کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

بهبود انسداد مزمن بینی با اسپری فلفل

5 اسفند 1399 ساعت 10:31


گروه علمی: اسپری بینی که فلفل قرمز یکی از ترکیبات آن است می‌تواند به میلیون‌ها نفر با انسداد بینی مزمن کمک کند. این اسپری برای افرادی طراحی‌شده است که گرفتگی بینی آنان ناشی از آلرژی نیست‌ و ناشی از ورم غشای بینی غیر آلرژیک است. این بیماری درنتیجه تورم رگ‌های خونی و تجمع مایعات در بافت‌های بینی و اغلب در اثر سرماخوردگی، تغییر در تغییرات دمای هوا یا تحریک آلاینده‌هایی مانند دود سیگار ایجاد می‌شود.نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد، اسپری بینی ساخته‌شده با کپسایسین (ترکیبی که باعث تند شدن فلفل قرمز می‌شود) می‌تواند علائم حدود ۴۰ درصد بیماران پس از استفاده از این اسپری را به مدت ۱۲ هفته ریشه‌کن کند.

رینیت غیر آلرژیک، شایع است و موجب مسدود شدن بینی، عطسه مداوم و کاهش حس بویایی می‌شود. تشخیص این بیماری پیچیده است، زیرا اغلب به‌عنوان آلرژی تلقی می‌شود. روش‌های تشخیصی آن شامل آزمایش خارش پوست است تا مشخص شود بدن به کدام غذاها و سایر عوامل محرک مانند شوره حیوان خانگی یا ریز گردها واکنش نشان می‌دهد.

درمان‌های کنونی رینیت غیر آلرژیک شامل شستشوی منظم بینی با استفاده از محلول آب‌نمک خانگی یا آب‌نمک تهیه‌شده از داروخانه است. این روش باعث از بین رفتن مخاط اضافی می‌شود که به دلیل انسداد جمع شده است.اسپری‌های استروئیدی نیز می‌توانند به کاهش میزان التهاب در مجاری بینی کمک کنند. اما استفاده طولانی‌مدت از اسپری‌های استروئیدی می‌تواند خطر عوارض جانبی مانند افزایش اشتهاء و تغییرات خلقی را افزایش دهند.اسپری‌های بینی مبتنی بر کپسایسین با کاهش سطح پروتئینی به نام وانیلویید عمل می‌کنند که این ترکیب در التهاب بینی نقش دارد.ماه گذشته، تحقیق منتشر شده در مجله  بین‌المللی آلرژی و بینی توسط دانشگاه تگزاس نشان داد که استفاده منظم از اسپری بینی فلفل باعث بهبود علائم بیماران باسابقه طولانی رینیت غیر آلرژیک می‌شود.

به نیمی از ۲۲ بیمار که در این مطالعه شرکت داشتند، اسپری فلفل داده شد که با یک ساعت فاصله، اسپری را در هر سوراخ بینی پنج بار استفاده کنند. به بقیه یک اسپری ساختگی که عمدتا آب بود، داده شد و چهار هفته و هشت هفته بعد این آزمایش دوباره تکرار شد.با استفاده از یک سیستم نمره‌گذاری، ۲۵ امتیاز نشان‌دهنده بدترین علائم بود و صفر فرد بدون علائم را نشان می‌داد، محققان دریافتند که گروه اسپری فلفل پس از چهار هفته شاهد کاهش پنج امتیازی میانگین امتیازات بودند اما میانگین امتیازات گروه دارونما دو امتیاز افزایش یافت.پس از ۱۲ هفته، ۴۰ درصد از گروه اسپری فلفل چنان علائمی را تجربه کردند که دیگر در رینیت غیر آلرژیک طبقه‌بندی نشدند. پروفسور تونی نارولا، متخصص گوش، حلق و بینی می‌گوید: «برخی شواهد نشان می‌دهد که کپسایسین می‌تواند علائم رینیت غیر آلرژیک را کاهش دهد، بنابراین ارزش بررسی بیشتر دارد.»بر اساس مطالعه‌ای که توسط دانشگاه زنان کوبه در ژاپن انجام‌شده است، افزودن فلفل قرمز به رژیم غذایی می‌تواند خطر فشارخون را کاهش دهد. تصور می‌شود که کپسایسین، رگ‌های خونی را شل و آن‌ها را گشاد می‌کند و اجازه می‌دهد خون بیشتری جریان یابد و درنتیجه فشارخون را کاهش می‌دهد.


کد مطلب: 258126

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/258126/بهبود-انسداد-مزمن-بینی-اسپری-فلفل

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir