کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

افزایش رفاه شهرنشینان بعد از بحران کووید۱۹

جهان پس از کرونا چگونه خواهد شد؟

ایمنا , 5 اسفند 1399 ساعت 9:35


گروه جامعه: همه‌گیری کرونا در سراسر جهان با وجود همه دردسرها و تلخی‌هایش برای ساکنان زمین، جهان پس از بحران را دستخوش تغییراتی خواهد کرد. طبق پیش‌بینی محققان، شهرها بیشترین تغییر را در دوران پسا کرونا خواهند داشت.حالا دیگر مسئولان و مدیران شهرهای سراسر جهان از مزایای دسترسی حداکثری به فضاهای عمومی آگاه شده‌اند. افزایش گرایش مردم به فضاهای بیرون از خانه و بازگشت مالکیت فضاهای عمومی به پیاده‌ها دستاورد مهمی برای شهرهای جهان خواهد بود.محققان در سراسر دنیا پس از انجام مطالعات متعدد در زمینه میزان تأثیرپذیری شهرها از شیوع بیماری کووید-۱۹ چنین استدلال کرده‌اند که دنیای پساکرونا بسیار متفاوت با جهان ماقبل از آن خواهد بود و شهرنشینان در رفاهی به مراتب بیشتر از قبل به سر خواهند برد. شواهد حاکی است که محدودیت‌های کرونایی و رعایت فاصله اجتماعی، اهمیت فضاهای عمومی را به عنوان مکان‌هایی برای برقراری ارتباطات اجتماعی و برآورده کردن نیازهای اولیه بشر، بیش از پیش به تصویر کشیده و رغبت ساکنان را به حضور در این نقاط شهری افزایش داده است. بدون شک، شهرنشینان با نگرشی متفاوت نسبت به گذشته از فضاهای عمومی، به خصوص پارک‌ها بهره خواهند برد و به این مکان‌ها به عنوان محیط‌هایی ضروری برای افزایش رفاه جسمی و روانی نگاه خواهند کرد.

محبوبیت پارک‌ها بین شهروندان
خود جداسازی اجباری و لزوم رعایت فاصله اجتماعی در دوران پاندمی کووید -۱۹، تنهایی و نگرانی مردم در سراسر دنیا را تشدید کرده است. نتایج حاصل از مطالعات متعدد حاکی است که بروز بسیاری از مشکلات عمده سلامت نظیر افسردگی، بیماری‌های قلبی و کاهش امید به زندگی ارتباط مستقیمی با تنهایی افراد دارد. در چند دهه اخیر، فردگرایی و تکنولوژی‌های جدید در گرایش انسان به تنهایی سهیم بوده است. حتی انجام خریدهای روزانه به صورت اینترنتی، تنهایی و دوری از تعاملات اجتماعی را بیشتر در بین بشر ترویج داده و انسان را به سمت انزوای حداکثری کشانده است. بسیاری از مردم در سراسر دنیا، در قرنطینه‌های دوران کرونا و جداسازی‌های اجتماعی، از بالکن‌ها و حیاط‌ها برای برقراری ارتباط با همنوعان خود بهره برده‌اند. این افراد، ضمن رعایت فاصله مطمئن از یکدیگر، دغدغه تنهایی‌های خود را از طریق گفت‌وگوهای از راه دور با هم به اشتراک گذاشته و از اضطراب‌های ناشی از شیوع بیماری کووید -۱۹ کاسته‌اند.

علاوه بر این، در ایام کرونا فضاهای عمومی و پارک‌ها از محبوبیت بیشتری در بین شهروندان برخوردار شده‌اند چرا که مردم در این مکان‌ها توانسته‌اند با رعایت فاصله لازم از یکدیگر ارتباط برقرار کنند. دسترسی به طبیعت، فضاهای باز گسترده و امکانات ورزشی و تفریحی به یک نیاز اساسی در دوران کرونا تبدیل شده و مزایای زیادی برای شهر و شهروندی داشته است. پیاده‌روی، به عنوان یکی از بهترین روش‌های افزایش فعالیت جسمی برای بسیاری از مردم، امکان رهایی از محدودیت‌ها و بهره‌مندی از هوای آزاد و نور خورشید را فراهم آورده است.

علاقه مردم به دوچرخه سواری
همچنین پاندمی کرونا مزایای بستن بعضی از خیابان‌های اصلی روی تردد وسایل حمل و نقل موتوری و تبدیل آن‌ها به پیاده‌راه را آشکار کرد و نیاز به پیاده‌روی وسیع در خیابان‌ها را به تصویر کشید. در این دوران، مقامات رسمی در بسیاری از شهرهای جهان، تردد وسایل حمل و نقل عمومی را به طور موقت یا دائمی ممنوع کرده و پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری را جایگزین آن کردند. این کار به کاهش انتشار گازهای آلاینده در شهرها و ترویج تردد سبز در بین شهروندان کمک زیادی کرد و برنامه‌ریزان را به توسعه مسیرهای بیشتر برای رفت و آمد عابران پیاده و دوچرخه‌سواران سوق داد.مقامات رسمی در سراسر دنیا، از مزایای دسترسی حداکثری به فضاهای عمومی آگاه شدند و برای ایمن‌سازی و سازگاری بیشتر فضاهای عمومی در دوران پاندمی کرونا نوآوری‌های زیاد و اغلب کم‌هزینه‌ای انجام دادند. در این بین، نگرش مردم به نحوه تردد وسایل حمل و نقل موتوری تغییر پیدا کرد و همگان از تبعات اختصاص بیش از حد فضاهای عمومی به این وسایل آگاه شدند. در واقع، پاندمی کرونا نشان داد که بخش اعظم مالکیت شهرها در اختیار وسایل نقلیه قرار دارد و مردم کمترین بهره را از فضاهای عمومی می‌برند. به همین دلیل، برنامه‌ریزان شهری طی پاندمی کرونا تلاش کردند بدون حذف خودروها، پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری را بیش از قبل در بین مردم ترویج دهند تا از این طریق، مالکیت فضاهای عمومی را به انسان‌ها بازگردانند.

پرورش گل و گیاه و سبزیجات در بالکن‌ها
یکی از تغییرات مثبت دیگری که طی انتشار ویروس کرونا در زندگی مردم اتفاق افتاد، افزایش رغبت آن‌ها به کشاورزی شهری و پرورش سبزیجات و میوه‌ها در بالکن‌ها، پشت بام‌ها و حیاط‌ خانه‌ها بود. گرایش مردم استان کبک و سایر مناطق کشور کانادا به طور چشمگیری به مزارع شهری روز به روز در حال افزایش است که انگیزه آنان تنها تأمین محصولات کشاورزی تازه نیست، بلکه مردم می‌خواهند با طبیعت پیوند برقرار کنند و سبک زندگی پایداری برای خود در پیش گیرند.پیش‌بینی می‌شود که در دنیای پساکرونا، امکانات و فضاهای عمومی نظیر ایستگاه‌های اتوبوس، پیاده‌روها، خطوط عابر پیاده و سایر نقاط تغییرات چشمگیری پیدا کند. علاوه بر این، ساختمان‌ها نیز بازطراحی خواهند شد، تا با ترویج دورکاری دائمی سازگاری پیدا کند و همچنین فضاهای بیشتری را برای ایجاد مزارع شهری در برگیرد.بسیاری از نقاط تیره و تاریک پاندمی کرونا که به مرگ و میر عده زیادی از ساکنان زمین منجر شد، هرگز فراموش نخواهد شد. اما به نظر می‌رسد، دنیای پس از کرونا، جهان بهتری برای زمینی‌ها خواهد بود. دنیایی که به ویژه شهرنشینان را از پیله مشکلات خودساخته شان بیرون می‌آورد و جهان تازه‌ای را پیش روی بشر قرار می‌دهد.


کد مطلب: 258103

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/258103/جهان-کرونا-چگونه-خواهد

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir