ما به ایران می‌بالیم که ایران یک رنگین‌کمان است. اقلیم‌های گوناگون و زیبایی‌های فراوان بخشی از تنوع اقالیم ایران به رسم و رسوم و فرهنگ و هنر این اقالیم است و موسیقی اقالیم ایران، بخش نمایان این رنگ شاداب ایران است. موسیقی‌های مختلفی که در جای‌جای ایران وجود دارد، به نحوی نما و نمایه ایران عزیز و زیباست. بدین گونه نوا، صدا و موسیقی با پیکره ایران تنیده شده است؛ هم با گذشته تاریخی و هم در اکنون. بنابراین نمی‌توان از ایران این نوا و صدا را جدا کند و ایران را بدون آن تصویر کرد، حتی در دوره کرونا. اینکه در شرایط سخت کرونایی امروز کنار هم قرار گرفته‌ایم و جشن و جشنواره موسیقی را برگزار می‌کنیم، بدان معناست که حتی در سخت‌ترین احوال هم موسیقی از ایران جدا نیست.»

او عنوان کرد: «از همه عزیزانی که این فرصت را فراهم کردند تشکر می‌کنم. هنرمندان عزیزی که در فراخوان این جشنواره حضور پیدا کردند و بیش از ۵۰۰ هنرمندی که در اجراها حاضر شدند و فضای مجازی که یک بستر جدیدی از حضور را در فرادید فرهنگ و هنر ایران گذاشت. اینکه می‌توان سختی‌ها را فرصت ساخت و مجال‌های جدید را برای نواختن و شنیدن پیدا کرد. در همین جشنواره تاکنون حدود دو هزار دقیقه بیش از ۵۰ هزار مخاطب داشته است نمایانگر این است که می‌توان این بستر را جدی‌تر از گذشته داشت و به آن فکر کرد.»بر اساس این گزارش، اجراهای این دوره جشنواره موسیقی فجر طبق تصمیم ستاد برگزاری جشنواره و با توجه به شرایط بیماری کرونا و محدودیت‌های حضور مخاطبان در سالن‌های اجرای موسیقی و به جهت همراهی با مصوبات ستاد ملی کرونا، به‌صورت مجازی پخش ‌شد و هفت سایت شامل جشنواره موسیقی فجر، انجمن موسیقی ایران، تیوال، بیپ تونز، تماشاخونه، گپ فیلم و نواک اجراهای جشنواره را پخش کردند.سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر مجموعاً میزبان ۴۲ اجرا و بالغ بر ۱۸۹۰ دقیقه ضبط در تالار رودکی‌ با حضور ۴۶۴ هنرمند داخلی و ۱۱ هنرمند بین‌المللی بود.
سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر از ۲۸ بهمن آغاز و با معرفی برگزیدگان در چهارم اسفند به پایان رسید.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها