به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۲/۰۵ ساعت ۱۶:۳۶
کد مطلب : ۲۵۸۲۲۹

بدتر شدن وضعیت کشمیر در سال ۲۰۲۱

بدتر شدن وضعیت کشمیر در سال ۲۰۲۱
گروه بین الملل: بر اساس گزارش سازمان موسوم به "پروژه داده‌های رخداد و مکان درگیری مسلحانه" (ACLED) خشونتها در طول مرز دوفاکتو هند و پاکستان در منطقه کشمیر احتمالا همچنان افزایش خواهد یافت و بعید است دو کشور در آینده نزدیک تلاشی برای حل دوجانبه نزاع داشته باشند.
این پیش بینی ناخوشایند بر مبنای تحلیل سازمان غیردولتی ACLED از رخدادهای سال ۲۰۲۰ است که این سازمان پر خشونت ترین سال از زمان اعتراضات چند ماهه سال ۲۰۱۶ کشمیری‌ها علیه هند در واکنش به کشته شدن برهان وانی، یک فرمانده شناخته شده شورشیان این منطقه توصیف کرد.هر دو کشور یکدیگر را متهم به نقض توافق آتش بس در مرز مربوط به سال ۲۰۰۳ کرده اند. وزارت کشور هند گفته پاکستان این توافق را ۵۱۳۳ بار در سال ۲۰۲۰ نقض کرده در حالی که پاکستان نیز نظامیان هندی را به بیش از ۱۶۰۰ بار نقض این توافق متهم کرده است.
در گزارش سازمان ACLED عنوان شد، در حالی که احتمالا مرزها همچنان "ملتهب" باقی بمانند، وضعیت انفجاری در داخل کشمیر ممکن است هر چه بدتر شود. این سازمان نزاع کشمیر را یکی از ده نزاع تحت رصد در سال ۲۰۲۱ در کنار نزاع‌های دیگری نظیر یمن، میانمار، اتیوپی، ارمنستان و جمهوری آذربایجان لیست کرده است.این گزارش تصریح داشت، به سبب "تغییرات سیاسی" بعد از پنج اوت ۲۰۱۹، زمانی که هند، جامو و کشمیر را از وضعیت خودمختاری محروم و آن رابه مناطق تحت حاکمیت مرکزی تقسیم کرد، ممکن است فعالیت شبه نظامیان داخلی و خارجی در کمشیر افزایش یابد.در این گزارش آمده است: هر چند که افزایش فعالیت شبه نظامیان به گروه‌های افراطی مستقر در پاکستان نسبت داده می‌شود، ناخرسندی و خشم ایجاد شده از جانب اقدام پنج اوت (هند) گروه‌های شبه نظامی داخلی و خارجی را قادر به جذب نیرو از میان کشمیری‌ها ساخته است.این سازمان در عین حال تصریح کرد، منبع دیگر افزایش فعالیت شبه نظامیان، قوانین جدید شهروندی و زمین است که به خارجی‌ها اجازه خرید زمین در جامو و کشمیر در ضمن ادعای شهروندی را می‌دهد. قبل از اقدام مربوط به پنجم اوت تنها ساکنان هندو، مسلمان و بودایی این منطقه عمدتا مسلمان نشین چنین حقوقی داشتند. بر طبق اعلام این گزارش، یک مانور جاری با هدف ترسیم مجدد حوزه‌های محلی مجلس قانونگذاری قدرت را به منطقه جامو با اکثریت هندو منتقل خواهد کرد و به حاشیه رانده شدن مسلمانان در نتیجه این اقدام "می‌تواند به نوبه خود منجر به تحریک فعالیت شبه نظامیان در این منطقه شود."
گروه‌های شبه نظامی اعلام کرده‌اند هرگونه برنامه‌ریزی از سوی خارجی‌ها برای سکونت کردن در کشمیر را هدف قرار خواهند داد. در حقیقت بلافاصله بعد از لغو خودمختاری، شبه نظامیان ۱۱ خارجی را که اکثریتشان مسلمانان هندی بودند، کشتند.علاوه بر آن داده‌های سال گذشته میلادی درباره خشونت در منطقه کشمیر پیش بینی سازمان ACLED را تایید می‌کند.
دیلباگ سینگ، رئیس پلیس جامو و کشمیر در آخرین روز سال ۲۰۲۰  گفت که ۲۲۵ شبه نظامی، ۳۸ غیرنظامی و ۱۶ افسر پلیس به همراه ۴۴ سرباز ارتش و واحد شبه نظامی ارتش در حوادث مختلف در سال۲۰۲۰ کشته شده اند. این تلفات شامل کشته شده‌های تبادل آتش فرامرزی نیست. هند در سال ۲۰۲۰ متمرکز بر منحرف کردن فرصتها برای مذاکرات و تشدید کنترل کشمیر در ضمن پیشبرد سیاستها در حمایت از هند در منطقه بوده است. همزمان نیروهای آن بر اساس گزارشها از قرنطینه مربوط به همه گیری کرونا ویروس به منظور تقویت جمع آوری اطلاعات و تشدید عملیاتهای مقابله با شبه نظامیان استفاده کرده اند.این سازمان بیان داشت: پاکستان در پاسخ، به طور مداوم نسبت به توافق آتش بس دوجانبه با هند با برجسته ساختن نقض‌ها و سواستفاده‌های حقوق بشری در کشمیر در مجامع دیپلماتیک بین المللی و همچنین تحریک به خشونت در نزدیکی خط کنترل تردید افکنی کرده است.این گزارش تصریح کرد، در حالی که دو کشور " استراتژی‌های نظامی به دور از همکاری" را در پیش می‌گیرند، "تلاشهای دوجانبه برای حل نزاع کشمیر در آینده نزدیک همچنان بعید خواهد ماند."
برچسب ها: هند
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها