به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۰۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۲/۰۵ ساعت ۱۸:۲۷
کد مطلب : ۲۵۸۲۶۷

امسال ۷۵میلیاردتومان نقدینگی ازبورس خارج شد

امسال ۷۵میلیاردتومان نقدینگی ازبورس خارج شد
گروه اقتصادی:کارشناس بازار سرمایه گفت:از شهریور امسال ۷۵ میلیارد تومان نقدینگی از بورس خارج و بخشی از آن جذب سپرده‌های بانکی و صندوق‌های بادرآمد ثابت شده است.مهدی قلی پور کارشناس بازار سرمایه  در پاسخ به سوال که با توجه به شرایط فعلی بورس بخشی از نقدینگی از بازار خارج شده، این پول بیشتر به کدام سمت رفته است؟ اظهار کرد:از ابتدای شهریور امسال شاهد خروج ۷۵ هزار میلیارد تومان نقدینگی از بورس بودیم که بخش عمده‌ای از این نقدینگی جذب سپرده‌های بانکی و صندوق‌های با درآمد ثابت شده است.قلی پور گفت:در ماه‌های اول خروج نقدینگی از بازار سرمایه بخش املاک و مستغلات داخلی و خارجی و طی ماه‌های اخیر رمز ارز‌ها نیز میزبان بخشی از این نقدینگی بوده اند اما در زمان اُفت نرخ ارز، همواره دارایی با درآمد ثابت که نرخ سود ۱۸ تا ۲۲ درصد داشتند، عمده این نقدینگی را بلعیدند.وی افزود:صندوق‌های با درآمد ثابت مشابه سپرده‌های بانکی هستند و نقدشونگی بالایی دارند و بر خلاف سپرده ها، شرط ماندگاری یک ساله برای سود بالا را ندارند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: صندوق‌های با درآمد ثابت طبق دستورالعمل سازمان بورس حداقل ۵ درصد و حداکثر ۲۵ درصد در سهام الزام به سرمایه گذاری دارند و مدیران صندوق‌ها بر اساس شرایط بورس، با این درصد‌ها بازی می‌کنند، ولی در مجموع باید حداقل ۷۵ درصد دارایی شان در اوراق بهادار با درآمد ثابت و سپرده‌های بانکی، سرمایه گذاری شده باشد.قلی پور ادامه داد:با توجه به تضامین اوراق و ریسک حداقلی سپرده‌های بانکی، ریسک این صندوق‌ها پایین است، شرایط دیگری مانند الزام به سرمایه گذاری حداقل ۲۵ درصد در اوراق بهادار با درآمد ثابت دولتی و حداکثر ۴۰ درصد در سپرده‌های بانکی نیز وجود دارد، در حال حاضر ترکیب دارایی‌های عمده صندوق‌های با درآمد ثابت به شرح زیر است:۵ تا ۱۰ درصدسهام بورسی، ۲۵درصد اوراق با درآمد ثابت دولتی، ۴۰ درصد سپرده بانکی، ۲۵ تا ۳۰ درصد سایر اوراق با درآمد ثابت است.

وی تاکید کرد:رتبه بندی و بازده روزانه، هفتگی، ماهانه و سالانه این صندوق ها در کنار اطلاعات ترکیب دارایی، ارزش دارایی‌ها و تعداد واحد‌های سرمایه گذاری آنها، مدیران، ضامن، حسابرس، متولی و امین در سایت fipiran.ir و در سایت‌های خود صندوق‌ها منتشر می‌شود.این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد:تاکنون با توجه به نظارت سختگیرانه و روزانه سازمان بورس تخلفی در این صندوق‌ها دیده نشده است، برعکس سپرده‌های بانکی که نحوه استفاده بانک‌ها از آن‌ها به وکالت از مردم شفاف نیست. سود این صندوق‌ها بر خلاف بانک‌ها معمولا روزشمار است و در صورت ابطال واحد‌ها بین یک یا دو روز کاری پول پرداخت می‌شود.

قلی پور در پاسخ به این سوال که صدور و ابطال واحد‌های سرمایه گذاری صندوق‌ها به چه شکل است؟ بیان کرد:صدور و ابطال واحد‌های سرمایه گذاری بسیار آسان و به صورت آنلاین است و به جز صندوق‌های etf مابقی از طریق وبسایت خود صندوق‌ها سرمایه گذاری قابل ابطال است. نرخ صدور و ابطال در سامانه آنلاین صندوق هر روز اعلام می‌شود. برخی از صندوق‌های بانکی در شعب بانک هم قابلیت صدور و ابطال دارند. صندوق‌های با درآمد ثابت قابل معامله یا etf مشابه سهام از طریق کارگزاران بورس و یا حساب آنلاین مشابه سهام سایر شرکت ها قابلیت معامله دارند.وی درباره میزان ریسک این صندوق‌ها گفت:این صندوق‌ها کم ریسک هستند، ولی بدون ریسک نیستند، در صندوق‌های با درآمد ثابت انتخاب صندوق با توجه به هدف سرمایه گذار تعیین می شود،افراد با قدرت ریسک پایین دنبال صندوق‌های بزرگ با حداقل سرمایه گذاری در سهام باشند و ریسک پذیران می‌توانند صندوق‌های درآمد ثابت کوچک‌تر با درصد سهام بیشتر را انتخاب کنند. همچنین رتبه بازدهی یک ساله و بلند مدت آن‌ها را بررسی کنند، برخی صندوق‌ها ضامن هم دارند که البته الزامی نیست و برخی هم پیش بینی سود ارائه می‌کنند که اهمیت چندانی ندارد.
برچسب ها: بورس
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها