به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۲/۰۵ ساعت ۱۷:۴۷
کد مطلب : ۲۵۸۲۵۱

عرضه اولیه اپال در شرایط فعلی، کج سلیقگی است

عرضه اولیه اپال در شرایط فعلی، کج سلیقگی است
گروه اقتصادی: امروز شاخص کل بورس با ۲ هزار و ۷۱۸ واحد ریزش به عدد یک میلیون و ۲۱۱ هزار واحد کاهش یافت. شاخص کل هم‌وزن نیز با ۹۹۲ واحد کاهش به عدد ۴۳۵ هزار و ۱۰۰ واحد رسید. نماد‌های فملی و فولاد بیشترین تاثیر مثبت و نماد‌های فارس، شستا، خودرو، رمپنا و وبملت بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند.امروز شاخص کل فرابورس نیز با ۲۹ واحد کاهش به عدد ۱۷ هزار و ۲۲۳ واحد کاهش پیدا کرد. نماد‌های هرمز و آریا بیشترین اثر مثبت و نماد‌های ذوب، صبا، کگهر، دی و ملل بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل فرابورس گذاشتند.

در خصوص تحولات امروز بازار سرمایه، توجه به موارد زیر مهم است:
۱. مهم‌ترین اتفاق امروز جمع‌آوری صف‌های فروش بود. حتی در بعضی نماد‌ها از جمله فولاد و فملی، شاهد مثبت شدن و شکل گیری صف خرید بودیم. جمع شدن صف‌های فروش با ریزش قیمتی ارز‌های دیجیتال توام شد. در ضمن جمع شدن صف‌های فروش با محدوده پولبک ترند نزولی شاخص کل، همراه بود.
۲. یکی از مهم‌ترین خبر‌های تاثیرگذار بر شاخص کل، تعیین نرخ سوخت صنایع بود. اگر چه قیمت تعیین شده مقداری بالا است، اما تاثیر ویژه‌ای بر روند سودسازی شرکت‌ها نمی‌گذارد.
۳. خبر‌هایی درباره آزادسازی قیمت خودرو از ابتدای سال ۱۴۰۰ به گوش می‌رسد و بر این اساس قیمت‌گذاری محصولات کم تیراژ به خود خودروسازان واگذار می‌شود.
۴. نشریه معتبر گلدمن ساکس پیش‌بینی جدیدی درباره قیمت نفت برنت اعلام و پیش بینی قیمتی قبلی خود را تصحیح کرده است. گلدمن ساکسمن در پیش‌بینی جدید خود قیمت نفت برنت را ۱۰ دلار بالاتر برده است. به گفته گلدمن ساکس انتظار می‌رود قیمت نفت برنت دریای شمال در سه ماهه دوم سال میلادی به ۷۰ دلار و در سه ماهه سوم به ۷۵ دلار برسد.
۵. امروز جمع شدن صف‌های فروش، جو امیدوار کننده‌ای را در بازار سرمایه به وجود آورد. از سوی دیگر موضوع عرضه اولیه اپال مطرح است. با توجه به این که تازه صف‌های فروشی که قفل بود و هیچ معامله‌ای بر روی آن انجام نمی‌شد، جمع شده است و با توجه به این که عرضه اولیه اوپال جزو عرضه اولیه‌های بزرگ است، این عرضه در شرایط فعلی، کج سلیقگی است و می‌تواند به شکل‌گیری صف فروش در سایر سهام منجر شود.
۶. علی‌رغم شکل ظاهری بدی که سهم‌ها در صف‌های فروش داشتند و صف‌های فروش سنگین که هیچ معامله‌ای نیز در آن انجام نمی‌شد، برای سهامداران مایوس کننده به نظر می‌رسید، ولی تا اینجا روند بازار طبیعی طبیع بوده است. فقط دستکاری دامنه نوسان شاخص و ایجاد دامنه نوسان نامتقارن باعث شد که اصلاحی که خیلی زودتر می‌توانست انجام شود، این قدر طولانی مدت شد.
۷. همچنین امروز اخبار مثبتی از منابع بلوکه شده ایران در ژاپن، کره جنوبی، عراق و عمان به گوش می‌رسد، اما تا کنون قیمت دلار نسبت به این خبر‌ها واکنش خاصی نداشته است.
مرجع : اقتصاد 24
برچسب ها: بورس
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها