کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

زرگر:

می‌شد جلوی پارگی رباط هادی‌پور را گرفت

ایسنا , 5 اسفند 1399 ساعت 14:22


گروه ورزشی: متخصص ارتوپد و فوق‌تخصص جراحی زانو و طب ورزشی و فارغ التحصیل دانشگاه پزشکی هانوفر آلمان با بیان اینکه حضور آرمین هادی‌پور در المپیک توکیو با ACL پاره در رشته‌ای مثل تکواندو قطعا خطرآفرین است، گفت: فدراسیون پزشکی ورزشی می‌توانست ۵ ماه پیش با تصمیم‌گیری بهتر و به موقع مانع این اتفاق شود.

دکتر بابک زرگر امینی، درباره پارگی رباط زانوی آرمین هادی‌پور تکواندوکار المپیکی ایران و در ادامه تصمیم ۵ ماه قبل پزشکان فدراسیون پزشکی ورزشی مبنی بر اینکه مشکل وی با انجام فیزیوتراپی حل می‌شود و نیازی به انجام عمل جراحی ندارد، اظهار کرد: در این‌باره آماده بودم هر کمک و مشورتی که بخواهند را بدون هیچ چشم‌داشتی ارائه بدهم اما متاسفانه از بنده نظرخواهی نشد. در طول ۲ سال گذشته بارها بدون هیچ چشم‌داشت مالی و یا موارد دیگر همکاری داشتم، چرا که از راه دور با این همکاری‌ها نه مطبم پر می‌شود و نه تعداد عمل‌هایم بیشتر می‌شود. خدا را شکر به این مسائل نیاز ندارم. برخی فکر می‌کنند من یکی دو روز است در این کار هستم اما من بیشتر از ۲۰ سال است در بحث درمان آسیب دیدگی های ورزشی و جراحی مفاصل سابقه دارم. به دلایل مختلف خیلی علاقه‌ای برای همکاری و نظرخواهی وجود نداشته و البته من هم نمی‌خواهم از کسی خرده بگیرم.

فوق تخصص جراحی زانو که پیش از این عمل موفق پارگی رباط زانوی حمیده عباسعلی کاراته کای المپیکی ایران را انجام داده است، خاطرنشان کرد: می شد ۵ ماه پیش و پس از انجام ام‌آرآی حداقل از من نظرخواهی شود، موضوعی که در علم امروزه دیگر عادی است و نظر خواستن در موارد پزشکی از شان کسی مخصوصا درباره ورزشکاران شاخص که باید در المپیک به میدان بروند و موضوع اهمیت بالایی دارد، کم نمی‌کند. همه افرادی که سرشناس هستند و تجربه دارند می‌توانند در موارد مختلف پزشکی نظر بدهند و این بحثی کاملا عادی است. متاسفانه این همفکری وجود ندارد و یک سیستم پیچیده و منفعت طلب سال‌هاست در این‌باره وجود دارد. سال هاست فقط یکی دو نفر تصمیم می‌گیرند و هیچ فردی را در دایره خود راه نمی‌دهند. بارها حسن نیت من در یکی دو سال اخیر نیز فایده‌ای نداشته و راه‌گشا نبوده است. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا نمی‌شد با تصمیم بهتر پزشکان متخصص فدراسیون پزشکی ورزشی جلوی پارگی رباط صلیبی آرمین هادی پور را گرفت، گفت: اگر ۵ ماه پیش تصمیم خوبی می گرفتند قطعا با توجه به یک سال زمان تا المپیک توکیو راه درمان وجود داشت و باید اینکار انجام می شد. اگر روش‌های دیگر در ایران انجام نمی‌شود دلیل نمی‌شود که در کشورهای دیگر نیز وجود ندارد. مثل روشی که درباره حمیده عباسعلی انجام دادیم و موفقیت آمیز بود. متاسفانه آن موضوع هم بازتاب خوبی نداشت و شنیدم می گفتند عباسعلی به المپیک نمی رسد. با توجه به اینکه با فیزیوتراپ و مربی او تمام مدت در ارتباط بودم ایمان داشتم حتی به المپیک ۲۰۲۰ هم می رسد اما یکسری سم پاشی ها بود که او هم نمی رسد.

زرگر در پاسخ به این سوال که آیا حضور آرمین هادی پور با همین شرایط در المپیک توکیو ممکن است یا خیر؟ گفت: با تصمیماتی که گرفته شده می‌خواهند بدون عمل او را به المپیک ببرند، در برخی ورزش‌ها که بدون حریف یا درگیری است می‌شود این کار را انجام داد اما بعید می‌دانم در ورزشی مثل تکواندو آن هم در المپیک که بهترین های جهان حضور دارند این کار بدون خطر و شدنی باشد. بعید می‌دانم در یک ورزش رزمی بدون ACL بتوان کار کرد، هر چقدر هم رزمی‌کار از لحاظ بدنی خوب باشد قطعا باز هم خالی بودن پا را در زمان مبارزه احساس می‌کند و فکرش مشغول است که یک نقطه ضعفی دارد و نمی‌تواند به لحاظ فکری خودش را آماده کند که فنونش را به اجرا بگذارد. این تجربه و نطر شخصی من است که در این چندین سال کار کردم. ورزشکاران زیادی در حد المپیک و جهانی داشتم و این تجربه من هست و بارها هم درباره آن صحبت کردم اما متاسفانه گوش شنوایی نبوده است.

فارغ التحصیل دانشگاه پزشکی هانوفر آلمان، در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است وضعیت مصدومیت این ورزشکار با حضور در میادین بدتر شود یا خیر؟ خاطرنشان کرد: امیدوارم اینطور نشود اما صد درصد زانویی که لق است هر لحظه ممکن است با کوچکترین چرخش باعث پارگی PCl ،مینیسک و حتی MCL شود و این خطر قطعا وجود دارد. با توجه به این تصمیماتی که گرفتند فقط میتوانیم دعاگو باشیم که این مسئله ختم به خیر شود. امیدوارم این اتفاق تجربه شود که در مسائل دیگر زودتر تصمیم‌گیری شود و اتاق فکری تشکیل شود که از افراد دیگری که خارج از دایره شان صاحب‌نظر هستند نیز نظرخواهی صورت گیرد. هدف اصلی باید سلامتی و موفقت ورزشکاران باشد و نباید در این موارد مسائل شخصی را در نظر گرفت که مثلا من جراحی کنم یا آقای X. 

وی تصریح کرد : یکسری لوازم پزشکی در ایران وجود ندارد و با توجه به حضور من در آلمان می‌شود همکاری بهتری داشته باشیم و بنده مثل همیشه آماده کمک به ورزشکاران کشورمان هستم. تجربه‌های موفقی داشته‌ایم، مثلا احسان حدادی هم با من تماس داشت با اینکه پزشک مستقیم نبودم اما با پزشک و جراح او همفکری کردیم و خدا را شکر نتیجه خوب حاصل شد. بنده همیشه آماده همکاری بوده‌ام اما متاسفانه هیچ رغبتی در داخل ایران از سوی یکسری افراد وجود ندارد.زرگر در پایان با تاکید بر نقش هماهنگی و همدلی عناصر تاثیرگذار در بهبود وضعیت آسیب دیدگی ورزشکاران هنگام درمان، گفت:‌ در هر جراحی و به طورکلی درمان هماهنگی میان مربی ورزشکار، مربی، فیزیوتراپ‌ و جراح نقش بسزایی دارد و هر چه این هماهنگی بیشتر باشد درصد موفقیت نیز بالاتر می رود، موضوعی که خیلی مورد توجه قرار نمی‌گیرد اما در عمل جراحی خانم عباسعلی به خوبی پیاده شد و نتایج خوبی نیز به همراه داشت.


کد مطلب: 258220

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/258220/می-شد-جلوی-پارگی-رباط-هادی-پور-گرفت

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir